دات نت نیوک

سند راهبردي بانك كشاورزي تا افق سال 1396

هدف بنيادي (purpose):

رشد درآمد بيشتر و سطح زندگي بالاتر همه مشتريان به ويژه كشاورزان

ارزش ها(values):

  • احترام
  • پاسخگو
  • قابل اعتماد
  • دوستانه

چشم انداز (vision):

خدمت بي نظير به هر كسي كه با ما همراه است

اهداف و فعاليت هاي راهبردي:

اولويت راهبردي: افزايش توان ثروت‌آفريني کشور
اهداف اقدامات راهبردي
تسريع در واگذاري يا فروش اموال تمليكي
  • بهره گيري از بخش خصوصي (شركت فام )
  • به مزايده گذاشتن مداوم اموال تمليكي
  • توافق با بدهكار در خصوص اقاله اموال
اولويت تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي (بخش كشاورزي)
  • برنامه ريزي براي تامین 100 درصدي سرمایه در گردش واحدهای تولیدی
کاهش و اجتناب از تمليك املاك
  • ترجيح ساير روش هاي وصول مطالبات
  • ابداع روش هاي تشويقي براي ترغيب بدهكاران به پرداخت بدهي مربوطه
واگذاري شركت هاي مازاد
  • واگذاري سرمايه گذاريهاي سود ده و يا داراي خريدار
  • انحلال و تصفيه شركت هاي فاقد فعاليت
فروش اموال و املاک مازاد
  • شناسايي اموال مازاد
  • اخذ مجوز و اعلام به مراجع
  • اخذ مدارک و ارزیابی کارشناسی
  • انجام مراحل مزایده
کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات
  • کاهش مطالبات غیرجاری
  • رشد تسهیلات پرداختی
ايجاد و تكميل سامانه اعتبار سنجي براي مشتريان اعتباري
  • تهيه شاخص هاي سنجش اعتبار مشتريان حقيقي ، تعيين وزن شاخص ها، اولويت بندي شاخص ها، روايي شاخص ها، تست اوليه ، ...
  • تعريف شاخص هاي عمومي و مالي مشتريان حقوقي، تعيين حد نصاب امتيازهاي دريافتي و سقف اعتباري مشتري(با توجه به امتياز اخذ شده)
  • تست سامانه و انجام اصلاحات لازم
  • اجراي سامانه در سطح شعب كشور فاز اول
  • اجراي سامانه در سطح شعب كشور فاز دوم
  • اجراي سامانه در سطح شعب كشور فاز سوم
  • اجراي سامانه در سطح شعب كشور فاز چهارم
افزايش جذب منابع از صندوق توسعه ملي
  • عقد قرارداد با صندوق توسعه ملي جهت پرداخت تسهيلات(هر ساله قرارداد جداگانه منعقد مي گردد)
  • پرداخت تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي به طرح هاي کشاورزي
پيگيري تسويه مطالبات بانك از دولت
  • اخذ تاييديه بازرس و حسابرس قانوني نسبت به صورت ريز مطالبات از دولت
  • مكاتبات با مراجع ذيربط در جهت تخصيص اعتبار در قوانين بودجه سنواتي
  • تهاتر مطالبات از دولت با استفاده از بندهاي قوانين بودجه سنواتي
مشاركت در توانمندسازي بانوان فعال در بخش کشاورزی
  • استقرار مركز تعالي زنان آپراكا
  • اصلاح حسابهاي ملي بانوان جهت تعيين ميزان ارزش افزوده ايجاد شده توسط بانوان
  • ارائه الگوي پرداخت درراستاي توانمند سازي بانوان دربخش كشاورزي دركشور ومنطقه
مديريت پرداخت تسهيلات متوسط و کلان
  • بررسي موضوع و تهيه مدل مفهومي از مديريت پرداخت تسهيلات متوسط و کلان
  • بررسي وضعيت استان ها از نظر شاخص هاي تسهيلاتي
  • انتخاب استان پايلوت و مکان يابي بهينه جهت تشکيل قطب کارشناسي
  • مکان يابي بهينه جهت تشکيل قطب هاي کارشناسي (فاز اول)
  • مکان يابي بهينه جهت تشکيل قطب هاي کارشناسي (فاز دوم)
  • مکان يابي بهينه جهت تشکيل قطب هاي کارشناسي (فاز سوم)
افزایش نسبت دارايي‌هاي مولد (درآمدزا) به كل دارايي‌ها
  • افزايش در پرداخت تسهيلات از طريق ابزارهاي مالي جديد
  • فروش دارايي هاي ثابت مازاد و استفاده در پرداخت تسهيلات
  • واگذاري سرمايه گذاريهاي كم بازده و پرداخت تسهيلات
پرداخت تسهيلات به زنجيره هاي توليد کشاورزي
  • ايجاد کارگروه زنجيره هاي توليد کشاورزي و شناسايي زنجيره هاي توليد محصولات مختلف کشاورزي
  • برگزاري جلسات کارشناسي با حضور فعالان و توليدکنندگان محصولات کشاورزي
  • تهيه دستورالعمل پرداخت تسهيلات به زنجيره هاي توليد محصولات کشاورزي
  • پرداخت تسهيلات به زنجيره هاي توليد محصولات کشاورزي
شناسايي، معرفي و حمايت از پتانسيل‏هاي سرمايه‏ گذاري در بخش كشاورزي
  • شناسايي شاخص هاي اندازه گيري پتانسيل هاي کشاورزي با استفاده از نظرات اساتيد دانشگاه و صاحبنظران حوزه هاي مختلف
  • انتخاب استان نمونه جهت شناسايي پتانسيل هاي سرمايه گذاري
  • بررسي نقاط ضعف ، قوت، شاخص ها و روش انجام کار، ... در استان نمونه
  • انجام کار در کل کشور
مدیریت مالی و تامین منابع مالی آب کشاورزی
  • عقد قرارداد عامليت فايناس با وزارت نيرو و وزارت جهاد کشاورزي
  • ايجاد شبکه هاي آبياري اصلي و فرعي و تجهيز و نوسازي اراضي کشاورزي
  • اعطاي تسهيلات آبياري تحت فشار
تامین مالی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی
  • عقد قرارداد با مرکز توسعه مکانيزاسيون کشاورزي(هر ساله قرارداد جداگانه منعقد مي گردد)
  • پرداخت تسهيلات جهت مکانيزاسيون کشاورزي

اولويت راهبردي: تامين مالي پايدار دولت و كاهش اتكا دولت به نفت
اهداف اقدامات راهبردي
افزايش درآمدهاي غيرمشاع
  • بازنگري در نرخ خدمات كارمزد بانكي
  • مكانيزه نمودن دريافت كارمزد خدمات بانكي
  • ارائه خدمات جديد بانكي با اخذ كارمزد مناسب
افزايش سودآوري
  • طرح در شوراي هماهنگي بانكها در جهت اخذ توافق سيستم بانكي براي افزايش نرخ تسهيلات متناسب با نرخ سپرده‌ها
  • اخذ مجوز از بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار بابت اقدام راهبردي فوق
افزايش نرخ بازده دارايي ها
  • طرح در شوراي هماهنگي بانكها در جهت اخذ توافق سيستم بانكي براي افزايش نرخ تسهيلات متناسب با نرخ سپرده ها
  • اخذ مجوز از بانك مركزي و شوراي پول و اعتباربابت اقدام راهبردي فوق
  • كاهش استقراض از بانك مركزي و تبديل اضافه برداشت بانكي به خط اعتباري
  • كاهش هزينه مطاليات مشكوك الوصول از طريق افزاش وصول مطالبات غير جاري
  • كاهش هزينه هاي سود سپرده ها از طريق جذب سپرده هاي ارزان قيمت
افزايش بازدهی حقوق صاحبان سهام
  • طرح در شوراي هماهنگي بانكها در جهت اخذ توافق سيستم بانكي براي افزايش نرخ تسهيلات متناسب با نرخ سپرده ها
  • اخذ مجوز از بانك مركزي و شوراي پول و اعتباربابت اقدام راهبردي فوق
  • كاهش استقراض از بانك مركزي و تبديل اضافه برداشت بانكي به خط اعتباري
  • كاهش هزينه مطاليات مشكوك الوصول از طريق افزاش وصول مطالبات غير جاري
  • كاهش هزينه هاي سود سپرده ها از طريق جذب سپرده هاي ارزان قيمت
كاهش قيمت تمام شده پول
  • كاهش استقراض از بانك مركزي و تبديل اضافه برداشت بانكي به خط اعتباري
  • كاهش هزينه مطاليات مشكوك الوصول از طريق افزايش وصول مطالبات غير جاري
  • كاهش هزينه هاي سود سپرده ها از طريق جذب سپرده هاي ارزان قيمت
افزايش سهم بانک از کل بازار سپرده‌های شبکه بانکی
  • تجهيز منابع سپرده اي ارزان قيمت از طريق اجراي طرح هاي متنوع
  • ترغيب مشتريان به استفاده بيشتر از خدمات بانكداري الكترونيكي از طريق برگزاري جشنواره ها ي متنوع وكمپين ها
  • توسعه كمي وكيفي خدمات بانكداري الكترونيكي
  • تقويت توان عمليات تجاري شعب شهري از طريق افزايش سقف اختيارات وتعريف مزيت هاي رقابتي براي آنها وتهيه برنامه و كنترل وبررسي سپرده هاي شعب مذكور ...
  • بازنگري واصلاح طرح هاي موجود (طرح آتيه ، تبسم ، پياده سازي باشگاه كودك ونوجوان و ... )

اولويت راهبردي:مشاركت فعال و موثر در سياستگذاري و قانون گذاري
اهداف اقدامات راهبردي
افزايش مشارکت در بهبود قوانين و مقررات مربوطه (قانون بانکداري بدون ربا و قانون پولي و بانکي و ...)
  • بررسي و اظهارنظر در خصوص طرح ها و لوايح قانوني مرتبط بانك
  • بررسي و اظهارنظر در خصوص مصوبات مجلس
  • بررسي و اظهارنظر در خصوص مصوبات اقتصادي دولت
  • ارائه راه كار در خصوص تنگناهاي بانكي ( قراردادي – الكترونيكي – ثبتي و ... )
  • مكاتبه با اداره كل حقوقي قوه قضائيه جهت رفع ابهام مصوبات و آئين نامه هاي اجرايي
  • طرح موضوعات مبهم شبكه بانكي در كميسيون حقوقي بانكها به منظور ايجاد وحدت رويه بانكي
  • بهره گيري از شوراي حقوقي داخلي با حضور وكلاي مجرب جهت رفع ابهام هاي حقوقي بانك
افزايش تعامل با نهادهاي سياست‏گذاري و قانون‌گذاري
  • شركت در جلسات و ارائه نظرات كارشناسي و تخصصي در كميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي و دفاع از حقوق شبكه بانكي
  • شركت در جلسات و ارائه نظرات كارشناسي و تخصصي در كميسيون اقتصادي دولت
  • شركت در جلسات و ارائه نظرات كارشناسي و تخصصي فني و اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي
  • شركت در جلسات و ارائه نظرات كارشناسي و تخصصي در تخصصي قوه قضائيه
  • شركت در جلسات و ارائه نظرات كارشناسي و تخصصي در شوراي عالي ثبت

اولويت راهبردي:تقویت انضباط، سلامت و شفافیت مالی- اداری
اهداف اقدامات راهبردي
تقويت نظارت سيستمي(غيرحضوري) بر عملكرد شعب
  • دسترسي به تراكنشهاي غير مالي از طريق سيستم بازرسي از راه دور
  • برقراري امكان دسترسي حسابرسان و بازرسان به سامانه بازرسي از راه دور در كليه شعب( پس از افزايش پهناي باند)
  • اجرايي نمودن سامانه هوشمند بازرسي از راه دور
  • تست و اعمال تغييرات لازم در سامانه هوشمند سازي تا مرحله بهره برداري از سيستم
  • محاسبه و تخصيص نمره ارزيابي كنترل هاي داخلي هر شعبه و استان در قالب جداول و نمودار هاي آماري و تحليلي
  • انعكاس موارد ايراد در عملكرد مديريت شعب بصورت ماهيانه در قالب فرمتهاي خاص براي آيتم هاي كنترلي مالي ، غير مالي و اعتباري
  • تهيه آمار مقايسه اي روند كا هشي / افزايشي ايرادات و نواقص شناسايي شده در عملكرد شعب با استفاده از گزارشات تحليلي استخراجي از سامانه
  • آسيب شناسي عملكرد شعب با توجه به ميزان فراواني هر يك از آيتم هاي كنترلي سامانه
  • تکميل سامانه براساس محصولات جديد و کانالهاي ارتباطي
بهبود نسبت كفايت سرمايه
  • استفاده كامل از ظرفيت ماده 20 قانون افزايش بهره وري كشاورزي و منابع طبيعي
  • افزيش سرمايه از محل مجوزهاي قانون بودجه
كاهش اضافه برداشت از بانك مركزي
  • رعايت خوداتكايي مالي
  • رعايت منابع و مصارف در اعطاي تسهيلات
بهبود ضريب خوداتكايي مالي
  • جذب سپرده هاي مردمي
  • عدم خروج سپرده هاي مردمي فعلي
  • پرداخت تسهيلات از محل اصل وصوليها و رشد تجهيز منابع
بهبود انضباط مالي و اداري
  • ارائه گزارش هاي مالي در دوره هاي زماني كوتاه تر (كمتر از يك سال)
  • به روز رساني گزارشهاي مالي بر اساس استاندارد هاي مالي جديد (ابلاغي از سوي مراجع ذيصلاح )
  • تشكيل يا فعال سازي كميته مديريت ريسك(ريسك عملياتي- ريسك اعتباري- ريسك نقدينگي- ريسك تطبيق)
  • تدوين طرح مبارزه با فساد در تخصيص اعتبارات
كاهش مطالبات غير جاري بانك
  • استفاده از بخش خصوصي در وصول مطالبات
  • اطلاع رساني به بدهكاران از طريق ابزارهاي الكترونيكي و پيگيري هاي لازم متناسب با طبقه بدهي
  • اتصال پاداش وصولي به مانده مطالبات غير جاري

اولويت راهبردي:ارتقاء هم افزايي درون سازماني و همكاري فرا سازماني
اهداف اقدامات راهبردي
اجراي تفاهم‌نامه‌هاي منعقده با سازمان‏ها
  • مذاکره با وزارتخانه ها، سازمان ها ، .... و عقد قرارداد عامليت پرداخت تسهيلات (هر ساله قرارداد جداگانه منعقد مي گردد)
  • پرداخت تسهيلات از محل اين منابع و تهيه گزارش روند پرداخت تسهيلات به وزارتخانه يا سازمان متبوع
افزايش سهم بانك در سرمايه گذاري هاي سبز وپايدار
  • تهيه سند مربوط به شكاف بين وضع موجود و مطلوب شامل تهيه سند مطالعاتي فني، ارزيابي سند، همكاري جنوب – جنوب (SSC) و برگزاري كارگاه آموزشي و كنفرانس
  • تدوين الگوي پرداخت جديد مبتني بر شاخص هاي رشد فراگير وتوسعه پايدار شامل : 2.1.طراحي الگوي اعطاي اعتبارات بر اساس مفاهيم و معيارهاي بانكداري سبز 2.2. آغاز طرح جنوب-جنوب با هدف مطالعه تطبيقي درباره بانكداري الكترونيك در اعتبارات خرد
  • راه اندازي سيستم نظارت و ارزيابي (E&M) شامل:‌طراحي مكانيسم نظارت و ارزيابي
  • اجراي الگوي پرداخت جديد درسه استان خراسان شمالي ، مركزي وزنجان
  • - ارزيابي نتايج و تهيه سند برنامه ها/ خط مشي (با هدف تعميم در ساير استانها)
افزايش حمايت بانك در بهسازي زنجيره ارزش زعفران
  • آموزش مفاهيم زنجيره ارزش ، تامين مالي زنجيره ارزش و....به بازيگران توليد زعفران
  • ايجاد واحدهاي نظارت بر فعاليت هاي بازيگران وبرقراري ارتباط با بازيگران زنجيره
  • ارتقاء سطح زيركشت، كيفيت زعفران توليدي ، بسته بندي ، افزايش ارزش افزوده ، بازاريابي بين الملل وصادرات با برند ايراني درافق بلند مدت

اولويت راهبردي:ايجاد و يكپارچه سازي سامانه هاي اطلاعات مديريتي و عملياتي
اهداف اقدامات راهبردي
تكميل سامانه بانکداري يکپارچه(Core Banking)
  • پياده‌سازي حوالجات ارزي
  • پياده‌سازي اعتبار اسنادي داخلي
  • پياده‌سازي ضمانتنامه هاي ارزي ابلاغي
  • پياده‌سازي ضمانتنامه هاي ارزي متقابل و صادراتي
  • پياده‌سازي اعتبار اسنادي – بخش صادرات
  • پياده‌سازي بروات اسنادي – بخش صادرات
  • پياده‌سازي انتقال تسهيلات ارزي سيستم سنتي و دستي به مهرگستر (متمرکز)
  • پياده‌سازي انتقال تسهيلات ريالي سيستم سنتي به مهرگستر (متمرکز)
بهبود شفافيت در اطلاعات
  • راه اندازي استعلام online پورتال بانك مركزي بر روي شبكه دوم بانك براي كاربران شعب بمنظور دسترسي آسان و سريع به وضعيت چك برگشتي و تسهيلات مشتريان
افزايش دسترسي به بانك‏هاي اطلاعاتي برون‏بانكي
  • راه اندازي سامانه وب سرويس استعلام شناسه ملي اشخاص حقوقي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور بمنظور دسترسي به اطلاعات صحيح و شناسه ملي اشخاص حقوقي و پالايش اطلاعات مشتريان اشخاص حقوقي
تکميل اطلاعات مشتريان بر پايه کد ملي
  • تفکيک مشتريان فاقد کد ملي و داراي کد ملي تکراري و کنترل آنها با سامانه ساها
  • کنترل مشتريان تفکيک شده با اطلاعات دريافت کنندگان يارانه و اداره ثبت احوال و اعمال در BANCS
  • اعلام مشتريان اصلاح نشده به اداره کل مبارزه با پولشويي و مسدود کردن حسابها
توسعه سيستم پشتيباني تصميم گيري مديريت DSS
  • پياده سازي داشبورد مديريتي درياقت مکانيزه تسهيلات(مرآت)در سيستم مديريت داشبورد به منظور توسعه سيستم و بررسي مديريتي روند تکميل اعطاي تسهيلات
  • راه اندازي صفحه شعبه در يک نگاه به منظور خود کنترلي شعب درعملکرد و جايگاه بانکي خود با استفاده از شاخص هاي موجود در اين صفحه
  • راه اندازي سيستم مديريت داشبورد در شعب (تحت وب) به منظور دسترسي به کليه اطلاعات بانکي و بررسي عملکرد
  • پياده سازي اطلاعات تسهيلات پرداختي روزانه در سيستم مديريت داشبورد به منظور رصد نمودن و کنترل روزانه اعتبارات پرداختي توسط مديران عالي
رشد سالانه نسبت تراكنش هاي غير حضوري به كل تراكنش ها
  • برگزاري جشنواره خدمات الكترونيكي
  • برگزاري جشنواره پايانه هاي فروش
  • تعيين و ابلاغ برنامه تعهدي خدمات الكترونيكي به تفكيك شعب و مديريت ها و رصد ماهانه آنها
  • آموزش همكاران و مشتريان براي پذيرش و استفاده از خدمات غير حضوري
  • تبليغات و اطلاع رساني خدمات غير حضوري براي ترغيب مردم به استفاده از اين خدمات

اولويت راهبردي:توسعه هدفمند سرمايه هاي انساني و سازماني
اهداف اقدامات راهبردي
افزايش رضايتمندي مشتريان
  • ارائه سرويس مناسبتر و ساده تر به مشتريان از طريق ايجاد تصوير مشتري در سيستم core
  • نظرسنجي
  • راه اندازي سايت ارتباط با مشتريان و باشگاه مشتريان
  • استانداردسازي الگوي رفتاري و ارتباطي
افزايش رضايتمندي كاركنان
  • -ارتقاي سطح شادابي و نشاط کارکنان از طريق تدوين طرح شادابي و نشاط کارکنان
  • طراحي نظام ارزشيابي عملکرد با رويکرد مديريت عملکرد کارکنان
  • ايجاد نظام انتصابات بر مبناي شايستگي
افزايش بازدهي شعب
  • شناسايي شعب كم بازده
  • شناسايي موقعيت مكاني مناسب
  • جابجايي شعبه به محل تجاري مناسب جديد
افزایش نسبت درآمد عملیاتی به هزینه عملیاتی
  • كاهش هزينه هاي سود سپرده ها از طريق جذب سپرده هاي ارزان قيمت (قيمت تمام شده)
  • طرح در شوراي هماهنگي بانكها در جهت اخذ توافق سيستم بانكي براي افزايش نرخ تسهيلات متناسب با نرخ سپرده ها
  • اخذ مجوز از بانك مركزي و شوراي پول و اعتباربابت اقدام راهبردي فوق
سرانه درآمد عملیاتی
  • عدم نرخ جذب پرسنل جديد و جايگزين تكنولوژي هاي نوين جهت افزايش سرانه به پرسنل
  • طرح در شوراي هماهنگي بانكها در جهت اخذ توافق سيستم بانكي براي افزايش نرخ تسهيلات متناسب با نرخ سپرده ها
  • اخذ مجوز از بانك مركزي و شوراي پول و اعتباربابت اقدام راهبردي فوق
اقدام مستقل
  • درج لينك ساب پرتال سما وزارت خانه در سايت بانك
  • ایجاد یک بخش مرتبط با مدیریت راهبردی بانک در وب سایت مرکز مسئولیت متبوع (شامل اهداف و اقدامات راهبردی مصوب مرکز و دیگر اسناد و گزارش‌های مرتبط با مدیریت استراتژیک)
  • طراحی و اجرای نظام مدیریت و پاداش مرتبط با اهداف کمی راهبردی
  • طراحی و اجرای بودجه ریزی مرتبط با اهداف کمی بانک و اقدامات راهبردی
  • اطلاع‌رسانی اولویت‌های راهبردی وزارت و اهداف کمی بانک در سالن اصلی سازمان و ورودی بانک