بانکداری باز

تعریف بانکداری باز

پیشرفت فناوری و تغییر نیازهای مشتریان منجر به ایجاد گرایش جدیدی در بانکداری با عنوان بانکداری باز (Open Banking) شده است. بانکداری باز سیستمی مبتنی بر رابط برنامه نویسی کاربردی (API) است و برای به اشتراک گذاری اطلاعات مالی لازم جهت توسعه محصولات و خدمات مالی در نظر گرفته شده است. بانک کشاورزی با همکاری پلتفرم های بانکداری باز و فین تک ها اقدام به ارائه سرویس های بانکی مبتنی بر API در بستر بانکداری باز کرده است، تا با شخصی سازی و برآورده نمودن نیازهای خاص هر مشتری پاسخگویی نیازهای بازار و مشتریان در کوتاه‌ترین زمان، با کمترین هزینه ‌باشد. مشتریان نهایی می توانند با نصب نرم افزارهای تولید شده توسط فینتک ها و افتتاح حساب در بانک کشاورزی از سرویس های مورد نظر خود به راحتی استفاده کنند.

مزایای استفاده از سرویس های بانکداری باز
  • سهولت در ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان با استفاده از نرم افزارهای مختلف
  • شخصی سازی محصولات و خدمات بانکی
  • ایجاد کانال های امن ارتباطی برای مشتریان
  • ایجاد سبد محصولات متنوع و افزایش سرویس های نوآورانه
  • امکان مدیریت تمام امور مالی در یک نرم افزار
  • استفاده از خدمات پرداخت به صورت سریع، آسان و مستقیم
نقش آفرینان بانکداری باز

درخواست سرویس بانکداری باز برای مشتریان حقوقی

درخواست سرویس بانکداری باز برای مشتریان حقوقی

مشتریان حقوقی بانک می توانند از خدمات اختصاصی VIPC جهت مدیریت حساب های خود و انجام عملیاتی مانند انتقال وجه حساب به حساب، پایا و ساتنا، دریافت صورتحساب و مانده حساب، استفاده از سرویس های استعلامی و ... استفاده نمایند.

فرآیند دریافت سرویس VIPC

درخواست سرویس بانکداری باز برای مشتریان استارت آپ و فین تک ها

استارت آپ و فین تک ها می وانند از سرویس های VIPC جهت مدیریت حساب های خود و همچنین از سرویس های بانکداری باز جهت انجام عملیاتی بانکی بر روی حساب مشتریان بانک استفاده نمایند. این سرویس ها شامل انتقال وجه حساب به حساب، پایا و ساتنا، دریافت صورتحساب و مانده حساب، سرویس های استعلامی، سرویس برداشت مستقیم از حساب (Direct Debit) و ... می باشد. استارت آپ و فین تک ها می توانند خدمات درخواستی خود را هم از شرکت های بوم بانکداری باز طرف قرارداد بانک و هم به صورت مستقیم از بانک دریافت نمایند:

فرآیند دریافت سرویس بانکداری باز

سوالات متداول

1- تفاوت اینترنت بانک و سایر خدمات مشابه بانک با بانکداری باز چیست؟

اینترنت بانک و سایر خدمات مشابه پلتفرم هایی هستند که بانک پیاده سازی و در اختیار مشتریان قرار می¬دهند ولی در بانکداری باز سرویس های بانکی به صورت API به مشتریان ارائه می شود تا با جانمایی در پلتفرم های مورد نظر خود، عملیات بانکی در همان پلتفرم بدون نیاز به مراجعه به اینترنت بانک و ... صورت پذیرد.

2- خدمت بانکداری باز برای ارائه به کدام دسته از مشتریان مناسب است ؟
  • سامانه یا پلتفرمی برای جانمایی API (سامانه های حسابداری، اپلیکیشن های پرداخت و ...) و امکان برنامه نویسی در سامانه مورد نظر را داشته باشد.
  • امکان همکاری با برنامه نویسان آشنا با API را دارا باشند.
  • در حال حاضر تنها امکان سرویس دهی به مشتریان حقوقی وجود دارد.

3- استفاده از این سرویس چه مزایایی برای مشتریان دارد؟
  • سفارشی سازی و بهره برداری از سرویس توسط مشتری: امکان بهره برداری از سرویس ها در هر پلتفرمی توسط خود مشتری وجود خواهد داشت و به این ترتیب مشتری حداقل وابستگی به بانک به عبارتی بانک با ارائه فقط سرویس های بانکی و مالی حداقل دخالت را در پیاده سازی سامانه های مورد نظر مشتری را دارد.
  • افزایش سرعت بهره برداری از سرویس : ارائه API توسط بانک و پیاده سازی آن توسط مشتری نسبت به سایر روش های مشابه سریع تر می باشد و نیازی به طی نمودن فرآیندهای و بروکراسی پیچیده و طولانی سازمان برای رفع نیاز مشتری به حداقل خواهد رسید.
  • 4- چه سرویس هایی در خدمت بانکداری باز بانک کشاورزی قابل ارائه به مشتریان می باشد؟
    • سرویس های انتقال وجه حساب به حساب کشاورزی، پایا، ساتنا و ...
    • سرویس های مانده حسابف صورتحساب و ...
    • سرویس های تطبیق اطلاعات و استعلامی
    • سرویس های چک
    • درگاه پرداخت حسابی
    • سرویس های مربوط به تراکنش های سه جانبه مانند Direct Debit

    5- آیا امکان اخذ سرویس های مبتنی بر API بانک کشاورزی از سکوهای بانکداری باز و فینتک ها وجود دارد؟

    بانک کشاورزی با اکثر سکوهای بانکداری باز و فینتک های برتر کشور نظیر فرابوم، فینوتک، شاهین و ... جهت ارائه خدمات در بستر بانکداری باز همکاری می نماید.

قالب دلخواه شما