مدیرعامل بانک کشاورزی در گفت وگو با رادیو تهران اعلام کرد :25 درصد دارایی‌های اسلامی جهان در اختیار ایران است

مدیرعامل بانک کشاورزی در گفت وگو با رادیو تهران اعلام کرد :25 درصد دارایی‌های اسلامی جهان در اختیار ایران است

همایش نقش نظام بانکی در روند توسعه و تحول کشور ،هشتم آبان ماه سال جاری در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد که این همایش و نمایشگاه جانبی آن، تصویری از دستاوردهای نظام بانکی در دهه‌های گذشته بود.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، دکتر محمد طالبی،مدیرعامل بانک کشاورزی در گفتگو با رادیو تهران،وجه تمایز این همایش را بررسی عملکرد نظام بانکی کشور در ابعاد مختلف با اعداد و ارقام و با مشخصات عملکرد نظام بانکی کشور دانست و گفت: در این برهه زمانی،کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای با اقتصاد نوظهور در دنیا شناخته می شود.
وی یادآور شد: اقتصاد نوظهور یا Emerging Economy به دلیل قابلیت هایی که پیدا کرده به عنوان یک فرصت مناسب در سطح اقتصاد جهانی شناخته می شود.
دکترطالبی گفت : وقتی اقتصادی به سطحی می رسد که فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری می شود، نیازهای سرمایه‌گذاری آن هم بیشتر می شوند و البته اقتصاد ایران در سال های گذشته رشد خوبی در حوزه های مختلف صنعت ، کشاورزی ، خدمات و بازرگانی داشته است .
مدیرعامل بانک کشاورزی تأکید کرد‌: با اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور، مسیر پیش روی ایران رو به گسترش خواهد بود و نقش نظام بانکی در این مسیر بسیار زیاد و اساسی است .
دکتر طالبی با ارائه تصویری از مسیر اقتصادی پیش‌رو گفت : مجموع تولید دنیا 40هزار میلیارد دلار است که بالغ بر 150 هزار میلیارد دلار دارایی مالی پشتوانه این تولید است. یعنی 3 برابر آنچه که در دنیا تولید می‌شود دارایی مالی وجود دارد .
وی، منظور از دارایی مالی را پشتوانه‌های مالی همچون سپرده‌های مردمی ،سهام ،اوراق قرضه و اوراق مشارکت ذکر کرد و افزود:این امر نشاندهنده آن است که برای تحقق هر واحد تولید در دنیا نزدیک به 3 واحد دارایی مالی به عنوان پشتوانه در اختیار داریم.
دکتر طالبی خاطرنشان کرد : مجموع تولید کشور، حدود 300 میلیارد دلار است و دارایی‌مالی که این تولید را پشتیبانی می‌کند هم نزدیک به 300 تا 350 میلیارد دلار است که این امر نشان می‌دهد نسبت دارایی‌های مالی که در کشور برای پشتیبانی تولید وجود دارد ، نسبت به میانگین جهانی کمتراست .
وی ترکیب 150 هزار میلیارد دلاری مالی در دنیا را به 50 هزار میلیارد دلار سپرده و 50 هزار میلیارد دلار سرمایه سهام و 50 هزار میلیارد دیگر اوراق قرضه دولتی و شرکتی تقسیم کرد و افزود: وقتی این اعداد و ارقام را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم حجم سپرده‌های بانکی ما نزدیک به 240 میلیارد دلار است یعنی با میانگین جهانی فاصله کمی داریم ولی در دو بخش سرمایه و اوراق قرضه ، اقتصاد ما در مقایسه با اقتصاد دنیا ضعیف است که دلیل عمده آن بانک محور بودن اقتصاد ما است و البته این بانک محور بودن به آن دلیل است که حجم سپرده‌های کشور نسبت به تولید در مقیاس جهانی هم خیلی کمتر است ولی بار این تولید به دوش بانک است .
دکترطالبی منابع لازم برای تولید را این چنین ذکر کرد و افزود : این منابع شامل سپرده‌هایی است که در بانک‌ها بوده، سرمایه‌های که مردم می‌آورند و شرکتی را ایجاد می‌کنند ویا اوراق قرضه ای است که شرکت یا دولت منتشر می‌کنند و با جمع‌آوری پول به‌طور مستقیم به سمت تولید می‌روند.
مدیرعامل بانک کشاورزی علت ضعف اقتصاد ایران در اوراق قرضه را در دولتی بودن اقتصاد ایران دانست و اظهار امیدواری کرد که با اجرای سیاست‌های اصل 44 به تدریج به سمت بهبود این ضعف پیش برویم.
وی افزود : علاوه‌بر دولتی بودن اقتصاد ، اوراق قرضه ای که ما تحت عنوان اوراق مشارکت منتشر می‌کنیم، به دلیل اینکه خوب تعریف نشده و مکانیزم صحیحی برای ایجاد، توزیع و مدیریت آن وجود ندارد و البته میزان اوراق مشارکت هم زیاد نیست، باعث شده تا کمتر از یک درصد از منابعی که برای تولید تامین می‌کنیم از محل اوراق مشارکت باشد.
وی خواستار اصلاح آن در اقتصاد کشور در جهت دستیابی به توسعه مالی مطلوب و استفاده از ابزارهای سرمایه سهام و اوراق مشارکت و سهم بانک‌ها در افزایش تأمین مالی تولید شد.
مدیرعامل بانک کشاورزی اقتصاد کشور را رو به رشد دانست و گفت : نمی‌توان استاندارد خاصی را برای این روند رو به رشد و بهبود وضعیت کنونی پیش‌بینی کرد ولی می‌توان مسیر جدیدی را تعریف کرد و به سمت آن پیشرفت تا به اقتصاد نوظهور برسیم زیرا در یک دوره معین یک اقتصاد به اقتصاد نوظهور تبدیل می‌شود .
دکتر طالبی دلیل ضرورت بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا را تجربه چندین ساله کشور در این خصوص ذکر کرد و افزود : نرخ سود در بانکداری بدون ربا از مهم‌ترین عوامل مورد نظر ناظران اجتماعی،اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و... است.
وی یادآور شد : به اعتقاد عده ای، نرخ سود در نظام بانکی باید از نرخ تورم تبعیت کند و شاید جدیدترین چیزی که در نظام بانکداری بدون ربا وجود دارد نرخ‌های سود بالایی است که در این نظام تحقق پیدا می‌کند.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود : در ادبیات مدیریت و تئوری‌های پیشرفتی مدیریتی ، وقتی یک سیکل منفی شروع می‌شود،یک چرخه منفی ایجاد می‌شود پس باید این چرخه را متوقف کرد و به دنبال راه حلی برای معکوس کردن حرکت بود و فرصت‌هایی که در اقتصاد برای کسب سودهای غیرعادی وجود دارد را متوقف کنیم و نباید به خاطر کنترل نکردن سایر عواملی که در تورم نقش دارند فرصت‌های سودآوری در اقتصاد را از بین ببریم.
دکترطالبی گفت : آنچه که تجربه نظام بانکی و مطالعات نشان می‌دهد این است که باید بازنگری هایی در نظام بانکی داشته باشید تا آن را تعریف کنیم و در خدمت اقتصاد قرار دهیم.
وی یادآور شد ، در حال حاضر مجموع دارایی‌های اسلامی دنیا نزدیک به یک هزار میلیارد دلار است که تقریباً 25 در صد آن مربوط به ایران است که البته بالاترین سهم را هم ایران دارد و اکثر کشورها در تلاش هستند تا به دلیل خصوصیت هایی که دارایی‌های مالی اسلامی دارند ، آن را گسترش دهند.
دکترطالبی یادآور شد آنچه موجب ایجاد بحران جهانی شد ، فاصله گرفتن بخش مالی از بخش واقعی اقتصاد بود که در بخش مالی بدون ارتباط با بخش اقتصاد رشد کرد .
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود : در نظام مالی اسلامی از طریق مشارکت بین این دو بخش ارتباط نزدیکی ایجاد می‌شود یعنی قرارداد ها بر اساس مشارکت است و رابطه نزدیکی بین تأمین کننده‌های مالی و انجام دهنده فعالیت اقتصادی است و نظام مالی اسلامی می‌تواند با برقراری این ارتباط، الگویی برای تمام جهان باشد.

قالب دلخواه شما