عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی: 42 درصد بهره برداران کشاورزی زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار دارند

عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی: 42 درصد بهره برداران کشاورزی زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار دارند

مهندس داور ماهیکار عضو هئیت مدیره بانک کشاورزی گفت:کارشناسان مظهر خردمندی، پیشگامان نوآوری و بلوغ سازمانی به شمار می آیند.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی ،وی که در دومین همایش کارشناسان این بانک سخن می گفت، در تبیین جایگاه کارشناسان و مختصات اندیشه آنان اظهارداشت: کارشناسان طراحان و معماران زمان هستند و بذر موفقیت وپیشرفت را در سازمان می پاشند.
وی تلاشگری برای بالندگی و بهبود سازمان، آینده مداری،دلیل مداری،تعهد مداری، روشنگرمداری ، انتخاب مداری و تأمل مداری را از دیگر ویژگی های کارشناسان دانست .
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی با اشاره به سیر تاریخی کنترل و نظارت در کشور به تبیین جایگاه این واحد در بانک پرداخت و یادآور شد:واحدهای نظارت و بازرسی چشم سازمان هستند که حفظ ثبات و سلامت مالی بانک ، تبعیت از مقررات و دستورالعمل ها و حفظ منافع سپرده گذاران از مهم ترین وظایف این واحد هاست.
مهندس ماهیکار دربیان انتظارات واحدهای نظارتی از کارشناسان کشاورزی گفت: به کارگیری اعتبارات کشاورزی چه از نظر مصرف کننده و چه از نظر تصویب کننده، حالت تخصصی دارد و به تعبیری؛ اعتبار ارّه تیزی است که اگر از طرز استفاده آن آگاه نباشیم،دست وبال خود را قطع خواهیم کرد.
وی نظارت به هنگام بررسی تقاضا و تخصیصص منابع، نحوه مصرف و بازگشت منابع را ضروری دانست وگفت :توجه به اهلیت،شخصیت،ظرفیت، سابقه مشتری و چگونگی انجام تعهدات قبلی او،توجیه اقتصادی طرح و در دسترس بودن مواد اولیه،نهاده های تولید،نیروی انسانی و ماشین آلات مورد نیاز،تطبیق کروکی محل اجرای طرح با اسناد ثبتی،برآورد هزینه متناسب با مبانی روز،توجه به توجیه فنی،مالی و حقوقی طرح و همچنین مجوزهای قانونی و پاسخ استعلام های مربوطه نیز از دیگر نکات ضروری است.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی با تاکید بر دریافت مدارک و مستندات کافی برای تشکیل پرونده، انجام استعلامات و توجه به نحوه اجرای تعهدات و همچنین چک های برگشتی مشتریان ، دقت در برآورد هزینه عملیات،اعتبارمتعهد و ارزیابی وثایق،تنظیم صحیح قراردادها، لحاظ کردن زمان مناسب برای اجرای طرح در دوره سازندگی وهمچنین تقسیط بدهی،توجه به شرایط خاص گفته شده در طرح ها را از دیگر موارد مهم در حوزه نظارتی ذکر کرد.
مهندس ماهیکار با اشاره به بیمه وثایق و بیمه عمر تسهیلات حرکت های صورت گرفته را کافی ندانست و توجه بیش از پیش همکاران بخش اعتباری بانک شعب بانک را در زمینه خواستار شد.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی ، به تعیین تکلیف مشارکت های بلاتکلیف و راکد در حوزه اعتبارات اشاره کرد و افزود : براساس آسیب شناسی به عمل آمده ،گرچه بخشی از مشکلات این طرح ها مربوط به مجری طرح و بخش دیگر به عوامل خارج از اختیار وی مربوط می شود، اما دقت کارشناسان کشاورزی شعب در برآورد صحیح هزینه ها، نظارت مستمر بر طرح ها، پیش بینی زمان مناسب برای دوره مشارکت،‌آگاهی دادن به مشتری درباره مفاد قراردادهای لازم الاجرا و ... سبب خواهد شد طرح های مشارکتی بانک با مشتریان، برمبنای پیش بینی صورت گرفته به مرحله تولید و بهره برداری برسد.
وی درباره جایگاه بیمه کشاورزی گفت : نقش بیمه با هدف مدیریت ریسک و ارتقای مدیریت تولید در بخش کشاورزی یک نقش انکارناپذیر است .
مهندس ماهیکار افزود :47 درصد از فعالیت های زراعی ، 20 درصد سطوح باغی ،12 درصد فعالیت های دامی ، 70 درصد جوجه تولیدی،40 درصد فعالیت آبزی پروری و 30 درصد از عرصه های منابع طبیعی کشور تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته است .
وی خاطر نشان کرد: تاکنون یک میلیون و 790 هزار نفر از بهره برداران (42 درصد از کل بهره برداران)، 125 محصول و فعالیت در قبال بیش از 200 عامل خطر قهری ، طبیعی و بیماری های واگیردار در قالب هزار گزینه تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار داده اند که از لحاظ تعداد موارد تحت پوشش ،پس از آمریکا مقام دوم دنیا در این زمینه از آن کشور عزیزمان ایران است.
عضو هیئت مدیره بانک به تغییرات فرآیند اجرایی بیمه اشاره و خاطر نشان کرد :از 340 شرکت غیردولتی و با به کارگیری حدود 5 هزار نفر در انجام امور بیمه ای استفاده می شود ضمن اینکه با ا اجرای طرح جامع بیمه الکترونیکی در قالب سامانه سابکا، قدم های موثری در امور بیمه ای مشتریان برداشته شده است.
مهندس ماهیکار با تأکید بر نظارت در مقاطع انعقاد قرارداد بیمه ای،وقوع خسارت و ارزیابی و پرداخت غرامت تصریح کرد: دقیق تر شدن سطوح بیمه ای،پرداخت غرامت دقیق، دقت در عوامل خسارت در مقطع وقوع و مهم تر از آن قوت گرفتن حس خود کنترلی در میان کارگزاران و رضایتمندی بیمه گذاران از نتایج بازر نظارت های صورت گرفته است.
وی درباره نسبت خسارت براساس عملکرد سال زراعی 88-87 یادآور شد:این عدد در زراعت 5/2 برابر ،باغات 5/1 برابر ، در دام 8% در طیور 65 /0و در آبزیان 9/0برابر در منابع طبیعی 3/1 برابر و در مجموع 53/1برابر شده است.

قالب دلخواه شما