دکتر طالبی در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد:یکی ازمهم ترین فعالیت های بانک کشاورزی در سال 89تعیین تکلیف طرح ها بود

دکتر طالبی در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد:یکی ازمهم ترین فعالیت های بانک کشاورزی در سال 89تعیین تکلیف طرح ها بود

در تعاریف بانکداری،بانک تخصصی به منزله سازمانی مالی است که به یک بخش خاص خدماتی را ارائه می‌دهد و براساس همین تعاریف، بانک توسعه‌ای نیز در دیدگاه بین‌المللی بانکی است که منابع خود را از دولت تأمین می‌کند و آن را در اختیار یک بخش، منطقه و یا یک فعالیت معین قرار می‌دهد .
با استفاده از مفاهیم فوق می‌توان دریافت بانک کشاورزی یک بانک تخصصی- توسعه‌ای است .
دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی،نقش توسعه‌ای این بانک را پس از اجرایی شدن برنامه پنج ساله دوم محدود به نفش عاملیت در بخشی از منابعی که دولت به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهد می‌داند و تأکید دارد این منابع در قالب یارانه،سود و یا به صورت تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت می‌شود .
وی که در آخرین روزهای سال 1389 در نشستی مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی با خبرنگاران گفت وگو می‌کرد،ضمن بیان مطلب فوق مهم‌ترین فعالیت‌های بانک کشاورزی در سال 89 را تشریح کرد و گفت: این بانک در سال جاری متناسب با برنامه های بخش کشاورزی و اقتصاد کشور فعالیت های خود را انجام داده است.
دکتر طالبی خاطرنشان کرد از زمانی که بانک کشاورزی موظف به تأمین منابع مورد نیاز خود شده است سعی کرده تا این منابع از محل سپرده‌ها تامین شود و به همین منظور تسهیلات یارانه‌ای نیز از محل همین منابع ،و بخشی از سودی را که کشاورزان موظف به پرداخت آن هستند از محل وجوه پرداختی دولت تأمین می‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی اضافه کرد: تسهیلات تلفیقی نیز از محل منابع سپرده‌های مردمی تامین و متناسب با منابع مورد نظر دولت، تسهیلاتی در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد .
وی یادآور شد، از جمله موارد قابل ذکر در این زمینه تأکید دولت بر پرداخت تسهیلات به آبیاری تحت فشار به صورت50 درصد بلاعوض و 50درصد از منابع بانک بوده است که به همین منظور بانک کشاورزی علاوه بر منابعی که از سوی دولت تأمین شده بخشی از تسهیلات را از منابع داخلی بانک به طرح‌های آبیاری تحت فشار اختصاص داده است .
دکتر طالبی افزود: با توجه به نقش دوگانه‌ای که این بانک دارد، برای ایفای نقش مناسب در بخش کشاورزی نیاز به منابعی از جانب خود بانک کشاورزی داریم که این منابع به همه بخش‌های کشاورزی تخصیص می‌یابد و در پاره‌ای موارد، این بخش‌ها مشمول حمایت‌های دولت نمی‌شوند ، و در این صورت بانک این تسهیلات را از محل منابع داخلی خود پرداخت می‌کند .
دکتر طالبی تأکید کرد با فرایند فوق به این نتیجه می‌رسیم که بانک کشاورزی باید همچون سایر بانک‌ها در فضای رقابتی کشور فعالیت کرده و تجهیز منابع کند و از طرفی به دلیل تخصصی بودن این بانک باید بخش مهمی از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد .
وی با بیان اینکه وظیفه تخصصی بانک کشاورزی توسط طیف عظیمی از کارشناسان کشاورزی این بانک از قبیل امور مربوط به طرح‌ نویسی،ارزیابی و نظارت انجام می شود ، یادآورشد این دسته از کارشناسان علاوه بر اجرای موارد فوق موظف به انجام امور مربوط به بیمه کشاورزی نیز هستند.
دکتر طالبی تصریح کرد: انجام مسئولیت‌های سنگین بانک کشاورزی به طور همزمان و با شرایط خاص، این بانک را از نظر مدیریت نقدینگی و سودآوری در قیاس با سایر بانک‌ها در شرایط ویژه ای قرار می‌دهد .
وی اضافه کرد به دلیل شرایط ویژه بخش کشاورزی و برخلاف سایر بخش‌ها، پرداخت تسهیلات در این بخش رقابتی نیست و به دلیل عدم وجود ظرفیت‌های مطلوب‌ در بخش کشاورزی پرداخت تسهیلات با نرخ سود بالاتر نیز قابل انجام نیست، از اینرو شرایط این بانک با سایر بانک‌ها بسیار متفاوت است .
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی یادآور شد: با پذیرفتن این واقعیت‌ها، در تلاشیم از طریق تغییر سیاست های کاری خود انجام مأموریت اصلی بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات مختلف اعم از یارانه دار،تلفیقی و حتی تسهیلات عادی دچار مشکل نشود .
بانک کشاورزی تا پایان بهمن ماه 89 بالغ بر 79هزار و 613 میلیون ریال تسهیلات پرداخت کرد.
مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به راهبردهای این بانک در راستای سیاست‌گذاری‌های انجام شده گفت : بانک کشاورزی تا پایان بهمن ماه 89 بالغ بر 79هزار و 613 میلیون ریال تسهیلات پرداخت است که از این میزان در حدود 5/24 در صد یعنی 19 هزار و 471 میلیارد ریال در بخش زراعت ،10هزار و 944 میلیارد ریال در حوزه دامداری ،9هزار و 310 میلیارد ریال در حوزه خدمات کشاورزی ،5هزار و 236میلیارد ریال در حوزه باغداری، 4هزار و 816 میلیارد ریال در حوزه مرغداری ، یک هزار و 565میلیارد ریال در صنایع مرتبط با بخش کشاورزی ،2 هزار و 751 میلیارد ریال درحوزه آب و خاک ،2 هزار و 494 میلیارد ریال در بازرگانی کشاورزی ، یک هزار و 664 میلیارد ریال در حوزه گلخانه ، یک هزار و 210 میلیارد ریال در حوزه شیلات ، 581 میلیارد ریال در قالی‌بافی و صنایع دستی ، 3 هزار و 486 میلیارد ریال در حوزه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی ، 219 میلیارد ریال در زنبورداری و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم و 170 میلیارد ریال در حوزه جنگل و مرتع پرداخت شده است .
وی اضافه کرد : در سایر حوزه‌ها هم که بخشی از آنها غیر از بخش کشاورزی بوده است همچون قرض‌الحسنه و وام های خرید کالا و خودرو ، وام هایی پرداخت شده است که این منابع اغلب به مشتریان غیر بخش که منابع شان را به بانک کشاورزی اختصاص می‌دهند و انتظار دارند تا در مواقع نیاز، تسهیلاتی را دریافت کنند پرداخت شده است.
ساماندهی خرید گندم وفروش آرد از طریق سامانه الکترونیکی خرید گندم
مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه به بخشی از اقدامات این بانک برای جذب مشتریان عمده اشاره کرد و گفت: از جمله اقداماتی که از گذشته توسط بانک کشاورزی انجام می‌شد، خرید تضمینی گندم بود که البته در سال 89 خرید تضمینی گندم بر عهده بانک کشاورزی نبود ولی با همکاری شرکت بازرگانی دولتی موفق شدیم سامانه الکترونیکی را طراحی کنیم که به این وسیله خرید و فروش گندم از طریق بخش خصوصی سامان‌دهی و بیش از یک میلیون تن گندم و مقدار بسیار بیشتری آرد خریداری شد.
دکتر طالبی متذکرشد بیش از 300 کارخانه آرد برای انجام خرید و فروش آرد اقدام‌ به گشایش حساب در بانک کشاورزی کردند و از طریق این سامانه الکترونیکی منابع قابل توجهی به سمت بانک هدایت شد تا بتوانیم پاسخگوی مشتریان عمده بخش کشاورزی باشیم .
سامانه الکترونیکی میوه و تره‌بار اولین اقدام‌ برای تجارت الکترونیک میوه و تره‌بار کشور
وی راه‌اندازی سامانه الکترونیکی میوه و تره‌بار را اولین اقدام‌ برای تجارت الکترونیک میوه و تره‌بار کشور ذکر کرد و گفت: این اقدام با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار تهران انجام شد و در حال حاضر سازمان مذکور از طریق این سامانه که در استان‌های خراسان و قزوین نیز اجراء شده است، خریداران و فروشندگان عمده تره بار را با کارگزاران خرید و فروش به صورت الکترونیکی مرتبط کرده و به تقاضای آنان پاسخ می‌دهد.
راه اندازی سامانه الکترونیکی برای تجارت الکترونیک در حوزه آبزیان
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: این سامانه الکترونیکی برای تأمین تجارت الکترونیک در حوزه آبزیان هم تعمیم داده شده است و انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور در استان‌های مختلف اجرایی ‌شود تا با استفاده از این روش بتوانیم بخش دیگری از مشتریان عمده کشاورزی کشورمان را که از فعالان این عرصه هستند سامان‌دهی کنیم .
توزیع نهاده های کشاورزی(سم،کود،بذر) به صورت الکترونیکی
وی خاطرنشان کرد: سامانه توزیع نهاده های کشاورزی (سم، کود و بذر)هم با همکاری و هماهنگی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به زودی راه‌اندازی می‌شود و پیش بینی می‌کنیم که در مرحله اول یعنی توزیع نهاده ها به صورت الکترونیکی و سامان یافته انجام شود و در مراحل بعدی توزیع و مصرف‌ این سامانه ارتقاء یابد.در واقع هدف ما این است که با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی،توزیع این نهاده ها را به صورت الکترونیکی و نظام یافته به انجام برسانیم.
بهبود روند دریافت تسهیلات توسط کشاورزان با سامانه مرآت(مدیریت رایانه ای اعطای تسهیلات)
مدیرعامل بانک کشاورزی، راه اندازی سامانه مرآت (مدیریت رایانه ای اعطای تسهیلات) را از دیگر برنامه‌های انجام شده در این بانک در سال 1389معرفی کرد و افزود:این سامانه با هدف تسهیل جریان پرداخت تسهیلات به کشاورزان و مشتریان تعریف شده است و با نصب آن در بانک کشاورزی، امیدواریم سال آینده شاهد بهبود روند دریافت تسهیلات توسط کشاورزان باشیم .
وی افزود: در این سامانه فرآیندهای دستی حذف شده‌اند و به این وسیله افراد می‌توانند درخواست‌های تسهیلات شان را از این طریق به بانک کشاورزی ارائه دهند و از آنجا که نزدیک به 70 در صد تسهیلات پرداختی بانک به مشتریان درقالب سرمایه در گردش است که معمولاً هرسال تکرار می‌شود ، به این وسیله میزان مراجعه حضوری به بانک به حداقل می‌رسد .
ارتقای هویت بانکداری با سامانه الکترونیکی CRM (مدیریت ارتباط با مشتری )
دکتر طالبی اعلام کرد سامانه الکترونیکی CRM (مدیریت ارتباط با مشتری ) سامانه دیگری است که در این بانک نصب شده و به زودی راه‌اندازی خواهد شد.
وی گفت: با توجه به اینکه بانک کشاورزی تجربه خوبی در زمینه مشتریان خرد دارد، سامانه CRM به عنوان سامانه پیشرفته الکترونیکی که در بانک‌های بزرگ دنیا تعریف می‌شود باهدف ارتقای هویت بانکداری این بانک ایجاد شده است تا به این وسیله ارتباط بین مشتری و بانک به خوبی تعریف شود.
وی همچنین نوید داد با توجه به گستردگی تسهیلات گیرندگان بانک کشاورزی بهره برداری از ویرایش اول سامانه الکترونیکی وصول مطالبات نیز به زودی آغاز خواهد شد.
رتبه‌بندی کیفی مشتریان
دکتر طالبی یکی از قابلیت‌های سامانه CRM را نمره دهی ‌اعتباری به کشاورزان ذکر کرد و گفت: بر این اساس مشتریان خوش حساب بانک بر اساس رفتار بازپرداختی که در تسهیلات گیرندگان وجود دارد، رتبه بندی می شوند و از این طریق فرصتی فراهم می شود تا مشتریانی که در رتبه های بالاتر قرار دارند، بتوانند از امتیازات بالاتری برای سهولت در دسترسی به تسهیلات بهره‌مند شوند.
مدیرعامل بانک کشاورزی از رتبه‌بندی کیفی مشتریان به عنوان یکی دیگر از اقدامات شاخص این بانک خبرداد که با هدف ارتقای هویت بانکی این بانک در فضای رقابتی بانکداری کشور انجام شده است.
وی همچنین گفت: فراگیرترین کارت اعتباری کشور برای اختصاص تسهیلات خرید کالا به کارمندان دولت از طریق سامانه الکترونیکی بانک کشاورزی به عنوان بانک پیشرو در حال انجام مراحل نهایی است که به زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.
بهره‌برداری از هر طرح به عنوان یک «ارزش» و «مژدگانی سازمانی»
مدیرعامل بانک کشاورزی عملکرد مهم این بانک را درباره طرح‌های راکد، نیمه تمام‌ و بلاتکلیف قابل توجه دانست و گفت: در سال 1389 که سال کار مضاعف و همت مضاعف نامیده شده ، یکی از بهترین محورهای کاری بانک کشاورزی به ثمر رساندن طرح‌های نیمه تمام، راکد و بلاتکلیف بود که در راستای فرمایش مقام معظم رهبری قرار داشت .
وی اشاره کرد: در این راستا چندین اقدام صورت گرفت که در مرحله اول و در سال 1389 اعلام به بهره‌برداری رسیدن هر طرح را به عنوان یک «ارزش» تلقی و خبر به بهره برداری رسیدن هر یک از طرح‌هایی که از بانک کشاورزی وام گرفته بودند را به عنوان یک «مژدگانی سازمانی» محسوب کردیم.این امر منجر به تشویق همکارانی شد که دراستان هاو ادارات مرکزی برای سرعت در به بهره‌برداری رسیدن طرح ها تلاش کردند.
دکتر طالبی افزود: اقدام‌ دوم تشکیل چهار گروه کارشناسی و اعزام آن‌ها به استان‌ها با اختیارات کامل بود که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و استانداری ها در تمام استان‌ها طرح های مشکل دار مورد بررسی قرار گرفت و تعیین تکلیف ‌شد .
تشکیل«کارگروه وصول مطالبات کلان» در استان ها برای پیگیری مطالبات معوق
وی همچنین گام سوم را در وصول مطالبات معوق بانک اعلام کرد و گفت: در سال 1389 اقدامات ویژه ای را برای وصول مطالبات معوق کشاورزان برنامه‌ریزی کردیم که بر این اساس و با توجه به وضعیت غیرعادی کشاورزان به دلیل مشکلات 4 سال گذشته در بخش کشاورزی،سعی کردیم مبالغی که کشاورز باید برای تعیین تکلیف بدهی خود بپردازد را به حداقل ممکن کاهش دهیم و در وهله دوم به شعب اختیارات کافی را برای انجام این کار واگذار کردیم که با استقبال خوبی از سوی کشاورزان مواجه شدیم.
در مرحله دیگر حد نصاب اختیارات مدیران شعب بانک در استان‌ها را افزایش دادیم و به طور فشرده عملکرد مطالبات معوق را پیگیری کردیم و در آخر هم «کارگروه وصول مطالبات کلان» را در استان ها تشکیل دادیم تا بتوانند مطالبات خود را پیگیری کرده و به صورت خاص به آنها بپردازند .
ثبت نام حدود یک میلیون و 900 هزار خانوار در بانک کشاورزی برای دریافت یارانه ها وایفای نقش در ذخیره سازی کالاهای اساسی
مدیرعامل بانک کشاورزی با ابراز رضایتمندی از نحوه پرداخت یارانه‌ها گفت:و در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حدود یک میلیون و 900 هزار خانوار در این بانک ثبت‌نام کردند که خوشبختانه به سهولت و نحو مناسبی توانستند یارانه‌هایشان را دریافت کنند .
وی بابیان اینکه بانک کشاورزی در خصوص حمایت از ذخیره‌سازی کالاهای اساسی نیز نقش اساسی ایفا کرد
افزود: دراین راستا توافق‌نامه ای با سازمان مرکزی تعاون روستایی امضا شد تا از طریق تشکل‌های سازمانی این ذخیره سازی انجام شود .
برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت دامداری ‌ها،گلخانه‌ها و مرغداری ها
وی از دیگر اقدامات انجام شده به پرداخت تسهیلات یارانه‌ای بابت خرید سوخت برای شناورهای صیادی، موتور پمپ های کشاورزی ، مرغداری ها و دامداری‌ها در رابطه با هدفمندی یارانه ها اشاره کرد گفت: برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت دامداری ‌ها،گلخانه‌ها و مرغداری ها و همچنین برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات به منظور خرید تلیسه و دام سبک از دیگر اقدامات بانک کشاورزی در سال 1389 بود.

قالب دلخواه شما