دکتر طالبی: تمهیدات اجرای بهتر بسته حمایتی به شعب بانک کشاورزی ابلاغ شد

دکتر طالبی: تمهیدات اجرای بهتر بسته حمایتی به شعب بانک کشاورزی ابلاغ شد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی تمهیدات مناسبی برای اجرای آسان بسته‌های حمایتی در بخش کشاورزی در نظر گرفته است.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی دکتر محمد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه بخشی از هدف اجرای هدفمندی یارانه‌ها حمایت از تولید است، گفت: برای تحقق این امر بخشی از منابع حاصل از هدفمند‌ی‌ صرف حمایت از تولید به ویژه اصلاح روش‌ها و تکنولوژی بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود:‌ بلافاصله بعد از ابلاغ بسته‌های حمایتی بخش کشاورزی، جلسات مشترک بین بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی برگزار و برای زیربخش‌های مختلف این بسته حمایتی تفاهم‌نامه‌های لازم نوشته و امضا شد.
دکتر طالبی افزود:‌ متناسب با این تفاهم‌نامه دستورالعمل‌های اجرایی هم برای عملیاتی کردن حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی به شعب بانک کشاورزی سراسر کشور ابلاغ شد.
وی افزود: یک بخش از حمایت‌های دولت شامل اعتبار سوخت با هدف تأمین نقدینگی لازم مورد نیاز کشاورزان برای تامین سوخت موتورپمپ‌های دیزلی، شناورهای صیادی، گلخانه‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی بود که در حال حاضر این تسهیلات توسط کشاورزان دریافت می‌شود.
دکتر طالبی اضافه کرد: بخش دیگر برای بهینه‌سازی مصرف سوخت بود که توافق‌نامه‌ای با معاونت دام و طیور منعقد شده و تفاهم‌نامه‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت موتورهای دیزلی، شناورها، گلخانه‌ها و همچنین بهینه‌سازی مصرف در قالب طرح جامع کشاورزی حفاظتی در بهمن‌ماه سال 89 منعقد شد.
رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی گفت: به جز اعتبار سوخت که تقریباً فرآیند ساده و با ارائه لیست به بانک کشاورزی و لحاظ کردن آن در بانک اطلاعاتی شعب پرداخت می‌شود، اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی معمولاً فرایند نسبتاً‌ طولانی دارد.
دکتر طالبی گفت: به دلیل اینکه تعیین تکنولوژی و روش مناسب برای بهینه‌سازی و چارچوب‌های پیمانکاری مورد انتقاد قرار نگیرد باید به گونه‌ای عمل شود که نتیجه مناسبی نیز حاصل شود.
وی گفت: در این زمینه با سازمان‌های جهاد کشاورزی استانها بحث شده، چارچوب‌های عملیاتی تعریف و در حال نهایی شدن است.
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: این بانک به منظور تسهیل اجرای پروژه‌های مرتبط با طرح هدفمندی یارانه‌ها تمهیدات خاصی را مصوب و اجرای آن را به شعب ابلاغ کرده است.

*تمهیدات بانک کشاورزی برای اجرای بهتر بسته‌های حمایتی

دکتر طالبی در مورد تمهیدات مربوط به اجرای بسته‌های حمایتی گفت: در این راستا تمام تسهیلاتی که برای اجرای این پروژه پرداخت می‌شود از قاعده منابع متعارف مستثنی و منابع آن توسط هیئت مدیره به صورت متمرکز تعیین می‌شود.
وی افزود: برای کمک در تعیین وثیقه مقرر شد تجدید ارزیابی وثایق بدون محدودیت آخرین ارزیابی انجام شده و تکرار شود.
دکتر طالبی افزود: همچنین طرحی که توسط کارگروه مشترک، جهاد کشاورزی و بانک تعیین می‌شود برای تصویب در بانک کفایت می‌کند و نیاز به طی مراحل تکراری در بانک نیست که این کار سرعت بررسی طرح را بالا می‌برد.
دکتر طالبی گفت: حد نصاب اختیارات شعب در بررسی طرح‌ها افزایش داده شده که باعث می‌شود نیاز به ارجاع تصویب نهایی طرح به مرکز نباشد.

وی افزود: همچنین سهم آورده برای اجرای پروژه‌ها کمتر از الزامات جاری بانک تعیین شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر با وزرای جهاد کشاورزی و امور اقتصاد دارایی تصریح کرد: با اجرای مفاد این تفاهم‌نامه روند اجرای بسته‌های حمایتی یارانه‌ها تسهیل و تسریع می‌شود.

قالب دلخواه شما