مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی اعلام کرد : اولویت های پرداخت تسهیلات در سال1389

مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی اعلام کرد : اولویت های پرداخت تسهیلات در سال1389

در سال جاری و با توجه به لزوم تخصیص بهینه منابع در اختیار بانک کشاورزی ،پرداخت تسهیلات سرمایه ای و سرمایه در گردش با اولویت تسهیلات تبصره ای ، وجوه اداره شده و بنگاه های زود بازده(SME ) مورد اقدام قرار می گیرند .
مهندس اسماعیل بصیری، مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی در تشریح مهمترین فعالیت های بانک کشاورزی در 5 سال گذشته گفت: تسهیلات پرداختی این بانک در 5 سال گذشته در مجموع بالغ بر 300 هزار میلیارد ریال بوده که به زیربخش های مربوطه پرداخت شده است .
وی متذکر شد:118 هزار و 277 میلیارد ریال به بخش زراعت و باغداری، 78 هزارو 150 میلیارد ریال به دامداری و دامپروری ، 4 هزار و 378 میلیارد ریال به شیلات و آبزیان ، 67 هزار و 602 میلیارد ریال به صنایع وابسته و خدمات کشاورزی ، 3 هزار و 802 میلیارد ریال به صنایع دستی و قالی بافی و 28 هزار و 263 میلیارد ریال هم به سایر بخش ها پرداخت شده است.
مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی گفت: به رغم مساعدت های مختلف از جمله تمدید، تقسیط و بخشودگی بدهی خسارت دیدگان و آسیب دیدگان از عوامل قهری و غیر مترقبه در 5 سال گذشته، این بانک موفق به وصول 40 هزار میلیارد ریال در سال 1384، 5/46 هزار میلیارد ریال در سال 1385 ، 55 هزار میلیارد ریال در سال 1386، 6/72 هزار میلیارد ریال در سال 1387و همچنین 5/65 هزار میلیارد ریال در سال 1388 از محل مطالبات خود شده است.
وی خاطر نشان کرد : کل مطالبات مشمول مساعدت در 5 سال گذشته 52 هزار و 211 میلیارد ریال بوده که از این میزان 2 هزار و 565 میلیارد ریال مشمول بخشودگی جرایم شده است.
وی همچنین یاد آور شده به منظور مساعدت به خسارت دیدگان از عوامل قهری این بانک اقدام به تمدید بدهی خسارت دیدگان و مساعدت های قانونی لازم برای مشتریان آسیب دیده خود کرده است .
بصیری با اشاره به تاسیس اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی درحوزه اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی تصریح کرد : با بهره گیری از توان بالای کارشناسی این اداره کل می توان با اخذ اطلاعات لازم بخش های مختلف سرمایه گذاری و بررسی کامل آنها، سرمایه گذاران را در ارتباط با توجیه طرح های مورد پیشنهاد به طور دقیق راهنمایی و افق آینده طرح ها را برای بهره برداران مشخص کرد .
وی افزود: از دیگر نوآوری های این حوزه در 5 سال گذشته می توان به ایجاد سیستم مکانیزه نظارت برطرح ها،استفاده آزمایشی از نرم افزار طرح نویسی توسط شعب و مدیریت ها و راه‌اندازی آزمایشی سیستم مرآت به منظور کنترل گردش پرونده ها در شعب و مدیریت ها و ستاد مرکزی اشاره کرد.
بصیری ادامه داد: استفاده از بخش خصوصی برای تهیه و بررسی طرح ها ، خلاصه نویسی بخشنامه ها و اطلاعیه ها و جمع آوری بخشنامه ها و اطلاعیه های نافذ و تکثیر آن به صورتCD و ارایه به شعب و مدیریت ها، انطباق فعالیت های بانک با کدهای آیسیک بانک مرکزی جمهوری اسلامی و همچنین تهیه و قراردادن مبانی قیمت ها در سایت بانک ، از دیگر نوآوری های این بانک است .
مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی تاکید کرد: در عین اینکه پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای و سرمایه در گردش با اولویت تسهیلات تبصره ای،وجوه اداره شده و همچنین بنگاه های زودبازده SME لازمه تخصیص بهینه منابع در اختیار بانک در سال جاری است، تحقق تکالیف و تعهدات تعیین شده پاره ای فعالیت ها نیز در اولویت پرداخت تسهیلات هستند.
وی افزود:تولید محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، طیور ، شیلات و آبزیان ، توسعه منابع طبیعی و سایر فعالیت های مرتبط با بخش کشاورزی ، حمایت از طرح های خودکفایی و افزایش تولید محصولات استحصال و انتقال آب ، توسعه و بهبود شبکه های آبرسانی ، حمایت مالی از تشکل ها و واحدهای خدماتی در این بخش از مهم ترین اولویت های عملیاتی حوزه اعتباری این بانک هستند .
بصیری یادآور شد: ارایه تسهیلات برای ایجاد شرایط مناسب صادرات محصولات کشاورزی ، توسعه صنایع دستی در روستاها ومناطق کشاورزی ، تنظیم بازار محصولات کشاورزی، اجرای طرح های پرورش ماهیان گرم آبی و سردآبی از دیگر موارد پیش بینی شده است .
وی گفت: اجرای طرح های مربوط به حفظ ، احیا و بهره برداری از منابع طبیعی ، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای پروار بندی بره و گوساله ، ایجاد واحدهای فن آوری زیستی در صورت تضمین خرید حشرات توسط وزارت جهاد کشاورزی و یا مطمئن کردن بانک از فروش تولیدات ، تجهیز و توسعه زنبورداری و حمایت از شرکت های تعاونی تولید ، روستایی ، عشایری ، صیادی و کشاورزی با استفاده از اعتبارات بخش سرمایه در گردش از محل تسهیلات تکلیفی از دیگر موارد مهم در پرداخت تسهیلات هستند.
مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات در سال 1389 را با اولویت مناطق محروم کشور و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی (کارآفرین ، صادرکنندگان محصولات کشاورزی و سرمایه‌گذاری در نوآوری ها ) در بخش کشاورزی ذکر و اضافه کرد ، طرحهای استحصال و انتقال آب و توسعه و بهبود شبکه های آبرسانی ، طرحهای آبیاری تحت فشار به منظور اصلاح الگوی مصرف ، طرحهای یکپارچه سازی اراضی برای استفاده بهینه از ماشین آلات و افزایش راندمان ، طرح های برقی کردن چاه های کشاورزی و ایستگاه های پمپاژ ، طرح های تولید محصولات گلخانه ای ، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وبهسازی وجایگزینی ماشین آلات فرسوده در اولویت هستند .
وی یادآور شد:استفاده از روش های نوین آبزی پروری در بخش شیلات ، طرح های صنایع تبدیلی و تکمیلی ، سورتنیگ و بسته بندی محصولات کشاورزی و احداث سردخانه های جدید با کنترل اتمسفری به منظور افزایش زمان ماندگاری و بهبود کیفیت محصولات انباری ، طرح های احداث واحدهای تولید نان صنعتی ، طرح های بازسازی واصلاح سیستم های گرمایش ، سرمایش ، تهویه وتغذیه مرغداری ها وحمایت از طرحهای پرداخت تسهیلات به ویژه تسهیلات سرمایه در گردش به صورت زنجیره ای به منظور جلوگیری از پرداخت تسهیلات مشابه ، موازی و غیر اقتصادی از دیگر اولویت های پرداخت تسهیلات در سال 1389 هستند.
بصیری برنامه های آینده حوزه اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی را برشمرد و گفت : نهایی کردن سیستم مرآت و قبول پرونده های ارجاعی فقط از طریق آن سیستم در آینده ای نزدیک ، نهایی شدن بازنگری در آیین نامه و دستورالعمل اجرایی اعتبارات و ارایه به هیأت مدیره بانک برای تصویب نهایی و بازنگری در صدور ضمانت نامه ها از جمله این موارد است .
وی افزود :همچنین بازنگری حد نصاب ارزی و اعتباری ارزی در گشایش های اعتباری و به حداقل رساندن زمان بررسی و تصویب پرونده های ارسالی از استان ها و کنترل آن از طریق سیستم مرآت ، زمان نسبی پاسخگویی به درخواست ها و نامه های برون سازمانی ، زمان بندی رسیدگی به درخواست های اعتباری مراجعین در حداقل زمان ممکن ، استخراج مدارک مورد نیاز متقاضیان اجرای طرح توسعه کاربران شعبه از فهرست کدهای موجود در سیستم به صورت مکانیزه و ارایه آن به مشتریان و عملیاتی و نهائی شدن سیستم مرآت از سایر برنامه های در دست اقدام این حوزه است .

قالب دلخواه شما