مدیر شعب بانک کشاورزی کردستان: بانک کشاورزی 240 درصد سپرده های مردمی، به کشاورزان کردستانی تسهیلات پرداخت کرد

مدیر شعب بانک کشاورزی کردستان: بانک کشاورزی 240 درصد سپرده های مردمی، به کشاورزان کردستانی تسهیلات پرداخت کرد

مدیر شعب بانک کشاورزی کردستان گفت :بانک کشاورزی استان کردستان در حال حاضر 4200 میلیارد ریال مانده تسهیلات نزد مردم دارد که از این میزان 3200 میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی و 1000 میلیارد ریال بقیه از منابع تکلیفی و تبصره‎ای است و عملاً 76 درصد از مانده‎های این بانک متعلق به منابع داخلی بانک و 24 درصد آن از محل تسهیلات تبصره‎ای یا تکلیفی است.
محمد جمیل ویسی افزود:حدود 90 درصد از تسهیلات پرداختی بانک به بخش‎های مختلف کشاورزی همچون زراعت، باغداری، دامداری، دامپروری و...و تنها 10 درصد از تسهیلات به قرض‎الحسنه و بخش‎های حمایتی اختصاص پیدا کرده است و در بین بخش‎های مختلف کشاورزی، زراعت بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده یعنی چیزی حدود 41 درصد تسهیلات پرداخت شده در این بخش بوده است.
مدیر شعب بانک کشاورزی کردستان یکی از موانع پیشرفت کشاورزی استان را محدودیت منابع دانست وافزود: محدودیت منابع باعث شده همواره نتوانیم فعالیتی توسعه ایی که مورد نظرمان است انجام دهیم و نیاز کامل بخش کشاورزی را برآورده و تأمین سازیم. دومین مشکل کوچک و خرد بودن اراضی است که عاملی بازدارنده در زمینه تولید انبوه به شمار می‎آید.
وی ادامه داد: ما در بخش اجرای سیستم‎های آبیاری تحت فشار سرمایه‎گذاری‎های کلانی انجام داده‎ایم و امروز 50 درصد اراضی آبی استان تحت پوشش این سیستم‎ها قرار دارد.
ویسی شرایط جغرافیایی استان و مرزی بودن کردستان را عامل عدم تمایل سرمایه‎گذاری در این استان دانست و گفت: چالش واقعی ما محدودیت منابع است که کاهش سود سپرده ها در این بانک مزید بر علت شده است. چندگانگی عملکرد بانک ها در جذب سپرده های مردمی و نارسایی نظارت بر کارکرد بانک ها نیز مشکلاتی برای تأمین منابع مالی و جذب سپرده های مردمی به وجود آورده است.

قالب دلخواه شما