دکتر طالبی:رعایت حدکفایت سرمایه یکی ازمهم ترین ابزارهای مدیریت ریسک است

دکتر طالبی:رعایت حدکفایت سرمایه یکی ازمهم ترین ابزارهای مدیریت ریسک است

دکتر محمد طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: نهادهای مالی روش های اجرایی مختلفی را برای مدیریت ریسک به کار می برند اما شناسایی،ارزیابی،اندازه گیری ومدیریت چهار مرحله اساسی در مدیریت ریسک است.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی ،دکتر طالبی که روز دوشنبه سیزدهم تیر ماه سال جاری در «نخستین کنفرانس بین المللی صنعت بانکداری(ICOBIGE) درباره مدیریت ریسک در بانک ها،تجارب و چاره جویی ها سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود: ریسک مفهومی آشنا برای کارکنان نهادهای مالی است که باید ریسک های موجود را شناسایی کنند.
مدیرعامل بانک کشاورزی ریسک های ؛ نرخ بهره، اعتباری، بازار، خارج ترازنامه، ارزخارجی ، حاکمیتی ، نقدشوندگی و عملیاتی (تکنولوژی) را از مهم ترین ریسک های پیش روی نهادهای مالی دانست و گفت:روش های اجرایی مختلفی برای مدیریت این ریسک ها وجود دارد.
دکتر طالبی با بیان اینکه مهم ترین ابزار مدیریت ریسک رعایت حد کفایت سرمایه است، مدیریت نقدینگی، بیمه سپرده ها، ابزارهای مشتقه،فروش وام و تبدیل دارایی ها به اوراق قرضه را از دیگر روش های اجرایی مدیریت ریسک برشمرد.
وی تصریح کرد: واسطه های مالی،بازارها و زیرساخت ها مولفه های اصلی نهادهای مالی هستند که ارتقای پس انداز درجامعه،تبدیل سررسید،مقابله با عدم تقارن اطلاعات در اقتصاد و فراهم کردن فرصت مصونیت سرمایه های سرمایه گذاران از مهم ترین کارکردهای آن است.
مدیرعامل بانک کشاورزی استقراض انبوه،حباب قیمت،ریسک پذیری بیش ازحد،ناتوانی نهادهای نظارتی و ... را از مهم ترین دلایل بحران مالی اخیر دانست گفت: نظام مالی جهان بیش از حد بر این باور تاکید داشت که مدیریت پرتفو باعث کاهش ریسک می‌شود و نوآوری در ابزارهای مالی معجزه می‌کند.
وی افزود: با این‌که کارایی بازار به شدت مورد باور بود، اما همه این باورها به دلیل رعایت نکردن مدیریت ریسک فرو ریخت چون پیش از آن فکر می‌شد اگر اتفاقی در بازار مالی بیفتد مراجع تصمیم‌گیری قادر به مدیریت هستند.
براساس این گزارش نخستین کنفرانس بین المللی صنعت بانکداری با عنوان «بحران مالی و اقتصادی اخیر صنعت بانکداری؛ علت ها ، تجربه ها و چاره جویی ها» دوازدهم و سیزدهم تیرماه سال جاری با مشارکت و حمایت بانک های دولتی و خصوصی در تهران برگزارشد و ایجاد یک زنجیره ارزش پایدار برای مشتریان بانک ها،ایجاد تعامل بین المللی بین بانک ها و موسسات مالی غیربانکی اعم از دولتی و خصوصی برای کمک به اداره بهتر اقتصاد جهانی،خلق یک ارتباط هم افزا برای بالندگی صنعت بانکداری ایران وارزش آفرینی برای سهامداران و سایر ذینفعان بانک ها و همچنین بهره برداری از نتایج و دستاوردهای کنفرانس برای ایجاد تحول در نظام بانکی و نظام مالی غیربانکی کشور از مهم ترین اهداف آن بود.

قالب دلخواه شما