روح اله خدارحمی تبیین کرد:جایگاه بانک کشاورزی در تأمین مالی بخش کشاورزی

روح اله خدارحمی تبیین کرد:جایگاه بانک کشاورزی در تأمین مالی بخش کشاورزی

بانک کشاورزی،سومین نهاد مالی کشور،سال 1312دوسال پیش از تأسیس دانشگاه تهران پا به عرصه نظام بانکی گذاشت  که این تولد حاکی از اهمیت بخش کشاورزی در همه ادوار است.

به گزارش روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل بانک کشاورزی،روح اله خدارحمی مدیرعامل این بانک در یک ارتباط زنده تصویری با دانشگاه صنعتی شریف با بیان مطلب فوق افزود: بخش کشاورزی به گواه آمار در تولید ناخالص داخلی صادرات و اشتغال کشور نقش قابل توجهی دارد و از عملکردهای خوب این بخش در سال‌های اخیر، رشد ۸.۸ درصدی ارزش افزوده در سال گذشته است و امید می رود با اتکا به آمار عملکردی این بخش در سال زراعی جدید، این رشد ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه بانک کشاورزی در تامین مالی بخش کشاورزی،صادرات بخش کشاورزی را بالغ بر ۵۸۲۱ میلیون دلار  اعلام کرد و افزود: سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور ۱۷.۷ درصد کشور است.

مدیرعامل بانک کشاورزی مجموع اعتبارات پرداختی نظام بانکی به بخش های اقتصادی کشور را سالانه حدود ۷۵۰ هزار میلیارد ریال و سهم بخش کشاورزی از این میزان را  7.7 درصد اعلام  و خاطر نشان کرد: ۷۱ درصد اعتبارات پرداختی به بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی تامین می شود که این میزان پرداخت، جایگاه بانک کشاورزی را در تامین مالی این بخش به خوبی نشان می دهد.

خدارحمی تجهیز منابع برای حمایت از بخش کشاورزی را وظیفه اصلی و یکی از کارکردهای اصلی بانک‌کشاورزی دانست و با بیان اینکه تاکنون به خوبی از عهده این وظیفه بر آمده ایم  اضافه کرد: منابع این بانک در سال ۱۳۹۶ مبلغی حدود ۷۶۵ هزار میلیارد بود  که تا پایان آذرماه 1399با رشد دو برابری به بیش از١۵٣۶هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه روند تجهیز منابع بانک کشاورزی در مسیر رشد مناسبی قرار دارد و برنامه های سالانه این بخش در همان ۹ ماهه اول سال جاری تحقق پیدا کرد گفت:با اتکا به این منابع تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی را افزایش دادیم. این جریان پرداخت در سال 1396 بیش از 388 هزار میلیارد ریال بود که در پایان سال گذشته به ۵۳۰ هزار میلیارد ریال  رسید. امسال نیز برای پرداخت ۵۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برنامه ریزی کرده ایم که تاکنون ۴۷۰ هزار میلیارد ریال آن را پرداخته ایم.

مدیرعامل بانک کشاورزی برقراری خط اعتباری برای شرکت‌های تأمین کننده سم و کود به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای حمایت از برنامه احیای مرغ لاین آرین با نرخ ترجیحی ۶ درصد و برقراری خط اعتباری ویژه طرح های اولویت دار بخش کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال را از نکات برجسته عملکرد اعتباری این بانک معرفی کرد.

خدارحمی در تشریح اقلام عمده تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی به برقراری خطوط اعتباری و پرداخت تسهیلات  برای حمایت از تولید محصولات استراتژیک،طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی،کمک به توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی،توسعه کشت گلخانه ای،خرید تضمینی گندم،تأمین نهاده ها، تولید بذر اصلاح شده،حمایت از سیل زدگان،تسهیلات پرداختی به آسیب دیدگان از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد.

 وی گفت: در سال جاری مبلغی بیش از 36هزار و500 میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از تولید محصولات استراتژیک مثل گندم ودانه های روغنی پرداخت شده است و از آغاز اجرای طرح توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری تا کنون مبلغی افزون بر 57 هزار میلیارد ریال در قالب این طرح به واجدان شرایط پرداخت شده است.

خدارحمی با بیان اینکه کمک به توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی از اولویت های بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات است افزود: میزان تسهیلات پرداختی به این بخش از مبلغ 7 هزار میلیارد ریال در سال 1395 به مبلغی افزون بر 23هزار میلیارد ریال طی 9 ماهه سال 1399 رسیده است.

وی تأمین مالی توسعه کشت گلخانه ای را از دیگر اولویت های بانک کشاورزی برشمرد و خاطر نشان کرد: از آغاز سال 1398 تا کنون با استفاده از تسهیلات این بانک 1500هکتار گلخانه مدرن و جدید ایجاد شده است و نمونه بارز آن ایجاد گلخانه مدرن در منطقه آزاد ارس است  که ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی را ایجاد کرده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی تسهیلات خرید تضمینی گندم و پرداخت وجوه گندم تولیدی کشاورزان را از دیگر دستاوردها و اقدامات بانک کشاورزی معرفی کرد و افزود:تسهیلات خرید تضمینی گندم از 10هزار میلیارد ریال در سال 1396 به مبلغ 35هزارمیلیارد ریال در سال جاری افزایش یافته است و وجوه گندم تولیدی در کوتاه ترین زمان ممکن به حساب گندمکاران واریز شد.

خدارحمی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع امهال مطالبات و ایفای رسالت اجتماعی بانک کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد:در سال 1398 بیش از 220هزار میلیارد ریال از مطالبات بدهکاران آسیب دیده از عوامل قهری و شرایط نا مساعد اقتصادی امهال شد.همچنین در سال 1399 نیز2185شخص حقیقی وحقوقی از مساعدت های امهالی بانک کشاورزی در قالب خط مشی وصول مطالبات و کمک به آسیب دیگان از زلزله بهره مند شدند و مبلغی افزون بر149 میلیارد ریال بدهی آنان امهال شد.علاوه بر آن 5199میلیارد ریال از بدهی کسب وکارهای آسیب دیده از بیماری کرونا نیز امهال شد.

وی در تشریح اقدامات اصلاحی در بانک کشاورزی به موضوع انضباط مالی و کاهش هزینه های تجهیز منابع اشاره کرد و بهبود کفایت سرمایه و افزایش سرمایه،کاهش و صفر شدن اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی،کاهش قیمت تمام شده پول،کاهش نسبت مطالبات غیر جاری،کاهش مازاد سود پرداختی به سپرده گذاران را از مهم ترین دستاوردها و اقدامات این بانک برشمرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی استقرار حاکمیت شرکتی،بهینه سازی شبکه شعب،واگذاری اموال مازاد و شرکت ها و خروج از بنگاه دارای را از دیگر اقدامات اصلاحی این بانک دانست.

خدارحمی اضافه کرد:در حوزه بین الملل یکی از بانک های فعال کشور هستیم و به لحاظ ارتباط با بخش کشاورزی و دقت عملی که در پیشبرد تراکنش های بین الملل داشتیم، تا این اواخر از تحریم ها مصون مانده بودیم  اما کماکان ارتباطاتی داریم و امیدواریم به شرایط ایده آل بازگردیم.

وی افزود:در سال های اخیر تحریم ها اثر چندانی بر فعالیت های حوزه بین الملل بانک کشاورزی نگذاشته بود و حجم عملیات ارزی این بانک در سال1398 که آمریکا از برجام خارج شد، کمتر از سال 1397 نبود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اینکه در سال جاری این فعالیت ها به میزان قابل توجی کم شده است اظهار داشت:سعی می کنیم با استفاده از روش هایی به واردات نهاده های کشاورزی و برخی از مایحتاج مورد نیاز کشور از جمله دارو کمک کنیم زیرا هنوز هم جزو بانک هایی هستیم که بیشترین تراکنش ها را در این بخش دارد و امیدواریم در آینده شرایط بهتر شود .

قالب دلخواه شما