همایش تبیین و توجیه راهکارهای مناسب تداوم کشت و تولید برنج در استان مازندران برگزار شد

همایش تبیین و توجیه راهکارهای مناسب تداوم کشت و تولید برنج در استان مازندران برگزار شد

 با توجه به شرایط نامناسب بارندگی و کم آبی همایش تبیین و توجیه راهکارهای مناسب تداوم کشت وتولیدبرنج با حضوراستاندارمازندران ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، مدیر شعب بانک در استان ، مدیر عامل آب منطقه ای و جمعی از مدیران سازمان جهادکشاورزی استان درسالن اجتماعات سازمان جهادکشاورزی استان برگزارشد.

در این همایش مهندس شفقت استاندار مازندران طی سخنانی با اشاره به سرمای شدید و خسارت سنگین سال گذشته به باغات استان خواستارتوجه جدی واتخاذ راهکارها و تصمیمات اجرایی و عملیاتی برای جلوگیری از خسارت خشکسالی به کشت وتولید برنج در استان شده وی با توجه به شرایط موجود استان کشت برنج بعنوان کشت دوم و افزایش کشت برنج را جایز ندانست و گفت بهتر است کشاورزان به کشت محصولاتی نظیر علوفه اقدام نمایند .

در ادامه مهندس تورنگ رئیس سازمان جهاد استان طی سخنانی با اشاره به نقش مهم استان در تولید برنج کشور ، مشکل کمبود آب را یکی از چالشهای کنونی استان دانست و مدیریت صحیح و هماهنگی مناسب با کشاورزان را یکی از راهکارهای مهم در حل این بحران عنوان کرد و پیگیری مداوم مسئولین و بازدید مزارع برنج و ارائه توصیه های لازم ازطریق کارشناسان ومدیریت صحیح آن با بهره وری در آبیاری تناوبی را خواستار شد .

سپس مهندس بهشتی مدیر ستادی بانک در استان طی سخنانی با اشاره به وضعیت آب و هوایی موجود و خشکسالی ، خواستار بیمه نمودن محصولات از سوی کشاورزان شد . وی با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم اکنون بیش از 90 محصول را تحت پوشش خود دارد افزود هم اکنون 87 هزار نفر بیمه گذار داریم و 115 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در سالجاری بیمه شده اند .

مهندس بهشتی تصریح کرد در سال گذشته تنها 50 هزار هکتار از اراضی شالیزاری بیمه شده اند که این میزان در سالجاری 18 درصد افزایش داشته و انتظار داریم این میزان افزایش یابد .

بهشتی در پایان سخنان خود بیمه تضمین تولید برنج را مناسب با توجه به شرایط جدی استان دانست و خواستار کمک تمام دستگاهها در راستای ترغیب کشاورزان به بیمه نمودن مزارع خود شد .

از دیگر سخنرانان این همایش مدیر عامل آب منطقه ای مازندران و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد بودند .

قالب دلخواه شما