پیام نوروزی مدیرعامل بانک کشاورزی

پیام نوروزی مدیرعامل بانک کشاورزی

همکاران گرامی، خواهران و برادران عزیز

 

بار دیگر  نوروز؛ فصل شکوفایی رویای زمین

 

گویی همین دیروز بود که سال 1399 را در حیرت و هراس ناشی از همه گیری کرونا و پیامدهای هولناک آن آغاز کردیم. این همه گیری خیلی زود زندگی ما را تحت تأثیر قرارداد و به ویژه در محیط کار، سختی ها و مشکلات زیادی به ما تحمیل کرد. شماری از همکاران و هموطنان ما به این بیماری مبتلا شدند و عده ای از آنها هم از بین ما رفتند و غم از دست دادن آنها همچنان بر شانه های ما سنگینی می کند. به روان همه هموطنان و همکاران از دست رفته درود می فرستیم و برای همه بیماران کرونایی آرزوی شفا و بهبودی می کنیم.

 با وجود دشواری ها و ابعاد سنگین کرونا، خوشبختانه زندگی ادامه پیدا  کرد و همکاران ما در عمل به وظایف و ارایه خدمات بانکی، استقامت و پایداری بی نظیری از خود نشان دادند. در نتیجه این تلاش و استقامت همکاران، برای اولین بار در طول تاریخ بانک اهداف سپرده ای ما در مقطع پایان آذر تحقق پیدا کرد و با وجود تعدیل و افزایش هدف سپرده ای، در روزهای پایانی سال با 112 درصد تحقق برنامه، مانده سپرده های بانک 420  هزار میلیاردریال افزایش یافت. با استفاده از این منابع و پرداخت بیش از 720 هزار میلیارد ریال تسهیلات و رشد بی سابقه 36 درصدی پرداخت تسهیلات، حمایت فوق العاده خوبی از بخش کشاورزی به عمل آوردیم. به عنوان نمونه در حالیکه رقم پیش بینی شده ابتدای سال برای تسهیلات مکانیزاسیون 25.000 میلیارد ریال بود، رقم پرداختی بانک در نیمه اسفند از مرز  34.000 میلیارد ریال گذشت. همچنین با پرداخت بیش از 31.000 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ای بیش از 940 هکتار گلخانه جدید به سطح گلخانه های کشور اضافه شد. در زمینه حمایت از خرید تضمینی گندم، 50.000 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که این تسهیلات نقش کلیدی در پرداخت به موقع بهای گندم کشاورزان داشت. پرداخت 81 هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش تولید محصولات اساسی بخش کشاورزی و 5.100 میلیارد ریال تسهیلات برای تهیه بذور گواهی شده از دیگر پرداخت های عمده بانک در بخش کشاورزی به شمار می رود. در کنار این پرداخت های موثر، دو کار اساسی در زمینه توسعه فناوری های جدید در بخش کشاورزی انجام شد، از جمله پیاده سازی و صدور بالغ بر 47.000 کشاورز کارت و پرداخت 7.400 میلیارد ریال تسهیلات کاملاً هدایت شده برای خرید نهاده های خاص کشاورزی با نرخ ترجیحی 12 درصد و همچنین طراحی، پیاده سازی و راه اندازی سامانه بازارگاه به عنوان بزرگ ترین سامانه تجارت الکترونیک در حوزه تجارت و توزیع نهاده های کشاورزی که در دو سال اخیر نقش به سزایی در مدیریت تأمین و توزیع نهاده های دامی داشته است.

به عنوان یک رسالت اجتماعی برای مقابله با کرونا علاوه بر پرداخت بیش از 28.000 میلیارد ریال تسهیلات 10 میلیون ریالی قرض الحسنه به سرپرستان خانوار، برای  کمک به مصون سازی مردم شریف کشورمان با پرداخت 1.500 میلیارد ریال تسهیلات از طرح موفق تولید واکسن " کوو رازی" حمایت کردیم.

از نظر انضباط مالی سال 1399 یکی از سال های بی نظیر بود و برای اولین بار از ابتدا تا روزهای پایانی سال، با برنامه ریزی دقیق پرداخت ها و جذب منابع پایدار، توازن خوبی در منابع و مصارف حاکم شد و در نتیجه برای اولین بار منابع بانک نسبت به مصارف فزونی داشت.

همه این موفقیت ها بعد از لطف خدای بزرگ، در نتیجه تلاش آگاهانه و متعهدانه شما همکاران عزیز، کاربران، کارشناسان و مدیران پر تلاش شعب بانک و همکاران، کارشناسان و مدیران عزیز بانک در استان ها و ادارات مرکزی همچنین مدیران امور، معاونان و اعضای هیأت مدیره بانک حاصل شده است. ضمن شکرگزاری به درگاه خدای بزرگ به خاطر داشتن چنین همکاران ساعی و خوبی، از تلاش های موثر همه شما تشکر و قدردانی می کنم.

تنها محل نگرانی و دغدغه ما در سالی که گذشت، وضعیت سلامت و معیشت همکاران بود. در زمینه حفظ سلامت همکاران هماهنگی های خوبی انجام شد و خوشبختانه میزان ابتلای همکاران تاحدودی کنترل شد. در عین حال همه ما وظیفه داریم که از خود و خانواده، همکاران و مشتریانمان محافظت و از ابتلای افراد بیشتر به بیماری جلوگیری کنیم تا هزینه های سهمگین بیماری کرونا به حداقل برسد.

در زمینه بهبود وضعیت معیشت همکاران، با اینکه از همه ابزارها و ظرفیت ها برای پرداخت بیشتر به همکاران استفاده کرده ایم، اما به دلیل شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد کشور و افزایش شدید هزینه زندگی این پرداخت ها از کفایت لازم برخوردار نبوده و توفیق زیادی در این زمینه نداشته ایم با این حال امیدواریم که در سال پیش-رو شرایط بهتری برای همه هموطنان و همکاران عزیزمان فراهم شود.

اینک در آستانه سال نو، ضمن آرزوی سلامتی و کامیابی برای همه همکاران شاغل، بازنشستگان و پیشکسوتان بانک، سال نو و آمدن نوروز را به شما و خانواده های ارجمندتان تبریک می گویم و برایتان روز و روزگاری خوش آرزو می کنم.  

روح اله خدارحمی

قالب دلخواه شما