مدیر عامل بانک کشاورزی: فعالان اصلی عرصه تجارت جهانی بنگاه‌های اقتصادی هستند

مدیر عامل بانک کشاورزی: فعالان اصلی عرصه تجارت جهانی بنگاه‌های اقتصادی هستند

بیش از 25 درصد کارکنان شرکت‌های بزرگ و صنایع‌ های‌تک از ویژگی‌ اخلاق حرفه‌ای بهره‌مند هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران؛ ‌محمد طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی در کنفرانس بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای در مسیر پیوستن به WTO گفت: اگر چه در مسیر ورود شرکت‌ها به سازمان تجارت جهانی، دولت‌ها تاثیرگذاران اصلی هستند ولی فعالان اصلی در عرصه‌ تجارت جهانی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: مطالعات بسیاری صورت گرفته است تا بدانیم تا چه حدی صنایع و بنگاه‌های ما آمادگی ورود به سازمان جهانی تجارت دارند و در این راستا توجه به اخلاق حرفه‌ای حائز اهمیت است.

طالبی اضافه کرد: در بیشتر کشورهای بزرگ دنیا، تعداد زیادی از کارکنان، صاحبان دانش به شمار می‌روند و درصد بسیاری از کارکنان شرکت‌های بزرگ را صاحبان دانش به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل بانک کشاورزی بیش از 25 درصد از کارکنان صنایع هایتک و بزرگ را دارای ویژگی‌ اخلاقی حرفه‌ای دانست و تاکید کرد: مقایسه دهه اول قرن 21 و سال‌های انتهایی قرن 20 نشان می‌دهد که در حالی درصد شرکت‌های متمایل شده به برنامه اخلاق حرفه‌ای قبلا 57 درصد بوده است، در دهه اول به 85 درصد رسیده است.

وی با طرح این پرسش که چه عاملی باعث گرایش سازمان ها و شرکت‌ها به برنامه‌های اخلاقی شده است، افزود: مطالعات نشان داده که 25 تا 60 درصد کارکنان از فعالیت‌های مخالف اخلاق در سازمان خود آگاه می‌شوند و تمرکز رسانه ها بر این مساله تاثیر بسیاری داشته است زیرا رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی در مورد برنامه‌های مخالف برنامه‌های اخلاقی در سازمان‌ها، شفاف‌سازی می‌کنند.

طالبی گرایش شرکت‌ها به برنامه‌های اخلاقی را ناشی از به بلوغ رسیدن نظام سرمایه‌داری عنوان کرد و گفت: دولت‌ها برای پایبند کردن شرکت‌های خود به برنامه‌های اخلاقی، مقررات و قوانین سختی را می‌گذراند از جمله تعریف کدهای اخلاقی که جزئیات رفتاری را از نظر رفتار شرکت‌ها تبیین می‌کند.

مدیرعامل بانک کشاورزی با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه‌ای در موفقیت عملکرد شرکت‌ها تاثیرگذار است افزود: بین پایبندی شرکت‌ها و اخلاق کار و سود و امتناع شرکت‌ها رابطه مثبتی وجود دارد از این رو باید در مسیر رشد و توسعه اصول اخلاق حرفه‌ای را مدنظر قرار بدهند.

قالب دلخواه شما