محصولات اصلی و اساسی در کشور بیمه شده‌اند

محصولات اصلی و اساسی در کشور بیمه شده‌اند

عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: در سال زارعی 88 ـ 87 مطالعات بیمه‌پذیری حدود 11محصول جدید شامل توت‌فرنگی، موز، عناب، فندق، هندوانه، خربزه، طالبی، توتون، بادام زمینی، گل لیلیوم و کنجد را در هیات مدیره وکمیته فنی این صندوق به پایان رسانده‌ایم.
مهندس قربانعلی خمسه در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه تمام این محصولات زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی می‌روند، افزود: در حال حاضر مطالعات بیمه‌پذیری عناب و توتون در کمیته فنی به پایان رسیده و منتظر ابلاغ آن به استان‌ها هستیم و بقیه محصولات ذکر شده به نوبت در کمیته فنی در حال بررسی است.
خمسه با اشاره به اینکه تنوع محصولات در ایران بسیار زیاد است و در این زمینه جزء چند کشور اول دنیا هستیم، گفت: خوشبختانه تاکنون محصولات اصلی و اساسی در کشور بیمه شده‌اند و تنها محصولات محلی و منطقه‌ای با سطوح کم باقی مانده که آنها نیز به نوبت بیمه خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دام و طیور و آبزیان تقریبا صد درصد محصولات از پوشش بیمه‌ای برخوردار هستند، اضافه کرد: در زیربخش زراعت و باغات نیز از نظر سطح، بیش از 90 درصد سطوح زراعی و 75 تا 80 درصد باغات کشور از پوشش بیمه‌ای برخوردار هستند و آنچه از محصولات مانده نیز سطوح کمی را در بر می‌گیرند.
این عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی با بیان اینکه فرهنگ بیمه در کشور ما و بسیاری از کشورهای آسیایی به شکل مناسبی جا نیافتاده است، ادامه داد: البته با توجه به اقداماتی که طی سال‌های اخیر در کشور صورت گرفته، تمامی بیمه‌ها در حال گسترش است ولی تا رسیدن به حد مطلوب بیمه هنوز فاصله بسیاری داریم.
او با اشاره به اینکه در بیمه محصولات کشاورزی اطلاع‌رسانی در خصوص بیمه در حد امکانات در حال انجام است، گفت: بیش از چهار میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی وجود دارد که در بخش بیمه از این تعداد رکورد ما بیمه یک میلیون و 800 هزار نفر بهره‌بردار بوده که توانسته‌ایم آن‌ها را بیمه کنیم ولی هنوز دو میلیون و 200 هزار نفر از بهره‌برداران باقی مانده که از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید سعی کنیم از این بازار موجود بیشترین سهم را به خود اختصاص دهیم، تصریح کرد: با وجود اینکه مشکلاتی در سطح کشور در بحث بیمه وجود دارد در مقایسه با سایر بخش‌هایی که سالیان طولانی سابقه بیمه‌ای دارند عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی مطلوب بوده چراکه تاکنون توانسته 40 درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی را زیر پوشش بیمه‌ای ببرد که در سایر بخش‌ها این گونه نیست و پوشش‌ بیمه‌ای کمتر و لی در هر صورت عده‌ای از کشاورزان هستند که از مزایای بیمه بی‌بهره مانده‌اند و باید تلاش کنیم تا این افراد نیز از این مزیت بهره‌مند شوند.

قالب دلخواه شما