مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد: بانک سرمایه‌گذاری کشاورزی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد: بانک سرمایه‌گذاری کشاورزی راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: بانک سرمایه‌گذاری کشاورزی به زودی برای تأمین منابع سرمایه در بخش کشاورزی راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمد طالبی امروز در محل بانک در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه اقتصاد کشور بانک‌محور است، برای تشویق سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بانک سرمایه‌گذاری کشاورزی زیرمجموعه بانک کشاورزی به زودی راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: برای تأسیس این بانک سرمایه‌گذاری که سومین مؤسسه سرمایه‌گذاری در کشور خواهد بود نیاز به مجوز شورای بورس و تأیید بانک مرکزی است که تأیید شورا گرفته شده و امیدواریم زودتر از طرف بانک مرکزی مجوز اخذ شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: با توجه به اصلاح الگوی مصرف در سالجاری اولویت طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش آبیاری است و برای طرح‌های این بخش محدودیت برداشته شده و همه طرح‌های که به تأیید وزارت کشاورزی برسد، بانک نیز به صورت فعال برنامه‌ریزی تأمین اعتبار و تسهیلات می‌کند.
طالبی با اشاره به خشکسالی و سرما‌زدگی سال زراعی 86 - 87 افزود: بانک برای تأمین نقدینگی مورد نیاز کشاورزی و باغداران به موقع وارد عمل شد و با تأمین اعتبار 100 میلیارد تومان برای تأمین بذر در پاییز 87 به موقع اقدام کرد و کشاورزان را از نگرانی تأمین بذر بی‌نیاز کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان با حجم بدهی قابل توجهی به بانکها مواجه بودند با تصویب دولت و مجلس، نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده کشاورزان به بانک به مدت یکسال امهال شد.
مدیرعامل بانک کشاورزی بیان داشت: دولت 600 میلیارد تومان پول برای امهال وام کشاورزان را پذیرفت و باعث آرامش در بین کشاورزان شد.
طالبی با اشاره به اینکه یک میلیون و 400 هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی محصولات خود را بیمه کرده بودند افزود: بیش از 90 درصد این کشاورزان اعلام خسارت کردند و نیاز به بودجه قابل توجهی برای پرداخت بیمه بود.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود:در سال 87 دولت 4 هزار و 300 میلیارد ریال برای پرداخت خسارت به کشاورزان اختصاص داد تاصندوق بیمه برای کسانی که قرارداد بیمه منعقد کرده بودند به تعهد خود عمل کند.
وی افزود: بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر بهره‌بردار غرامت خشکسالی و سرمازدگی از صندوق بیمه دریافت کردند و برای کشاورزانی که تحت پوشش بیمه نبودند نیز200 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد که از طریق ستادهای حوادث استانی پرداخت شد.
طالبی با اشاره به خط اعتباری 8 هزار میلیارد ریالی بانک مرکزی برای بانک کشاورزی گفت:   از این رقم در طرح تأمین سرمایه در گردش گندم، جو، مرغداری و دامداری استفاده شد و از محل منابع داخلی بانک کشاورزی نیز 5 هزار 500 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.
وی افزود: همچنین برای طرح‌های نیمه‌تمام در بخش کشاورزی و آرامش خاطر کشاورزان این ارقام اختصاص پیدا کرد.
مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اولویت اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار گفت: 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های آبیاری تحت‌فشار اعلام شد که بانک کشاورزی هم دو برابر این رقم را اختصاص داد و در مجموع حدود 9 هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح‌ها اختصاص یافت که از این رهگذر 250 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش آبیاری تحت‌فشار قرار خواهد گرفت.
طالبی در مورد وجوه اداره شده وزارت جهاد کشاورزی در اختیار این بانک گفت: 230 میلیارد تومان در قالب طرح‌های مختلف برای پرداخت وجوه اداره شده قراردادمنعقد شدو بانک کشاورزی هم تعهدکرد5/3 برابر این رقم را برای طرح‌های اساسی اولویت‌دار  بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شود.
وی افزود: عملکرد سال گذشته نشان می‌دهد بیش از 70 هزار میلیارد ریال تسهیلات در طرح‌های کشاورزی پرداخت شد که 40 درصد آن معادل 30 هزار میلیارد ریال در بخش زارعت و باغداری و 23 هزار میلیارد ریال در بخش دام و دامپروری و بقیه در سایر بخش‌ها مانند شیلات و صنایع دستی پرداخت شد.
مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اینکه سال گذشته نوآوری و شکوفایی نام‌گذاری شده بود روش اصلاح برای تسهیل کارهای اداری از جمله تسهیلات بانک کشاورزی و مکانیزه کردن پرداخت تسهیلات به جای روش سنتی از طریق سیستم متمرکز مهرگستر(core-banking)در اواخر سال گذشته به اتمام رسید.
طالبی با اشاره به اینکه بامکانیزه کردن سیستم از لحظه ورود فرد تا گرفتن تسهیلات قابل ردیابی است گفت:  این نظام در کل بانک کشاورزی تا شش ماه اول امسال اجرا می‌شود.
وی در مورد زمان گرفتن تسهیلات در بانک کشاورزی گفت: بستگی به نوع تسهیلات بین 10 تا 45 روز زمان مورد نیاز است، اما اقتصاد ایران نوظهور است و حجم منابع محدود بوده و تکافوی تقاضای سرمایه گذاری را نمی‌کند.
طالبی افزود: بین 80 تا 90 درصد منابع طرح‌های بخش کشاورزی را بانک تأمین کرده و کمتر از 10 تا 15 درصد راسرمایه‌گذار تأمین می کند.
مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه حدود 85 درصد کشاورزان که به تأیید وزارت کشاورزی بهره‌بردار شناخته می‌شوند دارای کشاورزکارت هستند گفت: با این کارت‌های هوشمند خدمات و آمار درست از کشاورزان و بهره‌برداران در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.
طالبی با بیان اینکه قانون بیمه محصولات کشاورزی سال گذشته اصلاح شد گفت: این صندوق عملاً به صندوق بیمه کشاورزی با امکان شمولیت بیشتر و توان بیمه کردن تأسیسات و ماشین‌های کشاورزی تبدیل شد  گرچه هنوز اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حال اصلاح است و قانون به مرحله اجرا نرسیده است.
وی در مورد خرید گندم گفت: فکر نمی‌کنم پرداخت به کشاورزان با واگذاری امر تصدی خرید گندم به بخش خصوصی تغییر کند و وزارت بازرگانی که مسئول تأمین گندم و آرد کشور است با سیاست اصلاح الگوی مصرف سعی در واگذاری 20 تا 30 درصد خرید گندم را به بانک کشاورزی دارد همچنین به تدریج خرید گندم دولتی حذف شده و با اطمینان از پرداخت به موقع به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: سیاست وزارت بازرگانی صنعتی کردن روش تولید نان و جلوگیری از ضایعات و مشارکت دادن بخش خصوصی در فرآیند خرید گندم است.
طالبی در مورد اصلاح الگوی مصرف گفت: بااعلام این سال از سوی مقام معظم رهبری دو کارگروه در بانک کشاورزی تشکیل شد یکی مربوط به اصلاح الگوی مصرف در خود بانک و دیگری کارگروه اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی است که براساس مطالعه اولیه 74 محور استخراج شد که به اصلاح مصرف کمک می‌کند.
وی افزود: بانک کشاورزی همراه با سیاست وزارت بازرگانی آماده تامین اعتبار برای پنج طرح بزرگ صنعتی تولید نان است که این طرح‌ها در اصلاح الگوی مصرف نان مؤثر خواهد بود.
مدیرعامل بانک کشاورزی درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در  مورد معوقه بانک کشاورزی به بانک مرکزی گفت: هیچ معوقه‌ای به بانک مرکزی نداریم، گرچه مراودات یک بانک با بانک مرکزی به صورت طبیعی وجود دارد.
طالبی بخش کشاورزی را دارای مزیت ذاتی برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: انتشار اوراق سرمایه‌گذاری و جذب منابع در این بخش کمک قابل توجهی در کاهش وابستگی بخش کشاورزی به بانک می‌کند.
وی افزود: در این راستا بانک سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی که درخواست تأسیس آن به شورای بورس داده شده و نیازمند مجوز بانک مرکزی است به زودی در زیرمجموعه بانک کشاورزی راه‌اندازی می‌شود.

قالب دلخواه شما