خبرنامه اتحادیه آپراکا دسامبر 2008 – ژانویه 2009

خبرنامه اتحادیه آپراکا دسامبر 2008 – ژانویه 2009

سئول – برگزاری پنجاه و ششمین جلسه کمیته اجرایی آپراکا

فدراسیون ملی تعاونی های کشاورزی کره ( NACF ) از کلیه اعضاء اتحادیه آپراکا در پنجاه و ششمین جلسه کمیته اجرایی آپراکا و همایش فین پاور که از تاریخ 29 ژوئن لغایت 2 جولای سال 2009 در شهر سئول کره برگزار می گردد ، دعوت به عمل آورد. بر اساس برنامه ، همزمان با برگزاری جلسه کمیته اجرایی ، همایش " ترویج طرح منطقه ای فین پاور" نیز برگزار خواهد شد و در آن مسائل مربوط به تاثیر بحران اقتصادی جهان در تامین مالی و رکود اقتصادی موسسات مالی ، آژانسهای دولتی توسعه روستایی ، موسسات تامین مالی کشاورزی و روستایی و بهره وری بخش کشاورزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
شایان ذکر است فین پاور طرحی پنج ساله و تحت حمایت اتحادیه آپراکا و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (ایفاد) می باشد که به مسائل و بحرانهای تامین مالی می پردازد. در دستور کار این همایش ، بازدیدهای منطقه ای از پروژه های کشاورزی مربوط به فدراسیون ملی تعاونی های کشاورزی کره (NACF) و چند بازدید مطالعاتی در نظر گرفته شده است. انتظار می رود مجموعاً حدود 150 نماینده از موسسات بین المللی و و محلی در این همایش ها شرکت نمایند.


تاشکند- پاختا بانک ، بانک برتر سال از سوی نشریه Prestigious Bankers

پاختا بانک ، نائب رئیس اتحادیه آپراکا ، برای دومین بار موفق به کسب دریافت جایزه بهترین بانک سال ازبکستان در سال 2008 از سوی نشریه Prestigious Bankers گردید. علاوه بر اعلام خبر کسب این موفقیت در جلسه مجمع عمومی فوق العاده سهامداران ، مصوبه دولت ازبکستان مبنی بر مشارکت در سهام سرمایه ای این بانک با سرمایه اولیه معادل 50 میلیارد "سوم" ازبکستان و افزایش آن به به 100 میلیارد "سوم" ، به تصویب اعضا رسید. بر این اساس ، میزان سهام دولتی در بانک پاختا به 80% خواهد رسید.
دبیر کل اتحادیه آپراکا ، در پیامی این موفقیت را به آقای عبدالرچمت بایمراتف رئیس پاختا بانک و نائب رئیس اتحادیه آپراکا و کارکنان آن بانک ، تبریک گفته است.

مانیل – شورای سیاست گذاری اعتبارات کشاورزی (ACPC ) به طرح FIELDS پیوست.

شورای سیاست گذاری اعتبارات کشاورزی به سرپرستی خانم جویتا کورپوز با وزارت کشاورزی و موسسات تابعه در قالب یک کاروان ملی اطلاع رسانی و کلینیک های فن آوری همکاری خواهد کرد. هدف از این طرح افزایش آگاهی فعالان بخش کشاورزی ،کشاورزان و عموم مردم نسبت به نوآوری های دولت در زمینه ارتقاء بهره وری کشاورزی و افزایش درآمدهای روستائیان عنوان شده است.
این طرح در حمایت از پیشنهادات رئیس جمهور فیلیپین خانم گلوریا مکاپاگال آریو در خصوص بهبود بخش کشاورزی و شیلات که در سخنرانی روز ملی فیلیپین اعلام شد ، و با هدف بهبود کیفیت کود ، سیستم های آبیاری ، زیر بناهای روستایی ، توسعه ، تحقیقات ، آموزش کشاورزان ، اعطای وام ، خشک کننده ها و سایر امکانات پس از برداشت و بذر ، موسوم به FIELDS به اجرا در آمد.
در پروژه FIELDS ضمن توجه به نقش مهم اعتبارات ، ضمانت نامه ها و بیمه در افزایش بهره وری کشاورزی ، این مسئله مورد تصدیق قرار گرفته است که اعتبارات به تنهایی کارایی لازم را ندارد. این طرح بخشی از بسته حمایت از کشاورزان در هر یک از مراحل زنجیره ارزش است که از آبیاری ، کود ، بذر و سایر نهاده های تولید آغاز و تا صنایع تبدیلی ، حمل و نقل ، بازاریابی و سایر تسهیلات پس از برداشت ادامه می یابد.
طرح مذکور از سوی وزارت کشاورزی بطور خاص برای زیربخشهای اقتصادی و از طریق اجرای برنامه خودکفایی پنج دوره برداشت محصولات در نظر گرفته شده است که هدف آن ، 98% خودکفایی غله در دوره دو ساله برداشت به میزان 55/18 میلیون MT در سال آتی و 77/19 میلیون در سال 2010 تعیین شده است.
درخصوص وامهای مورد نیاز طرح نیز اعتباراتی به مبلغ 15 میلیارد پزو به کشاورزان ، ماهیگیران و ماهی پروران و سایر وام گیرندگان خرد روستایی اعطا خواهد شد.
طرحهای ACPC نیز بخشی از طرح FIELDS شامل طرح اعتبارات خرد کشاورزی شیلات ACPC-LBP است. این طرح ، فعالیت مشترکی بین طرح ACPC و بانک زمین Lank Bank محسوب می شود که به موجب آن به خانوارهای کوچک کشاورزی در زمینه کشاورزی و ماهیگیری و همچنین طرحهای معیشتی غیر کشاورزی تسهیلات اعطا خواهد شد.
طرح وام کشاورزی بانک تعاونی (CBAP) نیز که از سوی ACPC برای گسترش وام دهی بانکهای تعاونی و افزایش دسترسی آنها به خرده مالکین بخش کشاورزی و شیلات بوجود آورده است تهیه شده ، از دیگر بخش های طرح FLELDS محسوب می شود. مقرر شده است ACPC 300 میلیون پزو به این طرح اختصاص دهد. که این مبلغ توسط بانکهای تعاونی و با استفاده از اهرم های مالی حداقل دارای قدرت پول آفرینی 5 برابر خواهد شد.
از سوی دیگر ، تا سه ماهه دوم سال 2008 وامهای تولیدی بانک زمین شامل AFMP ، بالغ بر 86/2 میلیارد پزو شد که در استانهای مختلف مورد استفاده 100027 کشاورز و ماهیگیر قرار گرفته است. در ادامه اجرای طرح ، 27 بانک تعاونی برای اعطای وام به میزان 5/1 میلیارد پزو در طول سالهای 2008- 2009 اعلام آمادگی کرده اند.
مانیل- برگزاری سه دوره بازدید مطالعاتی توسط سنتراب

گروه تحقیق و آموزش آپراکا ( سنتراب ) برنامه بازدید مطالعاتی بین المللی را به منظور بررسی عملکرد موسسات تامین مالی خرد و بانکداری تعاونی در مانیل فیلیپین در دو تاریخ 6- 1 و 13-8 دسامبر برگزار نمود. این برنامه به صورت انحصاری برای 18 نفر از مدیران بانک ملی کشاورزی و توسعه روستایی (بانک NABARD هند) به سرپرستی آقای آوادش کومار مدیر عامل بانک نبرد برگزار گردد. چهار نفر از شرکت کنندگان محلی از شورای سیاست گذاری کشاورزی فیلیپین ( ACPC‌) نیز مدیران بانک NABARD را در این بازدید همراهی کردند.
دومین برنامه ، ویژه 12 نفر از نمایندگان موسسه بانکداری توسعه روستایی (BIRD ) و به سرپرستی آقای شیام کومار ، یکی از مدیران این موسسه به اجرا در آمد.
در سومین بازدید نیز ، 13 نماینده شامل 8 نفر از رزرو بانک و بانک ملی توسعه روستایی و کشاورزی هند ، 2 نفر از راسترا بانک نپال و 3 نفر از شورای سیاست گذاری اعتبارات کشاورزی فیلیپین شرکت داشتند.
از جمله بخش های مختلف این بازدیدهای مطالعاتی می توان به برگزاری جلسات توجیهی توسط بانک مرکزی فیلیپین و چند ، موسسات مالی و بانکهای تعاونی و سازمانهای غیر دولتی و مشتریان بنیادی اشاره کرد.

قالب دلخواه شما