مجمع عمومی سالانه بانک کشاورزی برگزارشد

مجمع عمومی سالانه بانک کشاورزی برگزارشد

مجمع عمومی عادی سالانه بانک کشاورزی، صورتهای مالی این بانک در سال 1387 را تصویب کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی؛ در جلسه مجمع عمومی این بانک که با حضورآقای دکتر سید حمید پورمحمدی معاون اموربانکی،بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مشاور رئیس کل بانک مرکزی، مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره بانک کشاورزی و دیگر اعضای مجمع متشکل از نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بازرگانی،تعاون، مسکن وشهرسازی،صنایع ومعادن،اموراقتصادی و دارایی همچنین نمایندگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و سازمان حسابرسی کل کشور روز یکشنبه شانزدهم شهریور ماه سال جاری در محل ساختمان مرکزی بانک کشاورزی تشکیل شد، صورتهای مالی سال 1387 این بانک به تصویب رسید.
در این جلسه دکتر پورمحمدی معاون امور بانکی،بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به رشد سرانه جذب سپرده، رشد سرانه اعطای تسهیلات،توسعه بانکداری الکترونیک و ... بانک کشاورزی در سال گذشته و همچنین شرایط حاکم بر این سال، از اقدامات انجام شده در این بانک برای توسعه بخش کشاورزی تشکر وقدردانی کرد.
براساس این گزارش؛ در این جلسه دکتر محمد طالبی ، مدیر عامل بانک کشاورزی با تبیین جایگاه بخش کشاورزی در فعالیتهای بانک کشاورزی و همچنین تشریح وضعیت این بخش در سال زراعی 87-1386 گفت: در سال 1387 شرایط خاصی بر بخش کشاورزی کشور حاکم بود که از رخداد توأمان سرمازدگی و خشکسالی ناشی می شد. این عوامل علاوه بر تخریب محصولات کشاورزی ، خسارت های عمده ای بر نهاده ها و سرمایه گذاری های کشاورزان وارد کرد.طبق برآوردهای انجام شده در این مدت 38 درصد از محصولات زراعی ، 35 درصد از محصولات باغی و بیش از 43000 میلیارد ریال از موارد و منابع تولید متحمل خسارت شدند و با از بین رفتن 90 میلیون هکتار از مراتع ، با مشکل تامین علوفه روبرو شدیم.





مدیر عامل بانک کشاورزی خسارت وارده بر بخش کشاورزی در این سال را بالغ بر 15هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ازاین میزان حدود 11 هزار میلیارد تومان به سرمازدگی و 4500 میلیارد تومان آن هم به خشکسالی مربوط می شد و از آنجاکه بیش از 85 درصد از منابع بانک کشاورزی در بخش کشاورزی فعال هستند، این زیان ها باعث شدند تا بازپرداخت مطالبات بانک به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد .
وی خاطر نشان کرد : بر اساس تکلیف مجلس و دولت ، بانک کشاورزی در این مدت اقدام به امهال حدود 4 هزار میلیارد تومان از تسهیلات کرد و به رغم اینکه بسیاری از افراد همچون تولید کنندگان تراکتور و کمباین که به دلیل عدم وجود تولیدات کشاورزی از یک سو قادر به فعالیت و بازپرداخت تسهیلات نبودند و از سوی دیگر مشمول این دستور العمل نمی شدند، به منظور کمک و مساعدت به آنان با امهال تسهیلاتشان موافقت نمود و برای بازگرداندن آرامش به بخش کشاورزی و جلوگیری از تشدید شرایط بد روحی و روانی حاکم بر کشاورزان ، از ابتدای سال 1387 تمامی شعب خود را موظف به مماشات و مدارا با کشاورزان کرد.
دکترطالبی یادآور شد : در سال گذشته یک میلیون و 300 هزار فقره امهال تسهیلات در شعب بانک انجام گرفت و علاوه بر آن نزدیک به یک میلیون و 500 هزار مورد کار بیمه گری در شعب انجام شد که در نهایت با وارد آمدن خسارت به حدود 95 درصد از بیمه شدگان ، نزدیک به همین میزان کار ارزیابی و پرداخت خسارت در شعب انجام شد .
وی افزود : بانک کشاورزی در شرایط عادی ، سالانه یک میلیون و 600 هزار فقره تسهیلات پرداخت می کند که قریب 22درصد از حجم کل تسهیلات پرداختی در نظام بانکی یعنی حدود 7 میلیون و پانصد هزار فقره تسهیلات است ، با توجه به حجم بالای فعالیت شعب بانک کشاورزی در مقایسه با کل نظام بانکی و با در نظر گرفتن خدمات رسانی شعب بانک به کشاورزان خسارت دیده از یک سو و توقعات مشتریان عادی بانک به عنوان یک بانک در نظام بانکی ، از سوی دیگر ، وضعیت بسیار دشوار آن را به خوبی نمایان می سازد .
مدیر عامل بانک کشاورزی با ارائه وضعیتی شفاف از نظام بانکی کشور در سال 87 ، دوره متمادی سیاست های انقباضی نظام بانکی، فشار مربوط به تسهیلات گیرندگان طرح های نیمه تمام که نیازمند سرمایه در گردش بودند، لزوم جمع آوری چک پول هایی که بانک ها منتشر می کردند و به عنوان منبعی برای درآمدزایی بانک ها محسوب می شدند، حضور بانکهای خصوصی و رقابت بسیار شدید، منابع بسیار کمیاب و کاهش آزادی عمل در نظام بانکی، تشدید فشار نقدینگی بر بانکها را از دیگر شرایط مهم حاکم بر این سال معرفی کرد و افزود: به رغم وجود این مسائل،بانک کشاورزی در سال 87 و به منظور تامین بذر مناسب برای تولید سال بعد ضمن تأمین منابع مالی خرید بذر برای بخش خصوصی، سرمایه در گردش مورد نیاز برای واردات نهاده های کشاورزی،حوزه دام و طیور وکشت پاییزه را نیز به نحو مناسبی تأمین کرد تا زنجیره های بعدی تولیدات کشاورزی صدمه نبینند.


وی با اشاره به ضرورت توجه به طرح های نیمه تمام بخش کشاورزی و تامین تسهیلات طرح های مکانیزاسیون و آبیاری تحت فشار و تقسیم تسهیلات در بین استان ها ، از کاهش قابل توجه فشارهای ناشی از خسارت های طبیعی بر بخش کشاورزی، توسط بانک کشاورزی خبر داد و اظهار داشت: با اختصاص خط اعتباری 800 میلیارد تومانی بانک مرکزی ، به اجرای طرح های نیمه تمام این بخش کمک شایانی کرد و بسیاری از نیازهای آن تامین شد.
مدیر عامل بانک کشاورزی مهم ترین اقدام این بانک در سال 1387 را " مدیریت نقدینگی " ذکر کرد و گفت: به رغم افزایش بدهی 800 میلیارد تومانی به بانک مرکزی و علاوه بر کاهش مازاد برداشت ها از این محل فشار نقدینگی بر بانک کاهش یافت و با ارایه مکانیزم های مختلف زمینه مناسبی برای ارتقای رقابت پذیری بانک فراهم شد به نحوی که در سال 87 که رشد نقدینگی کشور در حدود 4 تا 5 درصد بود، سپرده های بانکی این بانک حدود 22 درصد افزایش پیدا کرد .
وی افزود: به رغم مشکلات و محدودیت های ناشی از بروز و تداوم خشکسالی و نیز سیل و سرمازدگی ، با افزایش و رشد شاخص های عمده فعالیتی ازقبیل 22درصد در جذب سپرده های مردمی و 34درصد در تسهیلات تخصیصی و همچنین سرانه سپرده و تسهیلات بر اساس کارکنان به ترتیب 5/11 و 14درصد،توسعه بانکداری الکترونیک،طرح جذب مشتریان بزرگ، طرح ارتقای کیفی شعب و اصلاح خط مشی تجهیز منابع ، تشکیل شرکت تأمین سرمایه و... مهمترین اقدامات بانک کشاورزی در سال گذشته بود.
دکتر طالبی، با بیان تاریخچه تشکیل بیمه محصولات کشاورزی و انجام فعالیت های مربوط به این بیمه از طریق شعب بانک کشاورزی ، به بودجه 550 میلیارد تومانی بیمه محصولات کشاورزی در سال 1388 اشاره کرد و افزود: حجم بیمه های تجاری کشور در سال گذشته 2500 میلیارد تومان بود که مقایسه این ارقام نشان دهنده سهم 20 درصدی بیمه محصولات کشاورزی است و می توان گفت بانک کشاورزی ماموریت سنگینی را به عهده دارد و بازنگری در چگونگی اداره این صندوق ضروری در دست بررسی است.
وی گفت : یکی از نیازهای اساسی بانک ، تجدید نظر درجایگاه شعب بود که با برنامه ریزی مناسبی که در سال گذشته انجام شده توانستیم اقدام به بهینه سازی شعب کنیم و با این روش ، تاثیر بسیار مطلوبی در تجهیز منابع برجای بگذاریم و انتظار داریم مجمع و بانک مرکزی در این خصوص مجوزهای لازم را در اختیار بانک قرار دهند.

قالب دلخواه شما