مدیرعامل بانک کشاورزی : بخش کشاورزی برای گذر از وضعیت سنتی، نیازمند سرمایه گذار است

مدیرعامل بانک کشاورزی : بخش کشاورزی برای گذر از وضعیت سنتی، نیازمند سرمایه گذار است

دکتر محمد طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: بخش کشاورزی،برای گذر از وضعیت سنتی به پیشرفته، بیش از آن که به سرمایه و منابع مالی نیاز داشته باشد، نیازمند سرمایه‌گذار است و در این میان ویژگی ها وتوانایی های افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند،از اهمیت بالاتری برخوردار است.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، دکتر محمد طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی در سومین نشست مشترک مدیران وزارت جهاد کشاورزی و این بانک از سراسر کشور ضمن بیان مطلب فوق،حجم گرایشات سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی را شاخص موفقیت آن بخش دانست و افزود : محور اصلی توسعه هربخش اقتصادی اعم از کشاورزی،صنعت،و... شخص سرمایه گذار است و آنچه موجب می شود وی پا به عرصه بگذارد، تصویری است که از آن فعالیت اقتصادی در ذهن خود ترسیم می کند.
مدیر عامل بانک کشاوری اعتبارات دولتی ،تسهیلات بانکی و سرمایه گذاربخش خصوصی را 3 منبع اساسی تآمین مالی بخش کشاورزی معرفی و خاطر نشان کرد: روند رشد تشکیل سرمایه ثابت بخش کشاورزی پس از انقلاب اسلامی، 5/3 برابر قبل از آن بوده و خودکفایی و صادرات بسیاری از تولیدات کشاورزی از نتایج این رشد به شمار می آید.
دکتر طالبی در معرفی عوامل موثر و نقش تسهیلات بانکی درتشکیل این سرمایه به مقایسه اعتبارات جاری و عمرانی با تسهیلات بانک کشاورزی پرداخت و اظهار داشت: در سال 1379 جمع اعتبارات جاری و عمرانی 350 میلیارد تومان بوده در حالی که تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در این سال،1050 میلیارد تومان یعنی سه برابر اعتبارات بوده است. وی یادآورشد: جمع اعتبارات جاری وعمرانی در سال های 1383 و 1387 نیز به ترتیب 1050 و1800 میلیارد تومان و تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در این سال ها 3650 و 7200 میلیارد تومان بوده است که این امر نشان دهنده آن است که نقش تسهیلات بانکی در تشکیل سرمایه ثابت بسیار بالاتر بوده است.
مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به ماهیت زیرساختی بخش های آب وخاک،نگهداری محصولات، مکانیزاسیون در بخش کشاورزی، اهمیت زنجیره ارزش بخش کشاورزی را متذکر شد و افزود: بخش کشاورزی محور ارتقای برخی کشورهای کمترتوسعه یافته به توسعه یافته شده و تلاش آنها در شناسایی و استحکام زنجیره ارزش این بخش بسیار موثر بوده است. از اینرو اشخاص و بنگاه هایی که قصد فعالیت در حوزه کشاورزی را دارند و در هر یک از حلقه های این زنجیره از مرحله تولید،توزیع وبازرگانی نهاده ها، ماشین آلات و خدمات مهندسی تولید، نگهداری،بازرگانی،صادرات محصولات و تآمین مالی قرار دارند،باید از ثمره کل ارزش انجام شده در این زنجیره بهره مند شوند.
مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره بانک کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به وابستگی بخش کشاورزی به بازار پول اشاره کرد و گفت : بازار پول در بخش کشاورزی به بانک کشاورزی محدود شده است در حالی که فراهم کردن زمینه دسترسی بیشتر و بهتر این بخش به بازار سرمایه ضروری است از اینرو تشکیل شرکت تامین سرمایه یا بانک سرمایه گذاری کشاورزی که یک هویت شناخته شده بین المللی است ، می‌تواند به عنوان یک نهاد موثر در بهره مندی حوزه های اقتصادی در بازار سرمایه مبدل شود .
مدیرعامل بانک کشاورزی تاکید کرد : منابع بانک کشاورزی در خدمت بخش کشاورزی است و همه ما در برابر آن مسئولیم لذا برای افزایش کارآمدی این منابع ، علاوه بر کارکنان بانک کشاورزی نیازمند به مساعدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی است ، برای تحقق این منظور لازم است از طرح ها و برنامه های مخاطره پذیر پرهیز شود، جلسات هم اندیشی برای رفع موانع و اختلاف نظر در اجرای طرحها بین کارشناسان این دو سازمان برگزار شود ، توجه به اهلیت کسانی که برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند، و تاکید بر وصول مطالبات و ...نیز بسیار ضروری است.
براساس این گزارش، نشست مشترک بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی روز دوشنبه 27 مهرماه سال جاری با حضوردکتر خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی ،دکتر خلقانی،دکترفلسفی،دکتر جهانسوزو مهندس سجادی معاونان وزیر جهاد کشاورزی، دکتر محمدطالبی مدیرعامل،حشمت الله نظری ومهندس داور ماهیکار اعضای هیئت مدیره، مدیران امور،روسای ادارات مرکزی و مدیران ستادی این بانک در استان ها،همچنین روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها برگزار شد.
این گزارش می افزاید، سخنرانی وزیر جهاد کشاورزی،دکتر خلقانی ودکترفلسفی معاونان وزیر جهاد کشاورزی،حشمت الله نظری و مهندس داور ماهیکار اعضای هیئت مدیره بانک کشاورزی همچنین تشکیل کارگروه های سه گانه با محوریت تسهیلات سرمایه درگردش در بخش کشاورزی و شرایط پذیرش متقاضیان تسهیلات،تأمین وتجهیز منابع برای بخش کشاورزی و مباحث مربوط به بانک زمین،وثیقه،وصول مطالبات و بیمه محصولات کشاورزی، از دیگر برنامه های این نشست بود. 
 

قالب دلخواه شما