ویژگی های سیستم مکانیزه نظارت بر طرحها

ویژگی های سیستم مکانیزه نظارت بر طرحها

مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی گفت: سیستم نظارت مکانیزه این بانک تحت وب در بانک کشاورزی راه اندازی شد و هم اکنون 17 هزار و 668 طرح در این سیستم، وارد شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "اسماعیل بصیری" روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی که در محل این بانک برگزار شد، افزود: نظارت مهمترین عامل در سرمایه گذاری است و برای طرح های وارد شده در این سیستم تاکنون 19 هزار و 868 گزارش تنظیم شده است.
وی اظهار داشت: با راه اندازی این سیستم نظارتی هر گزارشی که در هر شعبه ای از بانک از سوی کارشناس ناظر وارد سیستم شود، قابل رویت است.
وی یادآور شد: طرح های بالای 100 میلیون ریال نظارت آنی می شوند. در این سیستم طرح سرمایه گذاری، طرح های موعد گذشته، تمدید شده یا نشده، راکد مانده یا نمانده و ابطال شده یا نشده، قابل ردیابی و پیگیری است.
بصیری دیگر ویژگی این سیستم را پیشگیری از انحراف عملیات، صرفه جویی زمانی و روزآمد شدن طرح ها عنوان کرد و گفت: اداره نظارت می تواند هر روز طرح ها را نظارت و پیگیری کند.
وی تعداد ناظران در این سیستم را حدود سه هزار کارشناس اعلام کرد و گفت: بانک کشاورزی دارای تیم کارشناسی متخصص است و با بهره گیری از این سیستم به سوی نهادینه شدن گام بر می دارد.
به گفته بصیری، از طریق این سیستم می توان گزارش روزانه، ماهانه و فصلی را استخراج کرد، ضمن آنکه امکان مقایسه و رتبه بندی گزارش ها نیز با این سیستم میسر می شود.
به گفته این مقام مسئول در بانک کشاورزی، این سیستم علاوه بر آنکه دقت در گزارش ها را افزایش می دهد، امکان بازدید از طرح ها را در پی دارد و سبب آسان تر شدن فرآیند محاسباتی خواهد شد. همچنین با این سیستم امکان دسترسی آنی به اطلاعات در خصوص طرح ها، امکان پذیر می شود.

** بنگاه های زودبازده
وی در خصوص اعتباراتی که از سوی بانک کشاورزی به بنگاه های زودبازده تخصیص یافته است، گفت: طرح هایی که از سوی این بانک به آنها اعتباری تخصیص یافته است کمترین انحراف را نسبت به سایر بانک ها دارند. این مهم بعلت نظارت دائمی از سوی کارشناسان بانک بر اجرای طرح ها میسر شده است.
وی اظهار داشت: ناظران بانک از افراد متخصص در زمینه های کشاورزی بخش خصوصی هستند که در وزارت جهاد کشاورزی و یا بانک کشاورزی، فعال بوده اند.
وی تصریح کرد: در بخش بیمه گری، بانک از فارغ التحصیلان کشاورزی استفاده می کند.

** فارغ التحصیلان کشاورزی
مدیر امور اعتبارات وصول مطالبات بانک کشاورزی با اشاره به فارغ التحصیلان بانک کشاورزی گفت: سقف تسهیلات پرداختی به فارغ التحصیلان کشاورزی از 200 میلیون ریال به 300 میلیون ریال و در زمان حاضر به 400 میلیون ریال رسیده است.
وی سهم آورده سرمایه گذاری در طرح های کشاورزی که از سوی فارغ التحصیلان این رشته ها در نظر گرفته می شود را 10 درصد اعلام کرد و گفت: 90 درصد از این سرمایه گذاری از طریق تسهیلات بانک، تامین می شود.
بصیری یادآور شد: 20 درصد این اعتبارات را فارغ التحصیلان می توانند برای خرید زمین که نهاد اصلی در کشاورزی محسوب می شود، هزینه کنند.
وی گفت: از سال 84 تاکنون 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی در نظر گرفته شده است و هفت هزار و 836 فارغ التحصیل از این اعتبارات استفاده کرده اند. مبلغ اعتبارات پرداختی تاکنون یکهزار و 328 میلیارد ریال بوده است.
وی زمان بازپرداخت تسهیلات را وابسته به موضوع طرح دانست و گفت: برخی از طرح ها به یکسال و برخی دیگر به پنج تا هفت سال زمان برای بازپرداخت، نیاز دارند.

** مطالبات معوق بانک کشاورزی
بصیری درباره مطالبات معوق بانک کشاورزی  گفت: شرکتی از متخصصان بانکی کشور برای انجام این مهم راه اندازی شده که براساس برنامه های تعیین شده اقدام به وصول مطالبات می کنند.
مشاور مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در خصوص طراحی سیستم مکانیزه نظارت گفت: حرکتی نوآورانه از سوی بانک کشاورزی انجام شده که بزودی به تمام بانک های کشور تسری خواهد یافت.
"حمید بنائیان" افزود: طراحی این سیستم تحت وب از سوی بانک کشاورزی بوده و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در نظر دارند طرح هایی که از خط ویژه اعتباری استفاده می کنند از طریق این سیستم ثبت و نظارت شوند.
وی شروع طراحی سیستم یادشده را در سال 87 اعلام کرد و گفت: این سیستم امسال مورد بهره برداری قرار گرفت. این سیستم حدود 40 درصد صرفه جویی زمانی را برای بانک کشاورزی ایجاد می کند ضمن آنکه از افزایش دیوانسالاری اداری به طور یقین، جلوگیری می کند.

قالب دلخواه شما