بابه کارگیری روش های مکانیزه برداشت، سطح قابل برداشت نیشکر در کشت وصنعت کارون به 20 هزار هکتار می رسد

بابه کارگیری روش های مکانیزه برداشت، سطح قابل برداشت نیشکر در کشت وصنعت کارون به 20 هزار هکتار می رسد

دکتر محمد طالبی مدیر عامل بانک کشاورزی گفت:پس از 25 سال انتظار برای بهره برداری از مزارع نیشکر کشت وصنعت کارون، برداشت مکانیزه از این مزارع آغاز شد و پیش بینی می شود طی سه سال آینده،کل اراضی یعنی 25هزارهکتار مزارع نیشکر پوشش داده شود.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، وی ضمن اعلام این مطلب تغییر روش کشت نیشکر را برای استفاده از ماشین آلات کشاورزی ضروری دانست و گفت:از سال گذشته روش کشت این محصول درحدود 3 هزار و 400 هکتار از اراضی کشت و صنعت کارون اصلاح شد و در سال جاری نیز این روش در سطح 4 هزار و 570 هکتار اجرا شده است و ظرف 3 سال آینده به سطح قابل برداشت 20 هزار هکتار خواهد رسید.
دکتر طالبی به هزینه های کاشت، داشت و برداشت نیشکر در سال اول بهره برداری اشاره کرد وافزود : تولید نیشکر زمانی توجیه اقتصادی دارد که متوسط عملکرد این محصول درحد قابل قبولی باشد تا هزینه های سال اول، طی 5 دوره بهره برداری جبران شود.
مدیر عامل بانک کشاورزی عوامل مختلفی از قبیل توقف یا کاهش سرعت برداشت محصول نیشکر به دلیل بارندگی،افت کیفی محصول وکاهش عملکرد ظرفیت تولید وآیش پیش از موعد مزارع و... را از مشکلات شرکت کشت و صنعت کارون بر شمرد و افزود : تا زمانی که کاشت و برداشت نیشکر به روش سنتی انجام می شود، این مشکلات وجود خواهد داشت.
وی ضمن اشاره به پرداخت مبلغی حدود 20 میلیون ریال به کارکنان در دوره عملیات برداشت که به دلیل بارندگی متوقف می شود، گفت: افزایش سالانه حقوق کارگران نی بر،کاهش استقبال نیروی کار جوان از کار سخت و طاقت فرسای نی بری و کاهش رشد جمعیت هشدارهای جدی برای شرکت های نیشکر از جمله کشت و صنعت کارون به شمار می آیند و راهکاری به جز گرایش به سوی برداشت ماشینی محصول پیش روی آنها نیست.
دکتر طالبی یادآور شد:گر چه کشت و صنعت کارون از بدو تأسیس در امر مکانیزاسیون به ویژه برداشت مکانیزه پیشتاز بوده اما انطباق نداشتن ماشین آلات خریداری شده با روش کشت در این شرکت ،نبود امکان سفارش ساخت دستگاههای مکانیزه برداشت متناسب با شرایط مزارع کارون ، عدم تغییر روش کشت ، تحریم اقتصادی، محدودیت درخرید قطعات یدکی و کاربری نامناسب دستگاهها، افزایش ضایعات نیشکر در حین کار و استهلاک پیش از موعد دستگاه های برداشت مکانیزه محصول را به دنبال داشت.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی، با بیان برتری برداشت مکانیزه نسبت به برداشت دستی خاطر نشان کرد : به کارگیری روش مکانیزه برداشت،علاوه بر کاهش هزینه ها، موجب افزایش درآمد شرکت کشت و صنعت کارون خواهد شد.
دکتر طالبی تصریح کرد:حفظ کیفیت نیشکر ارسالی به کارخانه ،افزایش ظرفیت بارگیری ماشین آلات حمل محصول، افزایش راندمان بخش های مختلف کارخانه، امکان کاهش حذف عملیات شست وشوی محصول و کاهش مصرف آب،کاهش ضایعات، شبانه روزی شدن عملیات برداشت و کاهش دوره بهره برداری، جلوگیری از خسارت های خاک، افزایش عملکرد نیشکر در سالهای آتی ،افزایش طول دوره داشت و رشد محصول سالهای آتی،ایجاد فرصت شغلی برای کارشناسان منطقه به عنوان کاربران دستگاهها و ... از دیگر نتایج بکارگیری روش مکانیزه است.
وی با اشاره به لزوم تهیه ماشین آلات مورد نیاز متناسب با افزایش سطح زیرکشت ابراز امیدواری کرد، در بهره برداری سال 93-92 کل عملیات برداشت به صورت مکانیزه انجام شود.

قالب دلخواه شما