خبرنامه اتحادیه آپراکا فوریه 2008

خبرنامه اتحادیه آپراکا فوریه 2008
خبرنامه اتحادیه آپراکا فوریه 2008


هانوی – شانزدهمین مجمع عمومی آپراکا
شانزدهمین مجمع عمومی آپراکا ، پنجاه و چهارمین کمیته اجرایی و دومین همایش تامین مالی روستایی فین پاور با هدف بررسی تجربیات شرکت کننده در بخش تامین مالی روستایی و نیز بازدید مطالعاتی از شهرهای دانانگ ، هوی آن ، هو و هوشی مین از مورخ 4 لغایت 9 فروردین ماه 1387 ( 29- 24 مارس 2008 ) در کشور ویتنام برگزار شد. دکتر دوتات انگوک رئیس بانک کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام ( بانک کشاورزی ) که برای یکدوره 2 ساله از آوریل 2008 لغایت مارس 2010 به سمت ریاست اتحادیه آپراکا ، انتخاب شده است ، میزبانی رویدادهای مذکور را بر عهده داشت. ضمن اینکه انتقال ریاست اتحادیه ، همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس بانک کشاورزی ویتنام و در خلال برگزاری مجمع عمومی صورت پذیرفت. حدود 100 هیئت اعزامی از اعضا و شرکای توسعه ای اتحادیه در این رویدادها حضور بهم رساندند.

بانکوک – بازدید معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد تایلند از BAAC
در مورخ 3 اسفند ماه 1386 ( 22 فوریه 2008 ) آقای سوراپانگ سوب وانگلی ، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد تایلند در بازدیدی از بانک کشاورزی و تعاونی های کشاورزی (BAAC ) این کشور به تشریح سیاست های بانکی برای کمیته مدیریت BAAC پرداختند. آقای سوب وانگلی در جریان این بازدید ، ضمن آشنایی با عملکرد بانک ، در خصوص عملیات های بانکی با آقای تیراپانگ تانگسیر ، مدیران امور و روسای اداری بانک به مذاکره و تبادل نظر پرداختند.

پاریس – 18 فوریه 2008
بانک اعتبارات کشاورزی SA با مشارکت پروفسور محمد یونس ، برنده جایزه صلح نوبل در سال 2006 و مدیر عامل بانک گرامین ، بنیاد تامین مالی خرد کردیت اگریکول – گرامین را با هدف فقرزدایی تاسیس و سرمایه ای معادل 50 میلیون یورو را به این بنیاد اهدا نمودند.
از اهداف اصلی همکاری کردیت اگریکول با بانک گرامین ، ایجاد یک بنیاد خیریه با هدف توسعه موسسات تامین مالی خرد در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور عنوان شده است. این بنیاد تسهیلات تامین مالی متعددی در قالب اعتبارات ، ضمانت نامه ، تامین سرمایه ، خدمات مشاوره ای ، تبادل اطلاعات و کمک فنی را در اختیار موسسات تامین مالی خرد قرار خواهد داد و عمده کارشناسان و متخصصان آن نیز از سوی کردیت اگریکول تامین خواهد شد.
تاسیس این بنیاد را می توان دومین مشارکت بانک گرامین با یک بانک بین المللی دانست. در طول 30 سال گذشته ، بانک گرامین در پی اثبات این بوده که اعتبارات خرد ، و به طور کلی تامین مالی خرد ، یکی از ابزارهای موثر فقرزدایی محسوب می شود و از مزایای بسیاری در الگوهای اقتصادی کشورهای نوظهور برخوردار است. گروه تجاری گرامین ، به عنوان بازوی توسعه بین المللی این بانک ، فعالیتهای خلاقانه و متنوعی در رابطه با تامین مالی خرد را در 38 کشور جهان به اجرا در آورده است.
در حال حاضر بیش از 10.000 موسسه تامین مالی خرد (MFI ) به اشکال حقوقی مختلف در سراسر جهان وجود دارند که بسیاری از آنان به دلیل محدودیت منابع و سرمایه در فعالیتهای توسعه ای خود با محدودیت روبرو بوده و از تجربه و آموزش کافی برای اجرای یک رویکرد حرفه ای و متنوع بی بهره اند. از دیگر اهداف مشارکت کردیت اگریکول و بانک گرامین می توان پاسخگویی به این نیازها و کمک به فعالیت چنین موسساتی عنوان نمود.
وظیفه اصلی این بنیاد ارائه خدمات تامین مالی خرد و کمکهای فنی توسعه ای است. ضمن اینکه بنیاد کردیت اگریکول – گرامین به صورت مستقیم و یا از طریق شرکتهای وابسته ، خطوط اعتباری ، ضمانت وام در سیستم بانکداری محلی و کمک به افزایش سرمایه را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. همچنین به عنوان بخشی از این مشارکت بلند مدت ، همایشی با هدف بررسی خدمات فنی و آموزش های مورد نیاز و تبادل روش های بهینه و راه حلهای نوآورانه تکنولوژیکی برگزار شده و در آن موسسات تامین مالی خرد با گرایش کشاورزی و امور روستایی مورد بررسی قرارخواهند گرفت.
این بنیاد با هدف افزایش سرمایه اولیه خود ، به دنبال جذب وجوه سرمایه گذاران و شرکتهای بزرگ اروپایی خواهد بود. به همین دلیل انتظار می رود در سال 2009 ، صندوقی ویژه تامین مالی خرد با کمک سایر شرکتهای مسئول در طرح سرمایه گذاریهای اجتماعی ( SRI ) ایجاد گردد. انتظار می رود بنیاد کردیت اگریکول – گرامین با توسعه پورت فوی منابع خود ، بتواند تا 150 میلیون یورو را تجهیز نماید. به همین دلیل این بنیاد به دنبال مشارکت با موسسات مالی بین المللی و سایر شرکتهای خصوصی خواهد بود.
ساختار مدیریتی بنیاد نیز از یک هیئت مدیره شامل نمایندگان گروه کردیت اگریکول و بانک گرامین و سایر افراد واجد شرایط تشکیل شده است. پرفسور محمد یونس شخصاً دارای یک کرسی در هیئت مدیره خواهد بود. ضمن اینکه اداره این بنیاد بر عهده گروهی از مدیران اجرایی و کارشناسان فنی کردیت اگریکول خواهد بود و اساسنامه آن نیز در روزهای آینده به منظور تصویب مقالات ذی صلاح در کشور لوکزامبورگ ، محل ثبت بنیاد ، ارائه خواهد شد.
آقای رنه کارون ، رئیس هیئت مدیره کردیت اگریکول ، به بهانه تامین بنیاد مذکور ، در سخنانی بر این نکته تاکید نموده است که بانکی مانند کردیت اگریکول با خدمات رسانی جهانی ، نسبت به بخش کشاورزی و تامین مالی متعهد است و کارکنان آن شهروندان سازمانی محسوب می شوند که متعهد به ایجاد توسعه برابر و پایدار در میان سایر شهروندان جهان هستند. آقای کارون معتقد است که تشکیل بنیاد کردیت اگریکول – گرامین گام مهمی در عمل به این تعهد محسوب می شود.
آقای جورج پوگه ، مدیر عامل کردیت اگریکول نیز بر این باور است که تامین مالی خرد ، جان تازه ای به الگوی اقتصادی خدمات بانکداری خرد در کشورهای نوظهور و در حال توسعه بخشیده است و تشکیل این بنیاد منابع انسانی و مالی کافی را برای حمایت از موسسات تامین مالی خرد تجهیز خواهد کرد.
از نظر پرفسور محمد یونس نیز هدف نهایی این تلاش ، ریشه کنی فقر است. به عقیده آقای یونس ، فقر باید به موزه ها بپیوندد. از نظر وی اعتبارات خرد سلاحی موثر در مبارزه با فقر است. که سبب می شود فقیرترین فقرا ، سرنوشت خود را به دست گرفته و امکان توسعه طرح و پروژه های خود را به دست آورند.

مانیل – اجرای طرح تامین مالی روستایی در فیلیپین
وزارت کشاورزی فیلیپین ( DA ) و کمیسیون اروپا ( EC ) در خصوص اجرای طرح ارائه خدمات اعتباری و افزایش ظرفیت موسسات مالی در مالکیت کشاورزان و اجرای پروژه های اعتباری ویژه تعاونی های جوانان ، سازمانهای مردمی ، گروه های زنان و امور معیشتی کشاورزان به توافق رسیده اند. این توافق در راستای اجرای قانون توسعه و افزایش ظرفیت موسسات در منطقه مین دانو کشور فیلیپین ( USM-CIBP ) انجام می گیرد. به موجب این قانون ، ضروری است تا با هدف ارائه خدمات تامین مالی روستایی ، و به ویژه خدمات اعتباری و گسترش موسسات مالی در مناطق مرتفع روستایی صندوق سرمایه گذاری ویژه ای تاسیس گردد.

مانیل – اختصاص کمک مالی به طرح تامین مالی شیلات
وزارت کشاورزی فیلیپین در راستای اهداف توسعه ای خود در بخش شیلات با همکاری شورای اعتبارات کشاورزی این کشور ( ACPC ) اقدام به امضای قطعنامه ای در خصوص تامین مالی فعالیت های شیلات و اجرای طرح تامین مالی شیلات ( FFP ) نموده است. در این طرح که با کمک ACPC ، اداره منابع آبی و شیلات ( BFAR ) و بانک زمین فیلیپین و چندین موسسه تامین مالی از بخش خصوصی به اجرا در خواهد آمد ، 33 میلیون پزو به صورت تسهیلات وامی و با هدف مدرن سازی بخش کشت و صنعت در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. از اهداف اجرای این برنامه می توان به اشتغال زایی ، درآمدزایی برای خانواده های ماهیگیران و توسعه بخش شیلات اشاره نمود. در این رابطه کلیه مراحل اعطای تسهیلات و کمک های مالی از سوی بانک زمین مدیریت شده و BFAR نیز کمک های فنی و امکان ارتباط در بازار را در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. بر اساس آئین نامه های تدوین شده ، در این طرح ، خانواده های تنگدست ماهیگیر و سازمانهای فعال در استانهای محروم در اولویت قرار خواهند داشت.

بانکوک – دومین سالگرد تاسیس صندوق تاوی سوک
آقای تیراپانگ ، رئیس هیئت مدیره بانک کشاورزی و تعاونی های کشاورزی تایلند به بهانه تاسسیس صندوق تاوی سوگ ، در گفتگویی ، تاسیس صندوق ویژه مزایای بازنشستگان ( تاوی سوگ ) ، را پس از یک سال موفق ارزیابی کرد. به گفته آقای تیراپانگ ، هدف از این طرح که در راستای سیاست خود کفایی اقتصادی تایلند به اجرا در آمد ، افزایش تمایل به پس انداز در میان مشتریان کشاورز و ایجاد رفاه و آرامش در زمان بازنشستگی آنها بوده است. بر اساس این طرح خانواده های کشاورزان می توانستند با افتتاح حسابهای پس انداز از نرخ سود 3% بدون کسر مالیات ، کوپن های ویژه هدیه برای دو فرزند اول هر خانواده و دریافت تسهیلات ویژه برخوردار شوند. در حال حاضر این صندوق دارای 516/257 عضو و 372 میلیون بات وجوه واریزی است و خدماتی دیگر از جمله پرداخت غرامت فوت و آسیب دیدگی در حوادث و تصادفات به اعضای خود ارائه می دهد. انتظار می رود تا پایان سال مالی 2008 ، حدود 150.000 کشاورز دیگر به عضویت این صندوق در آیند.

انتصابات در کشورهای عضو اتحادیه آپراکا
- آقای چوی وان بندیک ، به عنوان رئیس جدید هیئت مدیره فدراسیون تعاونی های کشاورزی کره منصوب شده است. نامبرده پیش از این برای 6 دوره متوالی ، ریاست تعاونی های کشاورزی آنانگ را بر عهده داشته است. از جمله سیاست های آقای بیونگ می توان به توسعه تعاونی های کشاورزی و افزایش رقابت در صنعت کشاورزی کشورکره اشاره نمود.
- آقای جاناردان آچاریا ، بعنوان مدیر عامل جدید بانک راستریا نپال انتخاب شده اند. آقای آچاریا فارغ التحصیل دانشگاه نپال بوده و دارای تجربیات بسیاری در بخش بانکداری و مدیریت می باشند. وی پیش از این به مدت 25 سال در بانک توسعه کشاورزی نپال بعنوان کارشناس اعتبارات در پروژه های توسعه شهری اشتغال داشته است. از دیگر تجربیات آقای آچاریا می توان به عضو هیئت مدیره بانک راستریا و مدیریت عامل در چندین شرکت خصوصی و دولتی نپال اشاره نمود.
قالب دلخواه شما