تزریق 500 میلیارد تومان تسهیلات هدفمندی به بخش کشاورزی

تزریق 500 میلیارد تومان تسهیلات هدفمندی به بخش کشاورزی

مرغداران از این به بعد می توانند برای دریافت تسهیلات 40 میلیونی با 10 ضامن ، یک تولید کننده را به عنوان ضامن معرفی کنند.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی ، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، بهینه سازی مصرف سوخت مرغداری ها در دستور کار دولت قرار گرفت . اصلاح سیستم های حرارتی مرغداری ها می تواند تا 40 درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد . در این راستا وزارت جهاد کشاورزی ، اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت را به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور سپرده است اما مرغداران از چگونگی اعطای تسهیلات گلایه دارند و معتقدند مقررات کنونی اعطای تسهیلات نیمی از آنها را از دریافت تسهیلات محروم می کند. در باره روند اعطای تسهیلات در قالب طرح هدفمندی ، بخش اقتصادی روزنامه ایران گفت و گویی با دکتر محمد طالبی ، رییس هیات مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی انجام داده است که در پی می آید:
بسیاری از مرغداران از چگونگی اعطای تسهیلات بهینه سازی مصرف سوخت که از سوی بانک کشاورزی اعطا می شود، ابراز ناخشنودی می کنند و می گویند یافتن ضامن کارمند برای تسهیلات زیر 40 میلیون تومان (هر 4 میلیون تومان یک نفر ) بسیار سنگین است و جلوی پای آنها قرار گرفته است ، نظر شما چیست ؟
به هر جهت مقررات بانکی ، مقرراتی است که تعریف شده و نمی توان فرد کارمندی که سقف درآمدی آن 500 تا 700 هزار تومان است را به عنوان ضامن 40 میلیون تومان تسهیلات قبول کرد . لذا مرغداران می توانند برای ضمانت تسهیلات تا سقف 40 میلیون تومان یک تولید کننده عمده دیگر با یک تاجر را به عنوان ضامن معرفی کنند به هر جهت یک مرغدار با تولید کنندگان بزرگ در ارتباط است .

موضوع دیگری که مرغداران مطرح می کنند ، این است که بسیاری از مرغداران پیش تر از مرغداری خود به عنوان وثیقه برای گرفتن تسهیلات استفاده کرده اند و حال خواستار این هستند که بانک کشاورزی تاسیسات آنها را به عنوان وثیقه تسهیلات بهینه سازی قبول کند . بانک در این خصوص چاره ای اندیشیده است؟
بانک کشاورزی روشهای دریافت تسهیلات در قالب قانون هدفمندی را تسهیل کرده . یکی از این موارد ، بحث تاسیسات مرغداری ها است . در واقع اگر قبلاً از مرغداری اش به عنوان وثیقه ملکی استفاده کرده ولی مرغداری معتقد است که تاسیساتش را به گونه ای اصلاح کرده که می تواند جایگزین وثیقه ملکی ( برای دریافت تسهیلات بالای 40 میلیون تومان) باشد ، بانک مرغداری وی را ارزیابی مجدد می کند و اگر طرحش ارزش وثیقه داشت ، آن را قبول می کند.
ولی بانک کشاورزی قبلاً نیز طرح های کشاورزی را ارزیابی مجدد می کرد.
درست است ولی پس از گذشت یک دوره زمانی دو ساله ، ارزیابی مجدد می شود ولی در حال حاضر و در قالب طرح هدفمندی حتی به فاصله یک هفته نیز ارزیابی مجدد می شود.
راهکارهای دیگر بانک برای تسهیل در اعطای تسهیلات قانون هدفمندی چیست؟
پس از اجرایی شدن طرح هدفمندی ، کارگروه مشترکی متشکل از بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده در صورتی که طرحی از سوی این کارگروه تایید شود ، نیاز به بررسی خود بانک کشاورزی نخواهد داشت که این امر روند اعطای تسهیلات را سرعت می بخشد . از سوی دیگر، اگر کشاورزی دیرکرد در اعطای تسهیلاتی که قبلاً برای موارد دیگر از بانک کشاورزی گرفته داشته باشد ، بانک نهایت مساعدت را برای تقسیط بدهی او انجام خواهد داد.
بانک کشاورزی در مجموع چه میزان تسهیلات در قالب طرح هدفمندی به بخش کشاورزی اعطا کرده؟
بالغ بر 100 میلیارد تومان که نرخ بازپرداخت آن 4 درصد است و 10 درصد مابقی آن را دولت پرداخت می کند . البته در نظر داشته باشید که با تعریف سازمان جهاد کشاورزی و کارها در سال 89 اعطای تسهیلات از سال 90 آغاز شد.
برای اجرای مرحله نخست طرح هدفمندی یارانه ها در مجموع چقدراعتبار در نظر گرفته شده است؟
برای این مرحله در مجموع 500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که این میزان جدا از کمک بلاعوض دولت به کشاورزان در قالب این طرح است که توسط صندوق توسعه حمایت از توسعه کشاورزی اعطا می شود.
تزریق این میزان تسهیلات به بخش کشاورزی در چه دوره زمانی خواهد بود؟
با توجه به اولویت بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات طرح هدفمندی انتظار می رود تا اول دی ماه سال جاری کل تسهیلات هدفمندی به بخش تزریق شود.
این تسهیلات در چه بخش هایی خواهد بود؟
طرح حفاظتی کشاورزی ، بهینه سازی مصرف سوخت در گلخانه ها ، مرغداری ها و گاوداریها ، بهینه سازی مصرف سوخت موتور پمپ های دیزلی و اعتبار شناورهای صیادی
به نظر می رسد بند 25 قانون بودجه بتواند تا حدی جلوی روند اعطای تسهیلات طرح هدفمندی را بگیرد ، در این خصوص چاره ای اندیشیده اید ؟
براساس بند 25 قانون بودجه ، تمام وجوهی که دولت برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف سوخت کشاورزی و همچنین کشاورزی حفاظتی در اختیار بانک ها قرار داده ، باید تا پایان خردادماه امسال جذب می شد در غیر اینصورت این وجوه به خزانه دولت برگشت داده می شود که این مسئله می تواند کار ما را در پرداخت سریع تسهیلات طرح هدفمندی در بخش کشاورزی دچار مشکل کند که هم اکنون در حال رایزنی با مجلس و وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکل هستیم .

قالب دلخواه شما