دکتر طالبی : برقراری رابطه نظام مند بین اعضای آپراکا، اهمیت زیادی دارد

دکتر طالبی : برقراری رابطه نظام مند بین اعضای آپراکا، اهمیت زیادی دارد

شصتمین اجلاس اتحادیه منطقه ای اعتبارات کشاورزی و روستایی آسیا و اقیانوسیه(آپراکا) با سخنرانی و خوش آمدگویی دکترمحمد طالبی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی به طور رسمی از صبح روز 23 خرداد در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.
متن سخنرانی دکتر طالبی خطاب به شرکت کنندگان در این اجلاس را در پی ملاحظه می کنید:
                               

                                       بسمه تعالی

عالیجنابان :
سرکار خانم جاویتا کورپز مدیر محترم سنتراپ
جناب آقای دکتر سانگ هون کیم وزیر محترم سابق وزارت کشاورزی کره
جناب آقای وان سیک نو دبیر کل محترم آپراکا
جناب آقای رالف هوتمن مدیر محترم امورمالی و بازاریابی فائو (F.A.O)
جناب آقای بندیکتو بایووآ
اعضای محترم کمیته اجرایی اتحادیه آپراکا
مدیران محترم ...
میهمانان گرامی
خانم ها و آقایان

صبح بخیر؛
از طرف خانواده بزرگ بانک کشاورزی مایلم سپاسگزاری خود را از حضور همگی شما در شصتمین اجلاس کمیته اجرایی آپراکا، همایش تامین مالی برای مقابله با تغییرات زیست محیطی و طرح توانمندسازی مالی با رویکرد اعتبارات خرد ابراز داشته و ورود میهمانان خارجی به کشور خود را خوشامد بگویم.
برای همه میهمانان خارجی اقامت لذت بخشی را در تهران و شهر تاریخی اصفهان آرزومندم.
تمامی همکاران من در این بانک سبز، تلاش کرده اند تا هیئت آپراکا در طی اقامت خود در ایران ساعات و اوقات بیادماندنی داشته باشند و در روزهای اول و دوم نشست، زمینه های لازم برای انتقال تجارب میان اعضاء به بهترین شکل ممکن فراهم شود.
در این اجلاس دو روزه، موضوعات ، مسائل و تجارب مختلفی توسط سخنرانان به اشتراک گذاشته می شود و مطمئن هستم که این سخنرانی ها، در مبادله اطلاعات و دانش تخصصی میان همگی میهمانان فرصتی مناسب فراهم خواهد کرد.
خانم ها و آقایان،
همگی می دانیم که در طی دهه پیش رو یعنی سالهای 2011-2021 میلادی روندهای اساسی، تأثیری چشمگیر بر کشاورزی و به دنبال آن تولید مواد غذایی خواهد داشت. به همین دلیل بخش کشاورزی در اکثر کشورهای عضو آپراکا با چالش های متعددی روبرو خواهد شد. چالش هایی مثل نرخ بالای رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته ، فشارهای قابل ملاحظه بر منابع طبیعی نظیر منابع آبی، زمین ، جنگل همچنین افزایش قیمت انرژی که تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و غذایی خواهد گذاشت؛ اما یکی از مهمترین چالش ها تغییرات زیست محیطی و آب و هوایی است که با تغییرات در اقلیم ها همواره دسترسی به منابع مورد نیاز برای رشد بخش کشاورزی با مشکل مواجه می شود. پس به درستی، موضوع همایش تامین مالی در روز اول شصتمین رویداد آپراکا تغییرات زیست محیطی انتخاب شده است.
از آنجاکه یکی از اهداف مهم آپراکا توسعه همکاری در حوزه برنامه ریزی و توسعه بخش روستایی و کشاورزی است به همین دلیل برقراری رابطه نظام مند بین اعضاء در تبادل اطلاعات با هدف ارائه خدمات مالی کشاورزی به صورتی پایدار برای فائق آمدن بر این چالش ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
باید گفت که برگزاری این رویداد با محور قراردادن تغییرات زیست محیطی در روز اول و سیاستهای تامین مالی خرد و تامین مالی روستایی در روز دوم فرصتی فراهم می کند تا اعضای آپراکا به صورتی نظام مند و از ابعاد مختلف با این چالش ها و روندهای موثر بیشتر آشنا شوند . همچنین باید براین نکته تأکید کرد که برای افزایش آمادگی مقابله با این روندها، پیش بینی دقیق نرخ رشد جمعیت، شهرنشینی و مهاجرت به شهرها، تغییر الگوی آب و هوایی و انتخاب مناسب راهبردهای توسعه روستایی و تامین مالی اثربخش از سوی آپراکا بسیار حائز اهمیت و سرنوشت ساز خواهد بود.
خانم ها و آقایان؛ امیدوارم با من هم عقیده باشید که موضوع انتقال دانش و تشویق کشورهای عضو آپراکا به انجام تعامل بیشتر با یکدیگر در زمینه تامین مالی روستایی و فراگیر نمودن امکان انجام اینگونه مطالعات بین اعضاء، یکی از دیگر اهداف آپراکا است که این هدف تنها از طریق توسعة ارتباط بین اعضاء میسر شده به همین دلیل بانک کشاورزی آمادگی خود را برای گسترش ارتباطات با اعضای آسیایی و غیرآسیایی آپراکا اعلام می دارد چون این گونه همکاری ها در نهایت به آنچه که در چشم انداز و بیانیه ماموریت آپراکا آمده است منجر خواهد شد.
هم اینک، مایلم چکیده ای از دستاوردهای عمده بانک کشاورزی را با شما در میان بگذارم :
بانک کشاورزی 78 سال قدمت دارد. این بانک در سال 1312 (1933 میلادی) تاسیس شده و از همان بدو تاسیس، هدف اصلی بانک، تامین مالی بخش کشاورزی بویژه در مناطق روستایی بوده است. با توجه به فراوانی جمعیت کشاورزان، سهم اشتغال در بخش کشاورزی و نقش و اهمیت محصولات کشاورزی در تغذیه و سبد غذایی مردم ایران، بانک کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین موسسات مالی دولتی همواره در کانون توجهات دولت و نهادهای حاکمیتی قرار داشته است. در طی این 78 سال، همواره سهم بانک از تأمین مالی بخش کشاورزی حداقل 60 درصد بوده است و این گویای کمک های شایان بانک کشاورزی است.
میهمانان محترم؛ در حال حاضر بانک کشاورزی ، قریب به 50 میلیون حساب دارد و تعداد مشتریان آن 44 میلیون است و در هر سال بیش از 5/1 میلیون فقره تسهیلات می پردازد؛ طی چهار سال اخیر بانک کشاورزی به توسعة‌ سیستم های خود به صورت سیستم متمرکز بانکداری یکپارچه (Core Banking) پرداخته به گونه ای که در حال حاضر تمامی (1906) شعبه به صورت شبکه بهم متصل تبدیل شده اند. با استفاه از این زیر ساخت، خدمات نوین بانکداری الکترونیکی ازطریق کانالهایی نظیر تلفنبانک، موبایل بانک، SMS بانک وبانکداری اینترنتی ، دستگاههای خودپرداز، پایانه های فروش، درگاههای خرید (Payment Gateway) به مشتریان بانک عرضه می شود.
خانم ها و آقایان، بانک کشاورزی با هدف همسو کردن فعالیت های کشاورزان با بانکداری نوین،نسبت به صدور بیش از سه میلیون کشاورز کارت اقدام کرده است. همچنین با هدف بانک پذیر کردن و آشنایی اولیه گروه سنی کودکان و نوجوانان- بعنوان مشتریان آتی بانک- خدمات کودک و نوجوان برای این گروه از مشتریان طراحی نموده است.
در این بخش از سخنانم باید به توسعه فعالیت بیمه ای محصولات کشاورزی در کنار توسعه انواع خدمات بانکداری نوین نیز اشاره کنم. بیمه محصولات کشاورزی در ایران قدمتی 28 ساله دارد و خوشحالم به اطلاع شما برسانم که در طی این مدت، تعداد محصولات تحت پوشش خدمات بیمة این بانک از (9) محصول به (130) محصول یعنی رشدی معادل (1344) درصد داشته است. این در حالی است که ایران بنا به موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی همواره در معرض خطرات و بلایای طبیعی قرار دارد. از (40 نوع) خطرات و بلایای طبیعی شناخته شده در دنیا، ایران با (31) خطر و بلای طبیعی مواجه است که این امر وظیفه خطیر بانک کشاورزی را برای پیشگیری و جبران خسارات وارده بر کشاورزان نشان می دهد.
بانک کشاورزی برای تامین مالی بخش کشاورزی همواره به تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود توجه داشته به گونه ای که با حضور در بازارها و مراکز پولی شهرهای بزرگ کشور و ارائه خدمات متناسب با نیازهای این بازارها نظیر خدمات صرافی و خرید و فروش ارزی، خدمات گشایش اعتبار اسنادی، خدمات کارگزاری و خرید و فروش سهام بتواند در تامین منابع مالی به بخش کشاورزی موفق عمل نماید.
سایر اقدامات بانک برای تنوع بخشیدن به سبد درآمدی آن با محوریت خدمات الکترونیکی عبارتند از :
-افزایش تعداد پایانه های فروش (POS) از 123021 به (145000) طی 2 سال
-افزایش تعداد دستگاههای خودپرداز از 1372 به 1956 طی 2 سال
-افزایش تعداد کیوسک بانک ها از 113 به 200 عدد
-توسعه بازار خدمات کارتهای بانکی به شرح :
کارت ملی جوان 650.734
ایران کارت (مختص زنان) 507.750
 مهرکارت نوجوان 294.133
کشاورز کارت 3.651.242
دوباره تاکید می کنم که صدور بیش از سه میلیون کشاورز کارت با هدف آشنایی بیشتر کشاورزان با خدمات نوین بانکداری و انجام تراکنش های بانکی از روشهای کم هزینه تر صورت گرفته است.
میهمانان محترم، بانک کشاورزی از ابتدای تاسیس در تامین مالی خرد بخش کشاورزی، نقش کلیدی داشته است. چون اعتبارات کوچک به کشاورزان می پرداخته تا به کمک این تسهیلات به انجام فعالیت های اقتصادی کوچکی نظیر فعالیت های زراعت و باغبانی، پرورش دام و طیور و غیره بپردازند. با گسترش
فعالیت های بانک کشاورزی، فعالیت در حوزه تامین مالی خرد با رویکرد جدید توسعه یافته است. بدین ترتیب که بانک با طبقه بندی گروه مشتریان خرد خدمات متفاوتی را در بخش اعتبارات خرد به آنها ارائه می دهد. به عنوان مثال از سال 1373 (1994 میلادی) طرح حضرت زینب با هدف ارائه اعتبارات کوچک، کوتاه مدت و با ضمانت های زنجیره ای (Small, Short & Chained Guarantee) به زنان روستایی سرپرست خانوار به منظور ایجاد اشتغال و فعالیت های اقتصادی کوچک پرداخت شده است.
علاوه بر این طرح، سایر طرحها با تمرکز بر ارائه خدمات به زنان در بانک کشاورزی طراحی و در قالب خدمات به این گروه ارائه می شود .
خانم ها و آقایان، زمانی که در دانشگاه تحصیل می کردم، استادی بود که همیشه جمله ای را تکرار می کرد " از این تجربه چه نکاتی می توان آموخت" حال چنانچه تجارب بدست آمده به کمک چنین عملکرد موفقیت آمیزی برای موسسات مالی عضو آپراکا مفید باشد، بانک کشاورزی آماده است که آنها را ارائه داده و در مقابل از تجارب موفق موسسات عضو ‌آپراکا بهره مند شود.
در پایان امیدوارم این اجلاس موفقیت آمیز بوده و نتایج موثری را برای اعضاء داشته باشد. همچنین یک بار دیگر اقامت بیادماندنی را در تهران و اصفهان برای شما آرزومندم.

قالب دلخواه شما