برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک کشاورزی

برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک کشاورزی
برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک کشاورزی
zجلسه مجمع عمومی عادی سالانه بانک کشاورزی، روز شنبه بیست و نهم شهریورماه برگزار و صورت های مالی این بانک در سال 1392 تصویب شد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی؛ جلسه مجمع عمومی این بانک با حضور  دکتر علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس مجمع، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ، دکتر ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، دکتر محمد پاریزی معاون امور بانکی، بیمه و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل44 قانون اساسی، دکترعباس حسینی معاون وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی،دکتر محمد مهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیرجهاد کشاورزی،دکتر  غلامرضا سلامی مشاور وزیر در امور مجامع وزارت راه و شهر سازی،دکتر علی خورسندیان مدیرکل بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی،عبدالرضا کریم پور معاون امور بودجه ای تولیدی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری،   دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و حشمت الله نظری،مهندس داور ماهی کار و محمد حسن فروغی فر اعضای هیئت مدیره بانک کشاورزی و دیگر اعضای مجمع متشکل از نمایندگان وزارتخانه های راه وشهرسازی- صنعت ،معدن و تجارت-تعاون،کارورفاه اجتماعی، جهادکشاورزی همچنین نمایندگانی از  معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و سازمان حسابرسی کل کشور در محل ساختمان مرکزی بانک کشاورزی تشکیل شد.
بر اساس این گزارش، وزیر امور اقتصادی  و دارایی پس از ارائه گزارش هیئت مدیره این بانک درباره مطالبات از حساب ذخیره ارزی گفت: این موضوع امسال هم در قانون بودجه پیش‌بینی شده تا به عنوان افزایش سرمایه در بانک ها منظور  شود اما امسال مشکلاتی دارد که در دستور کار بانک مرکزی است و  به زودی درباره نرخ آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تعیین تکلیف بدهکاران اضافه کرد: مهم این است که بتوانیم راه حل مناسب برای  این مسئله  ارائه بدهیم و صرف اینکه رهنمود بدهیم این ها تعیین تکلیف بشوند کفایت نمی‌کند.
وی با بیان اینکه بخش وسیعی از کشاورزان محروم کشور جزو این دسته از بدهکاران هستند، گفت: باید با همفکری راهکار عملیاتی مناسب  ارائه شود.
دکتر طیب نیا درخصوص مطالبات بانک از دولت افزود: این موضوع نیز در قالب لایحه در مجلس مطرح است که پس از تصویب حل‌ و فصل خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع افزایش سرمایه بانک ها در قالب لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر این لایحه به تصویب برسد گشایشی ایجاد  می شود و  قطعاً بانک کشاورزی نیز جزو  بانک ‌هایی است که مشمول افزایش سرمایه خواهد بود.
وی با اشاره به محاسبات بانک مرکزی مبنی بر اینکه هر کدام از بانک ها چه مقدار افزایش سرمایه باید داشته باشند تا با استاندارد ‌های بین‌المللی هماهنگ شوند،تصریح کرد: اگر این لایحه تصویب شود در این زمینه هم تصمیم مقتضی گرفته خواهد شد و بانک ها از این وضعیت نامناسبی که دارند رهایی پیدا می‌کنند.
دکتر طیب نیا گفت: همه ما سعی می‌کنیم به بخش کشاورزی توجه ویژه ای داشته باشیم  زیرا این بخش از منظر نقشی که می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد و هم از منظر نقش در مقابله با فقر، ایجاد اشتغال و تأمین امنیت غذایی کشور  جایگاه فوق‌العاده ویژه‌ای دارد.
وی ضمن قدردانی از مدیرعامل،اعضای هیئت مدیره، مدیران و کارکنان بانک کشاورزی که با هدف خدمت به بخش کشاورزی و کشاورزان کشور تلاش می‌کنند افزود: حمایت از این بانک ، حمایت از اهداف انقلاب و مورد تقدیر است.
دکتر ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در سخنان خود با اشاره به عملکرد  بانک کشاورزی و بهره گیری از نیروهای توانمند در دوره های گذشته  افزود: هم اکنون نیز ترکیب مناسبی در هیئت مدیره  این بانک و جود دارد.
وی ضمن قدردانی از  اقدامات انجام شده در بانک کشاورزی گفت: دقت نظرهایی که در این بانک به کار می‌رود باعث خوشحالی است .
دکتر سیف با اشاره به اقدامات ارزشمند بانک کشاورزی در حوزه IT  ابراز امیدواری کرد این اقدامات  استحکام قوی ‌تری را برای این بانک پیش رو داشته باشد.
دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در سخنان خود با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش مهمی در اقتصاد کشور است گفت: بر اساس آمارسال 1392 این بخش 11 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است که اگر صنایع تبدلی مرتبط با بخش کشاورزی همچنین حوزه بازرگانی این بخش را لحاظ کنیم، این رقم به 20 درصد می رسد.
وی به عملکرد بخش کشاورزی در تأمین نیازهای غذایی کشور  اشاره کرد و گفت: به جز چند محصول دانه های روغنی،علوفه وگوشت قرمز که بخشی از آن وارد می شود،اغلب محصولات در کشور تولید می شود یا ظرفیت تولیدآن وجود دارد که اتفاق خوبی برای این بخش و اقتصاد است.
وی افزود: گرچه پایین بودن راندمان تولید در بخش کشاورزی نگرانی از هدر رفت منابع را به دنبال دارد ولی یک فرصت در بخش کشاورزی محسوب می‌شود که با افزایش بهره‌وری بتوانیم تولیدات بخش را افزایش بدهیم .
مدیر عامل بانک کشاورزی خاطر نشان کرد: امروز ما در بخش کشاورزی با چالش‌های مختلفی مواجهیم که  آب و مدیریت  آب، خرد بودن زمین های کشاورزی و بحث دسترسی بخش کشاورزی به تکنولوژی و مکانیزاسیون،سرمایه و منابع سرمایه‌ای ،مشکلات بخش بازرگانی کشاورزی و ریسک پذیری بخش کشاورزی مهم ترین چالش ها هستند که باید به آن پرداخته ‌شود.
وی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت آب وزارت نیرو  و وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های بزرگی در دست دارند  افزود: این طرح‌ها با آن نیازی که در بخش هست  فاصله دارد.
وی با بیان اینکه مبلغ 10 میلیارد دلار  برای اجرای این طرح ها اختصاص یافته است خاطرنشان کرد: برخی از طرح های دیگر که برای رفع چالش آب در بخش کشاورزی است، مثل آبخیزداری و مدیریت قنوات تقریباً جایگاهی در بودجه کشور ندارند.
دکتر طالبی خاطرنشان کرد: بخشی از  هزینه و سرمایه گذاری که باید در بخش آب انجام شود، روی مزرعه است و  به دلیل اینکه یک کار زیرساختی محسوب می‌شود و انجام آن از سوی کشاورزان چه با سرمایه خود و چه با تسهیلات بانکی به آن‌ها فشار می‌آورد ، نیازمند حمایت شدید دولت است.
مدیرعامل بانک کشاورزی در تشریح دومین چالش در بخش کشاورزی به خرد بودن زمین های کشاورزی  اشاره کرد و گفت: با ورود شرکت‌های خدمات مهندسی و خدمات مکانیزه، ایجاد فرهنگ و ساختارهای مدیریتی زنجیره می‌توان تا حدود زیادی بر خرد بودن واحدهای تولید بخش کشاورزی کشور فایق آمد ولی تا وقتی که این موضوع در بخش کشاورزی حل نشود، رسیدن به اهداف با مشکل مواجه می شود.
وی در رابطه با ارتقای مکانیزاسیون گفت: اعداد و ارقامی که برای تقویت مکانیزاسیون در بخش کشاورزی لازم است ، اعداد بالایی هستند  و اگر ما ضریب مکانیزاسیون موردنظر بخش کشاورزی را مدنظر قرار بدهیم که هم  اثر خوبی در بهره‌وری و هم در کاهش ضایعات دارد، سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. البته صرفاً سرمایه کافی نیست و  اصلاح الگوی کشت و تغییر الگوی مدیریت ماشین‌آلات کشاورزی را هم باید مدنظر قرار بدهیم .
 دکتر طالبی گفت: برای بخش بازرگانی کشاورزی اعمال مدیریت زنجیره راهکار خوبی است که می‌تواند کارساز باشد.
وی با بیان اینکه در زمینه  مدیریت ریسک، بیمه کشاورزی بسیار کارساز است خاطر نشان کرد: بیمه کشاورزی به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار کافی و منابع با چالش جدی مواجه است و نگاه هایی که در بحث بیمه وجود دارد، در حد بیمه نیست و هر سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد.
دکتر طالبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مواردی که بخش کشاورزی نیاز دارد سرمایه‌های زیر ساختی است که نباید به عهده کشاورز گذاشته شود زیرا اصلاً پول‌هایی نیستند که کشاورز بتواند آن‌ها را تامین کند. مثلاً همین 10 میلیارد دلاری که در حوزه آب سرمایه‌گذاری شد، احتمالاً به همین اندازه و حتی 50 درصد بالاتر اگر اختصاص داده شود می‌تواند بخش مهمی از نیازها را تامین‌کند.
وی با بیان اینکه  تسهیلات بانکی به عنوان یک نیاز بخش کشاورزی است گفت: سال 92 نزدیک به 33 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شد که نزدیک به 60 درصد از طریق بانک کشاورزی و بقیه از طریق بانک‌های دیگر بود.
دکتر طالبی اضافه کرد:آنچه ما برآورد می‌کنیم مورد نیاز بخش باشد 55 هزار میلیارد تومان است البته  در حال حاضر روش‌های دیگری برای تامین مالی کشاورزی به کار می‌رود که هزینه آن خیلی بالاست .
مدیرعامل بانک کشاورزی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را راهکار مناسبی دانست و  گفت: معتقدیم به جز سال اول که در بودجه روش خوبی  برای اختصاص به بخش کشاورزی دیده شد، در سال‌های بعد روشی‌ که در قانون  پیش‌بینی کردند، عملاً دسترسی بخش کشاورزی را محدود کرد.
وی گفت: از منظر یک بانک تجاری ریسک بخش کشاورزی بالا و بازدهی آن پایین است  یعنی اگر کسی بخواهد به بخش کشاورزی تسهیلات بدهد ،نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد.
دکتر طالبی با بیان اینکه  اگر یک بانک تجاری  به خصوص آن‌هایی که سهام‌دار دیگری هم دارند تسهیلات با نرخ 17 درصد بدهد قطعاً زیان ده می‌شود گفت: درباره این مو ضوع باید یک چاره اندیشی شود البته ما به بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی  راهکارهایی را پیشنهاد دادیم.
مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: ما سخت معتقدیم اگر مدیریت زنجیره در بخش کشاورزی حاکم بشود می‌تواند کارسازی خوبی در بخش بازرگانی و کیفیت تولید در استفاده از ظرفیت‌ها داشته باشد  زیرا مدیریت زنجیره باعث می‌شود پول‌های زیادی صرف حلقه های زنجیره نشود.
وی خاطرنشان کرد:  در سال 1393 پانزده درصد از منابع بانک کشاورزی را به مدیریت زنجیره اختصاص دادیم و به مدیریت های شعب بانک در استان ها نیز اعلام شد  باید 3 تا 5 زنجیره داشته باشند که تا کنون تعداد زیادی زنجیره راه افتاده و بسیار کارسازند.
دکتر طالبی به موضوع گلخانه ها که هم می‌توانند راندمان را بالا ببرد و از نظر مدیریت آب فایده دارند اشاره کرد و گفت:طرح‌های خوبی می‌توان اجرا کرد  و درحال حاضر یک طرح 5 هزار هکتاری مد نظر وزارت جهاد کشاورزی است  که در استان کرمان دنبال می‌شود ولی آنهم نیاز به حمایت دارد.
مدیرعامل بانک کشاورزی در ارتباط با مشکلات مجری گلخانه گفت: کسی که این طرح را اجرا می‌کند، یعنی ارز می‌گیرد و می‌خواهد بعداً ارز تحویل بدهد با دو ریسک مواجه است؛ یکی اینکه نرخ ارز بالا می‌رود و دوم اینکه احتمالا بانک مرکزی پاسخگوی ارز مورد نیازشان نخواهد بود که در بخش ارزی منابع صندوق توسعه ملی باید این موضوع حل شود.
وی با تأکید بر ضرورت حل این مسئله گفت: در فاز اول اجرای گلخانه که هزار  هکتار است 700 میلیون دلار  اختصاص یافته است.
دکتر طالبی با بیان اینکه تولید دانه‌های روغنی و حمایت از تولید بذر جزو برنامه های مشترک وزارت جهادکشاورزی و این بانک است، درباره طرح های راکد و نیمه تمام که جزو برنامه‌های  اصلی بانک کشاورزی است گفت:  با برنامه‌ریزی و تفویض اختیاری که به استان‌ها کردیم امسال 54 درصد از میزان طرح های راکد و نیمه تمام ما کم شد.
وی حمایت از خریدهای توافقی را  از دیگر برنامه های بانک کشاورزی دانست و گفت: این حمایت  در قالب زنجیره صورت می گیرد. مثلا در زمینه تولید گوشت قرمز قرار ما بر این است با زنجیره ای که بین پشتیبانی امور دام، تشکل‌های عشایری و بانک کشاورزی هست هم نهاده به آن‌ها داده شود، هم گوشت خریداری شود و هم پول پرداخت شود.یعنی دقیقاً معلوم است گردش این پول چگونه است.
دکتر طالبی به برنامه های اجرا شده در زمینه  مکانیزاسیون کشاورزی  اشاره کرد وگفت: سال گذشته مبلغ  750 میلیارد تومان پرداخت شد و امسال نیز  800 میلیارد تومان پرداخت خواهد شد  ضمن اینکه  طرح‌های آب و خاک، توسعه پرورش میگو و توسعه کشت علوفه که جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است، جزو برنامه‌های اصلی بانک کشاورزی نیز در بخش کشاورزی است.
 مدیرعامل بانک کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود  برخی اقدامات این بانک در حوزه های مختلف را تشریح کرد و گفت: در رابطه با مدیریت بانک الگوهایی را تعریف و اجرا کردیم که معتقدیم در نظام مدیریت نقدینگی  هیچ بدیلی ندارد زیرا  با استفاده از این سیستم نقدینگی را تا حد شعبه  هم  اداره می‌کنیم  تا  مازاد برداشت را به حداقل برسانیم.
 وی گفت: تعداد طرح های بخش کشاورزی زیاد است و نظارت کردن بر این‌ها ساز وکار خوبی می‌خواهد که یکی از کارهایی که انجام دادیم، نظام نظارت بر طرح‌های بانک کشاورزی است.
دکتر طالبی با بیان اینکه بانک کشاورزی سالانه بیش  ‌از یک میلیون و 700 هزار تسهیلات خرد می‌پردازد و  کشاورزان کوچکی که  به شعب این بانک می‌آیند خیلی زیادند  گفت:  با همت همکاران این بانک  اعتبارات خرد بخش کشاورزی را مکانیزه و یک میلیون و 400 هزار پرونده مادر وارد این سامانه شد.
 وی گفت: بانک کشاورزی نظامcore banking جامعی را اجرا کرده که رتبه پنجم دنیا را دارد ، سایت پشتیبان آن‌ خیلی عظیم است و برای ایمن کردن آن مرکز اطلاعات جدیدی طراحی و ساخته  شده که  آماده افتتاح است.
این گزارش می افزاید،پس از ارائه گزارش هیئت مدیره بانک کشاورزی از سوی حشمت الله نظری عضو هیئت مدیره ، صورت های مالی این بانک در سال 1392 به تصویب رسید.
قالب دلخواه شما