دکتر شهیدزاده : نظارت و بازرسی، ضامن مدیریت اثربخش است

دکتر شهیدزاده : نظارت و بازرسی، ضامن مدیریت اثربخش است

دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی روز چهارشنبه 20 خرداد سال جاری در همایش سراسری بازرسان و حسابرسان داخلی بانک کشاورزی، نظارت و بازرسی را ضامن مدیریت اثربخش دانست.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، دکتر شهیدزاده در این همایش با بیان این مطلب که نظارت بر عملکرد کارکنان سازمان، ضامن حرکت در مسیر معیارها و اهداف سازمان است و اساس کنترل و بازرسی را تشکیل می دهد، گفت: نظارت به معنای مقایسه اقدامات انجام شده در سازمان با استانداردهای از پیش تعیین شده است.

وی با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه و سابقه وجود بازرسان حکومتی در زمان  خلافت حضرت علی (ع) افزود: نظارت و کنترل از مهم ترین وظایف مدیران است زیرا مسئولیت نهایی مدیر در سازمان، حفظ نظام آن سازمان است که می بایست به طور مستمر مورد نظارت و بازرسی قرار گیرد تا از قراردادها و اعتبارات انسانی تعیین شده عدول نکند.

دکتر شهیدزاده تصریح کرد: پایه های یک سازمان بر نظارت و کنترل استوار است لذا توجه جدی، عمیق و دقیق به آن الزامی است.

مدیر عامل بانک کشاورزی وظیفه مدیران در اعمال کنترل و نظارت را هماهنگی،  برنامه ریزی،  سازماندهی و در نهایت اصلاح اقدمات و عملیات معطوف به اهداف سازمانی دانست و  اظهار داشت : اعمال نظارت و بازرسی، ضامن تحقق یک برنامه ریزی اثرگذار است.

وی افزود: نظارت و بازرسی می‌بایست مشخص‌کننده انحرافات و حاوی پیشنهادهای اصلاحی لازم برای انجام صحیح و اصولی امور باشد  لذا می‌بایست همزمان از راهکارهای عملی و علمی استفاده کرد.

 شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود سیستم‌های نظارتی را راهنما و راهگشای سازمان دانست و تصریح کرد: هدف نهایی نظارت، اصلاح و بهبود اوضاع با ارائه راه حل اصلاحی است و کارکنان سازمان بایستی به بازرسان اعتماد کنند.

دکتر شهیدزاده گفت: بازرسی سالم و صحیح همزمان به نقاط قوت و ضعف توجه می‌کند تا افراد شایسته در مقام خود باقی بمانند و افراد نالایق فرصت خیانت پیدا نکنند.  وی افزود: تشویق صالحان ، باعث افزایش انگیزه و ترغیب کارگزاران صدیق می‌شود بنابراین بیان نکات مثبت و تشویق افراد موفق بایستی در اولویت کار بازرسی قرار گیرد و سپس به حکم ضرورت به نکات منفی پرداخته شود.

شهیدزاده نظارت پنهانی بر عملکرد کارکنان سازمان را موجب اصلاح رفتار کارگزاران با مردم، مراعات امانت‌داری و جلوگیری از ایجاد شبکه‌های مجرمانه دانست و افزود : سیستم‌های بازرسی می‌بایست اقدامات خود را رصد کنند و آثار و نتایج کار خود را  بینند.

دکتر  شهیدزاده در پایان سخنان خود مزایای بازرسی ادواری شعب توسط حسابرسان بخش خصوصی را افزایش اثربخشی و کارایی، بهبود عملکرد، شفاف سازی اطلاعات،پیشگیری از بروز تخلفات، شناسایی انحرافات، آموزش کارکنان، افزایش کیفیت گزارشات و استمرار حضور حسابرسان در بازرسی ادواری برشمرد و تأکید کرد: بازرسی و نظارت نه برای مشکل آفرینی بلکه برای اصلاح، ارائه راه‌حل‌های کاربردی و تصمیم سازی مفید و مؤثر تلاش می‌کند تا اطلاعات مفید و لازم برای مدیریت اثربخش در یک سازمان انسانی و متعالی فراهم شود.

قالب دلخواه شما