دکتر طالبی: ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی کشور، بر جذاب بودن این بخش برای سرمایه گذاران دلالت دارد

دکتر طالبی: ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی کشور، بر جذاب بودن این بخش برای سرمایه گذاران دلالت دارد

دکتر محمد طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی در سومین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی سازی گفت:تمام نهادهایی که در حوزه بازار سرمایه فعالیت می کنند نقش موثری در معرفی فرصت های واقعی، جذاب و سودآور به سرمایه گذاران دارند و یادآورشد ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی کشور بر جذاب بودن این بخش برای سرمایه گذاران دلالت دارد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی دکتر طالبی در مراسم افتتاحیه این همایش که روز سه شنبه 15دی ماه در تهران برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب گفت:چنین فرصت هایی در بخش کشاورزی زیاد هستند و بانک کشاورزی به عنوان یکی از نهادهای متولی در بخش کشاورزی آمادگی خود را برای حمایت از همه سرمایه گذارانی که به سمت بخش کشاورزی می آیند،اعلام می کند .
مدیر عامل بانک کشاورزی تأکید کرد؛ بانک،بورس و خصوصی سازی مولفه های اصلی ومهم در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شوند به خصوص در این مقطع که سیاست های اجرایی اصل 44 و قوانین مربوط به آن در کشور در حال اجراست و همه صاحب نظران بر این اعتقادند که نقطه عطفی در اقتصاد کشور است.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در هر بخش از اقتصاد، معیارهایی را در نظر دارد که تقریباً در تمام دنیا استاندارد هستند، یاد آورشد: با توجه به توسعه ای که بازار سرمایه در کشور ما داشته است، سرمایه گذاران به این سمت پیش رفته و گرایش خود را در سطح استانداردهای بین المللی انتخاب می کنند .
مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد؛ سرمایه گذاران به طور معمول، یک بخش اقتصادی را به دلیل جاذبه های آن از قبیل آینده فعالیت اقتصادی، ظرفیت های آن بخش، سود آوری و ... انتخاب می کنند که بخش کشاورزی با توجه به اینکه بیش از 13 درصد از تولید ناخالص ملی ، 9/21 درصد از اشتغال و 36 درصد از کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده و به ازای هر یک درصد رشد در سرمایه گذاری پانزده صدم درصد رشد در تولید ناخالص داخلی را به دنبال دارد، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.
دکتر طالبی با اشاره به ظرفیت بالای بخش کشاورزی خاطرنشان کرد،در حال حاضر 37 میلیون هکتار اراضی قابل کشت، 102میلیون هکتار جنگل و مرتع ، 130 میلیارد مکعب آب قابل استحصال و 5/2 میلیون هکتار اراضی که آب مورد نیاز آن فراهم شده است ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می آیند.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی متذکر شد، درحال حاضر فقط از 40 درصد ظرفیت بخش کشاورزی استفاده می شود در حالی که ظرفیت های این بخش هنوز به طور کامل شناخته شده نیست. وی وجود حمایت های دولت از بخش کشاورزی از قبیل پرداخت بخش عمده ای از منابع مورد نیاز،پایین بودن نرخ سود تسهیلات در مقایسه با سایر بخش ها را به عنوان یکی از شاخص های مهم ، فرصتی مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری در این بخش ذکر کرد .
وی به پوشش بیمه ای و حمایتی این بخش اشاره و خاطر نشان کرد :حجم کل بازار بیمه کشور در سال 87 حدود 2500 میلیارد تومان بود که بیمه محصولات کشاورزی با مبلغی بیش از 500 میلیارد تومان، 20 درصد از کل بازار بیمه کشور را به خود اختصاص داده است .
دکتر طالبی در بیان دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر کل تولید بخش کشاورزی 100 میلیون تن با ارزش حدود 50میلیارد دلار است و پیش بینی می شود در طول برنامه 5 ساله پنجم ، به ظرفیت 300 میلیون تن و ارزش 130 میلیارد دلار برسد .
مدیرعامل بانک کشاورزی به رشد سود آوری صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: بازار محصولات کشاورزی با افزایش جمعیت جهان رو به رشد است که این موضوع باعث می شود تقاضا برای محصولات بیشتر باشد از سوی دیگر توجه به عوامل سلامتی تغذیه و استانداردهایی که برای رشد معیارهای توسعه انسانی به کار می روند،بازار خوبی را برای بخش کشاورزی فراهم کرده و فرصت های دیگری را در حوزه کشاورزی وصنایع غذایی به وجود آورده است .
دکتر طالبی ضمن اشاره به افزایش نقش فن آوری در حوزه کشاورزی اضافه کرد: از طریق توسعه فن آوری و سطح دانش در بخش کشاورزی کشور که در مرحله رشد خود قرار دارد، به راحتی می توان ارزش افزوده مطلوبی را در این بخش ایجاد کرد .
مدیرعامل بانک کشاورزی وجود نیروی انسانی متخصص در بخش کشاورزی را یکی دیگر از ظرفیت های مناسب برای روند توسعه این بخش معرفی کرد و افزود: به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور، حوزه کشاورزی وصنایع غذایی را برای سرمایه گذاری در اولویت قرار می دهند.
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: دسترسی بخش کشاورزی طی سال های گذشته به بازار سرمایه بسیار محدود بوده به گونه ای که از حدود 60 هزار میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه کشور،حدود 900 میلیارد تومان آن با 8/1 درصد متعلق به شرکت های صنایع غذایی است در حالی که بیش از 6 درصد از سرمایه گذاری هایی که در کشورانجام می شود، در قالب شرکت هایی است که در زمینه صنایع غذایی و تبدیلی فعالیت می کنند.
دکتر طالبی مساعدت متولیان بازار سرمایه برای حمایت از بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور را برای فراهم کردن زمینه ورود سرمایه گذاران و سرمایه به بخش کشاورزی ضروری دانست و افزود:تردیدی نیست درصورتی که این بخش مورد حمایت قرار بگیرد،معیارها و شاخص هایی که برای سرمایه گذاران اهمیت دارد، تامین خواهد شد .
مدیرعامل بانک کشاورزی به تاسیس شرکت تامین سرمایه بانک کشاورزی که در انتظار مجوز بانک مرکزی است اشاره کرد و ازآن به عنوان بستری برای باز شدن روزنه ای از بازار سرمایه به بخش کشاورزی یاد کرد .
وی ابراز امیدواری کرد،با حمایت وکمک همه فعالان عرصه سرمایه گذاری و بازار سرمایه، فعالیت های این شرکت توسعه یابد تا علاوه بر ایجاد تنوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه ، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به سرمایه گذاران معرفی شود تا در نهایت به توسعه بخش کشاورزی کمک کنیم.

قالب دلخواه شما