مدیرعامل بانک کشاورزی:حجم دارایی بانک های اسلامی بیش از 800 میلیارد دلار است

مدیرعامل بانک کشاورزی:حجم دارایی بانک های اسلامی بیش از 800 میلیارد دلار است

دکتر محمدطالبی مدیرعامل بانک کشاورزی حجم دارایی بانک های اسلامی را بیش از 800 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود : این دارایی، طی سه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است و پیش بینی می شود نرخ رشد آن با سرعت بالایی افزایش یابد .
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی،دکترطالبی روز دوشنبه چهاردهم دی ماه در گفت و گو با رادیو تهران ضمن اعلام این خبر ، جمعیت مسلمان دنیا و منابع پولی در اختیار آنان را از جمله دلایل رشد بانکداری اسلامی دانست و اظهار داشت: کارکردها و ابزارهای نظام بانکداری اسلامی در مقایسه با نظام بانکداری متعارف دنیا برای صاحب نظران و فعالان این عرصه نیز جذاب است به گونه ای که برای تکامل نظام فعلی بانکداری خود ، علاقه مندند نظام بانکداری اسلامی به آن اضافه شود .
وی امتیازات بانکداری اسلامی را که موجب می شود در برابر بسیاری از مخاطرات مصون باشند از دیگر دلایل روند رو به رشد این نظام بانکداری معرفی و تصریح کرد:در حال حاضر، نهادهای مالی خاص نظام بانکی اسلامی توسعه یافته اند و مشابه با آنچه در دیگر نهادهای مالی که برای نظارت در سطح بانکداری متعارف در دنیا وجود دارد،در نظام بانکداری اسلامی نیز تعریف شده است که فرصت رشد مناسبی را فراهم آورده است .
مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به تفاوت میان بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف دنیا به دو تفاوت عمده اشاره کرد و گفت: متقاضیان بانکداری اسلامی در دنیا کسانی هستند که معتقدند نباید در عملیات بانکی،ربا وجود داشته باشد و همچنین وجوهی که به عنوان سپرده نزد بانک ها گذاشته می شوند،در فعالیت های غیرشرعی و اسلامی به کار گرفته نشود لذا این دو شاخص از نظر ماهوی مورد توجه کسانی است که به سوی بانکداری اسلامی می آیند.
دکترطالبی در تشریح بانکداری اسلامی گفت: بانکداری اسلامی کلمه مصطلحی است که در کشور ما به عنوان بانکداری بدون ربا شناخته می شود .به عبارت دیگر؛ بانکداری پدیده ای در نظام سرمایه داری است که با در نظر گرفتن این پدیده و سایر موارد که در نظام مالی اسلامی بانک نیز وجود خواهد داشت، مطرح می شود.


رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه عنوان بانکداری بدون ربا در کشور ما به معنای بانکداری اسلامی نیست یادآور شد؛در نظام بانکداری بدون ربا مفهوم بهره با عنوان سود تعریف شده است و از آنجا که ممکن است به دلیل فاصله میان نرخ سودهای بانکی شبهاتی ایجاد شود باید گفت: سود بانکی از سود حاصل از فعالیت های اقتصادی که بانک ها نیاز مالی آن فعالیت ها را تأمین می کند کمتر است البته در موارد بسیار نادر،این سود بیشتر خواهد بود اما این فاصله میان سود، به معنی بالا بودن نرخ سود بانکی نیست.
وی متذکر شد تنوع عقود اسلامی سازوکار ویژه ای دارند و تنوع،تعدد و پیچیدگی این عقود موجب شده است درباره اجرای مناسب عقود اسلامی نیز شبهه وجود داشته باشد.
دکتر طالبی با بیان اینکه در نهایت؛بیشترین فشار بر بخش اجرایی بانک ها است،به روند شکل گیری نظام بانکداری بدون ربا در کشور در سال 62 اشاره و خاطر نشان کرد:آنچه به عنوان بانکداری بدون ربا در کشور ارائه شده مجموعه کارشناسان و کارکنان نظام بانکی را که در یک نظام متعارف بانکی کار می کردند،با یک نظام جدید مواجه کرد و موفقیت های بدست آمده در اجرای این نظام جدید، از هنر بانکداران ناشی می شود.
وی افزود: بانکداری اسلامی در دنیا صرفاً یک روش ساده سپرده گذاری و دریافت تسهیلات در قالب یک عقد ساده است و همه بانک های اسلامی در کشورهای اسلامی بانکداری متعارف را انجام می دهند. بنابراین با توجه به اینکه در این زمینه تجربه ای وجود نداشت،تجارب حاصله در کشور ما بسیار ارزشمند است و باید از آن برای اصلاحات و رفع مشکلات این حوزه استفاده کرد.
دکترطالبی با اشاره به اینکه بانک تنها مولفه در اقتصاد نیست و حوزه های تولید،خدمات بازرگانی و ... نیز به عنوان دیگر مولفه های اقتصادی وجود دارند،بخش مهمی از چالش های امروز نظام بانکی کشور ناشی از دیگر حوزه ها دانست و گفت: شرایط اقتصادی،ساختار تولید و بازرگانی و همچنین محرومیت در سرمایه گذاری خارجی، بانک محور بودن اقتصاد،اقتصاد دولتی و نوع طرح هایی که باید اجرا شود،بانک ها را با مخاطراتی مواجه می کند زیرا در اقتصاد دولتی بخش مهمی از فعالیت ها را دولت انجام می دهد به نحوی که نظام بانکداری بدون ربا، طی 25 سال گذشته تأمین نیاز مالی طرح های دولتی را عهده دار بوده و ساختار تامین مالی این طرح ها به دلیل دولتی و غیررقابتی بودن نیز از چالش های این عرصه محسوب می شوند .

دکتر طالبی در تشریح بانک محور بودن اقتصاد گفت: کشور ما نظام جدیدی را مبتنی بر موازین شرعی تعریف کرد و مأموریت تأمین مالی اقتصادی کل کشور به آن واگذار شد.به عنوان نمونه طی 30 سال گذشته تأمین مالی بخش کشاورزی که توسط دولت انجام شد، معادل 20 درصد تامین مالی است که نظام بانکی انجام داده است بدیهی است علت این فشار ، اقتصاد بانک محور است که حرکت به سمت خارج کردن اقتصاد از بانک محوری ، اجازه می دهد این مولفه اقتصادی کارش را به خوبی انجام دهد .
رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی به جهت گیری های انجام شده برای خروج نهادهای مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود : فرهنگ سرمایه گذاری به سوی تأمین مالی توسط سرمایه گذار به جای وام گرفتن در حال حرکت است که این تغییر به توسعه و فرهنگ سازی نیازدارد.
دکترطالبی با اشاره به مسئولیت سنگینی که به عهده نظام بانکی است و بسیاری از برداشت ها از همین مسئولیت ناشی می شود تأکید کرد وگفت: در شرایط فعلی اگر بخواهیم برای حل مسائلی که معتقدیم مربوط به نظام بانکی است اقدامی انجام بدهیم،تنها روی نرخ سود،میزان تسهیلات و ... متمرکز می شویم و به اقداماتی که در دیگر حوزه به اجرای آن نیاز است توجهی نمی شود .
مدیرعامل بانک کشاورزی یادآور شد سرمایه بانکداری اسلامی کشور ما حدود 200 میلیارد دلار است که در مقایسه با کل نظام مالی دنیا، مبلغ قابل توجهی است و نشان دهنده جایگاه بالای بانکداری اسلامی کشور در نظام مالی دنیاست. از این رو اگر نیاز به اصلاحات باشد،باید نسبت به انجام آن اقدام کنیم و به جای پرداختن به انجام شدن یا نشدن امور درگذشته ، رو به جلو حرکت کنیم .


قالب دلخواه شما