مدیرعامل بانک کشاورزی: راهکارهای فعال شدن بورس کالای کشاورزی را باید در حوزه بازرگانی کشاورزی جست و جوکرد

مدیرعامل بانک کشاورزی: راهکارهای فعال شدن بورس کالای کشاورزی را باید در حوزه بازرگانی کشاورزی جست و جوکرد

دکتر محمد طالبی مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: سهم معاملات بورس کالای کشاورزی در کشورما، نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است و باید راهکارهای فعال شدن آن را در حوزه بازرگانی کشاورزی جست و جو و برای آن چاره اندیشی کنیم.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی،دکتر طالبی روز شنبه نوزدهم دی ماه در همایش بورس کالای کشاورزی ضمن اعلام این مطلب به پایین بودن حجم معاملات بورس کالای کشاورزی اشاره کرد وگفت: حجم حدود 60 میلیارد تومانی برای بورس کالای کشاورزی چندان معنادار نیست در حالی که بخش کشاورزی با حدود 50 هزار میلیارد تومان می تواند به بالا رفتن حجم معاملات بورس کالای کشاورزی کمک کند .
مدیرعامل بانک کشاورزی به پراکندگی تولید در بخش کشاورزی به عنوان یکی از معضلاتی که در کوتاه مدت حل شدنی نیست اشاره کرد و گفت:تعدد سطوح واسطه گری، سنتی بودن مکانیزم های حاکم در بازار، نبود شفافیت در کشف قیمت محصولات کشاورزی،تنوع تولیدات، ضعف نظام مربوط به هویت بخشی،حساس بودن قیمت و عرضه محصولات کشاورزی مشخصه های بارز همان معضلات است که دولت به مرور زمان، راهکارهایی را در قالب خریدهای تضمینی،توافقی و اجرایی،اختصاص یارانه ها و ... در مقابل آن معضلات گذاشته است.
دکترطالبی افزود:فاصله بین بازار و تولید،یکی دیگر از مسائلی است که در بخش کشاورزی تأثیرگذار است زیرا اگر فاصله میان بازار و تولید زیاد شود، میان تولید کننده و خریدار واقعی نیز فاصله به وجود می آید و در چنین شرایطی تولید کننده محکوم به از بین رفتن است.
وی با بیان اینکه، بازار منعکس کننده مسائل و مشکلاتی است که در انواع تولید وجود دارد و تولید کننده با دیدن این اطلاعات می تواند آگاهی های خود را ارتقا بدهد و تصمیمات و حمایت های دولتی ، نتیجه روشن چنین ساز و کارهایی است، تصریح کرد، سرمایه گذاران بخش کشاورزی همواره خود را در این سیستم بازار، آسیب پذیر می دانند و این آسیب پذیری نشان دهنده آن است که نه تنها مشکلی حل نشده است،بلکه آسیب پذیری سرمایه گذاری نیز بالا رفته است.
رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل بانک کشاورزی متذکر شد:عده ای به طور واقعی و ملموس در بخش بازرگانی کشاورزی به عنوان واسطه فعالیت می کنند و عملکرد دو پهلوی آنان و نگران بودن از تصمیم مداخله دولت، این فعالان واقعی واسطه گری را تحت تاثیر قرار داده و موجب می شود بخش کشاورزی به سویی برود که رانت ها و فرصت های خاص آن مد نظر واسطه گران قرار بگیرد که ادامه این روند ضربه شدیدی به این بخش وارد خواهد کرد.
دکتر طالبی با تأکید بر اینکه بالا رفتن آمار معاملات بورس کالای کشاورزی باید نتیجه برآیند مجموعه ای از فعالیت ها باشد که کل حوزه بازرگانی کشاورزی را اصلاح کند خاطرنشان کرد: در هر بازار و درهر بخش بازرگانی، سه جریان اصلی اطلاعات،فیزیکی کالا و نقدینگی وجود دارد که به عنوان نمونه درجریان نقدینگی بخش کشاورزی، حدود 70 درصد تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی برای تأمین سرمایه در گردش شامل خرید و فروش مواد اولیه وکالا و نهاده و ... و حدود 30درصد باقیمانده آن به بخش سرمایه ای اختصاص می یابد. در این جریان بخش مهمی از سرمایه ها هدر می رود و سرمایه در گردش به نحو مناسبی در خدمت بخش کشاورزی قرار نمی گیرد که این روند نیازمند اصلاح است.
وی خارج کردن مکانیزم های سنتی بخش بازرگانی کشاورزی را برای اصلاح جریان نقدینگی ضروری دانست و افزود: مولفه های مختلف دیگری غیر از بورس کالای کشاورزی باید اصلاح شوند و در مرحله اول باید دقت کرد چراکه اگر آنچه مورد نیاز بورس کالای کشاورزی است فراهم شود اما دیگر مولفه ها اصلاح نشده باشند، هیچ تغییری در وضعیت فعلی حاصل نمی شود.
دکتر طالبی آغاز فعالیت با کالاهای دارای بورس پذیری بیشتر همراه با نظارت دقیق دولت را یکی از راههای رونق بورس کالای کشاورزی معرفی و به خرید تضمینی گندم توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت:بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، درمرحله اول 30 درصد از این خرید گندم به بخش خصوصی انتقال پیدا می کندکه مکانیزم آن بین بانک کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی و کارخانجات تولید آرد تعریف شده است لذا شرکت بورس کالای کشاورزی باید بتواند با ساز و کارهایی با شرکت بازرگانی دولتی، کارخانجات آرد و بانک کشاورزی هماهنگ شود.
وی افزود: بانک کشاورزی در این مرحله خرید 30درصدکه برنامه وزارت بازرگانی است،آماده همکاری است و این همکاری می تواند در رونق بورس کالای کشاورزی تاثیر بگذارد.
دکتر طالبی با اشاره به خریدهای تضمینی از سوی سازمان تعاون روستایی گفت : منابع مربوط به این خریدها به صورت تکلیفی توسط بانک کشاورزی انجام می شود و منابع برخی دیگر از تولیدات را سایر بانک ها تأمین می کنند .
وی تصریح کرد : برای بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات به سازمان تعاون روستایی یا به سایر نهادهایی که به جای سازمان تعاون روستایی فعالیت می کند نه تنها تفاوتی ندارد بلکه ترجیح داده می شوند.
مدیر عامل بانک کشاورزی گفت : اگر بورس کالا و واسطه های اصلی که در بازار کالا هستند هماهنگی و برنامه ریزی داشته باشند، مطمئناً وزارت جهاد کشاورزی نیزآمادگی همکاری دارد ضمن اینکه این بانک هم تسهیلات مربوط به این حوزه را به آن اختصاص خواهد داد .
وی به ضرورت توجه بر کیفیت محصولات تاکید کرد و اظهار داشت:بخش خصوصی از هم اکنون با شناسایی کشاورزان عرضه کننده و تولید کننده فعالیت خود را آغاز کرده و مکانیزم های لازم را برای خرید آغاز کرده است از اینرو شرکت بورس کالا نیز می تواند با تعریف ابزارهایی، خرید پیش از موعد را امکانپذیر کند.
دکتر طالبی با اعلام آمادگی بانک کشاورزی برای تأمین نیازهای این بخش ابراز امیدواری کرد، وزارتخانه های بازرگانی و جهاد کشاورزی که برنامه ریزی این حوزه ها را به عهده دارند از فرصت هایی که دولت در اختیار آنها قرار داده، برای بهبود وضعیت این حوزه استفاده کنند

قالب دلخواه شما