اقتصاد کشاورزی وتوسعه نظام بنگاه داری در بخش کشاورزی

اقتصاد کشاورزی وتوسعه نظام بنگاه داری در بخش کشاورزی

دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی گفت : توان علمی و تخصصی کشور در عرصه کشاورزی به ویژه اقتصاد کشاورزی پشتوانه علمی خوبی برای بخش کشاورزی است و وجود پژوهشگران،اساتید و دانشجویان، پشتوانه پژوهشی و دانش مورد نیاز این بخش را فراهم می کند.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، دکتر طالبی در هفتمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران، ضمن اعلام این مطلب به ضرورت تبدیل دانش و ظرفیت های علمی موجود به نتیجه ای عملی برای بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود : از آنجا که بخش کشاورزی حجم زیادی از اقتصاد کشور را به خوداختصاص می دهد، نیازمند آن است که پشتوانه علمی و تخصصی بیشتری در صحنه عملیاتی داشته باشد.
وی برقراری ارتباط بین علم و عمل در بخش کشاورزی از طریق گسترش پژوهش را یک روش موثر دانست وگفت:گروهی از صاحبنظران، ترویج را به عنوان یک راه حل معرفی می کنند و گروهی دیگر ، آموزش را راهکاری مهم در این زمینه می دانند و اگر چه این دومقوله راه حل های مهمی به شمار می آیند،اما با توجه به گسترش دانش محوری کشاورزی این روش ها کفایت نمی کنند و باید به دنبال روش های نوین باشیم.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی،تصریح کرد : امروزه شرکت های مشاوره ای در بخش های مختلف اقتصادی فعالیت می کنند که مهمترین هنرشان، تبدیل دستاوردهای علمی به یک محصول برای فعالان یک بخش است و با توجه به اینکه چنین هویت هایی در بخش کشاورزی وجود ندارد، زمینه فعالیت برای افراد با تجربه ای که در عرصه علمی و عملی حضور دارند فراهم می شود تا از این طریق محصولی را که ارائه می دهند،در خدمت بخش کشاورزی قرار گیرد .
دکتر طالبی با اشاره به اینکه راه حل های ارائه شده برای حوزه های محوری بخش کشاورزی کار ساز نبوده یادآور شد؛ آنچه موجب می شود بخش کشاورزی با تمام ظرفیت هایی که دارد نتواند عرض اندام کند، مشکلاتی است که در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی داریم واز کسانی که درحوزه اقتصاد کشاورزی فعالیت می کنند انتظار می رود در این زمینه مطالعه و راه حلی ارائه کنند.
وی متذکر شد: نظام بنگاه داری در بخش کشاورزی یکی دیگر از مسائلی است که فعالان حوزه اقتصاد کشاورزی باید به طور خاص به آن بپردازند.
دکتر طالبی با تاکید بر نقش بالای حمایت های دولت از بخش کشاورزی و ضرورت ساماندهی و بررسی اثر بخشی این حمایت ها، کارآفرینی را به عنوان یک راه حل برای برون رفت از مشکلات در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی معرفی کرد و گفت : با ارتقای سطح علم و دانش ، فن آوری به عنوان یک روش مورد توجه قرار می گیرد از اینرو برای عملیاتی کردن فن آوری در حوزه کشاورزی، نیازمند بررسی ومطالعه هستیم .
این گزارش می‌افزاید: هفتمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران ، با هدف تبیین جایگاه و نقش اقتصاد کشاورزی در توسعه کشاورزی 14 و 15 بهمن ماه در دانشکده پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد.

قالب دلخواه شما