مدیرعامل بانک کشاورزی:افزایش 700 میلیارد تومانی سرمایه بانک کشاورزی در سال آینده

مدیرعامل بانک کشاورزی:افزایش 700 میلیارد تومانی سرمایه بانک کشاورزی در سال آینده

 مدیرعامل بانک کشاورزی گفت:‌ با موافقت مجلس شورای اسلامی سرمایه بانک کشاورزی سال آینده 700 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
محمد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: سرمایه بانک کشاورزی در حال حاضر 870 میلیارد تومان است که سالها تغییر نکرده و بین سالهای 80 تا 83 براثر تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک مقداری سرمایه افزایش یافته است.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: با پیشنهاد نمایندگان که در مجلس تصویب شد، مجوز استفاده تا مبلغ 700 میلیارد تومان از محل بازگشت تسهیلاتی که این بانک در قالب حساب ذخیره ارزی و وجوه اداره شده پرداخت کرده بود، بابت افزایش سرمایه بانک کشاورزی اختصاص دهد.
طالبی افزود: این مصوبه فرصت مناسبی برای بانک را فراهم می‌کند که سرمایه را تعدیل کند و با این کار توان مالی مناسبی برای بانک ایجاد می‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی خاطرنشان کرد: همچنین در لایحه بودجه 89 پیش‌بینی شده است که بانک مرکزی حدود 800 میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی در بانک‌های صنعت و معدن و کشاورزی سپرده‌گذاری خواهد کرد و به این وسیله توان مالی مناسبی در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد.
طالبی افزود: افزایش سرمایه بانک طی یکی دو سال صورت می‌گیرد، اما آن رقم 400 میلیارد تومان در صورتی که بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند، در قالب بودجه استفاده می‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد افزایش قدرت تسهیلات‌دهی توسط بانک با این مصوبه گفت: به طور طبیعی قدرت تسهیلات‌دهی بانک افزایش می‌یابد و این منابعی که قبلاً تسهیلات داده شده و برگشت داده می‌شد، براساس قانون به خزانه کشور واریز شده و 700 میلیارد تومان از آن برای افزایش کفایت سرمایه بانک که اصل مهمی نزد بانک مرکزی برای بانکها شمرده می‌شود، به کار گرفته خواهد شد.
طالبی بیان داشت: همه بانک‌ها موظف به رعایت نسبت خاصی در مورد کفایت سرمایه هستند که این افزایش کفایت سرمایه قدرت تسهیلات‌دهی را افزایش می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: این امکانات به صورت مستقیم به نام وجه نقدی برای پرداخت تسهیلات نیست، ولی برای بانک توانایی ایجاد می‌کند که موجب می‌شود، نرخ کفایت سرمایه بانک کشاورزی به رقم 8 درصد موردنظر بانک مرکزی برسد که در حال حاضر این نسبت کمتر است.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود:‌ اگر بانک مرکزی رقم 400 میلیارد تومانی را در بانک کشاورزی سپرده‌گذاری کند، در قالب تسهیلات ارزی پرداخت می‌شود، البته سعی براین است با توجه به اینکه مصارف ارزی در بخش کشاورزی پایین است، بنابراین معادل ریالی این مبلغ برای طرح‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری کشاورزی اختصاص یابد.
مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین در مورد صندوق بیمه کشاورزی در لایحه بودجه گفت: این صندوق در سال 87 رقم 570 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد، اما امسال در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس چنین رقمی به صندوق بیمه اختصاص داده نشد و فقط ردیف خود بیمه کشاورزی حدود 8 میلیارد تومان تصویب شده است.
طالبی با بیان اینکه دولت از بخش کشاورزی حمایت می‌کند، گفت: دولت همواره بودجه صندوق بیمه کشاورزی را فراهم کرده است و سال آینده نیز از این حمایت به صندوق دریغ نخواهد کرد.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: برای سال 86 در 7 فروردین سال 87 در اولین جلسه هیئت دولت درخواستی مطرح شد که اعتباراتی به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص دهند که در آن نشست دولت مورد تصویب دولت قرار گرفت.
طالبی در مورد میزان نیاز اعتبار برای صندوق بیمه کشاورزی در سال آینده حدود 600 میلیارد تومان نیاز برآورد و اظهار امیدواری کرد، دولت آن منابع را از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه و خشکسالی اختصاص دهد.
طالبی افزود: مشکل خاصی برای مخاطبان بیمه کشاورزی وجود ندارد و همواره بانک و بیمه کشاورزی با حمایت دولت از کشاورزان حمایت جدی کرده است.

قالب دلخواه شما